Personlig bilde

Hyggelige priser (Våpensamling)

av Jon @, torsdag 11. februar 2016, kl. 13:02 (412 dager siden)
redigert av Jon, torsdag 11. februar 2016, kl. 13:07

Fikk inn ei lita bunke med de aller første MTM'ene fra NVS i dag, ganske enkle i forhold til dagens.
I nr.6 (1957 1.årg.) fant jeg "Våpenmarkedet" :

[image]

Der var jo lite penger ute blant folk til å kjøpe samlegjenstander for og 100kr var vel kanskje en ukelønn eller mer for en vanlig arbeider.

Har bare gått raskt igjennom noen og ser at titler er meget viktige den gang, også overraskende mange damer som ofte hadde mannens tittel foran navnet.

Personlig bilde

Hyggelige priser

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 11. februar 2016, kl. 17:49 (411 dager siden) @ Jon
redigert av jrr50, torsdag 11. februar 2016, kl. 18:00

Gøy og lese litt om slike gamle priser og hvordan ting var før i tiden.
Det er jo klart det var en annen penge verdi,og det men likevel tror jeg ting er blitt dyrere idag ,til og med hvis man ser helt bort fra det med pengeverdi.
Men de hadde gjerne ikke så mange ganger noe til overs utover det som måtte betales,det var vel mer bytte av tjenester og slikt.

Penger var ikke som idag noe som er mer enn 70% av hverdagen,enten ved og tjene dem ,bruke dem eller tenke ut hvordan de skal rekke til alt.

Sikkert mer avslappende uten det evinnelige penge stresset.

Nærmeste jeg kommer noe og sammenlikne med var første mauseren min,en tysk k98 fra Harald hårfagre i 30-06 det var det som sto på kassen,kjøpte den for 4-eller 550 kr og da hadde jeg børse i mange år .
Skjøt hjorteprøven med den to år på rad med militær siktene.

Hjort ble det heller mindre av,men den gangen var det så mye annet en skulle rekke,var akkurat fylt 16 år og måtte få tilatlse hjemme for og kjøpe den(få erverv løyve )
Hadde sammen med en klasse kamerat betalt jegeravg for første året ,og var med ham og faren på jakt.
Det var liksom helt noe eget og bli stolt på til dette,husker jeg.
Jakte ble det mer etter hvert som man ble eldre men da ble det hagle som var det enkleste

Men at vi hadde like mye igjen for de billige våpnene (kansje mer)og fikk like store jakt gleder med dette som idag hvor det er en hel mnd lønn for ei børse.
Det er jeg sikker på.

Bytta ut mauseren i ei parker hale med fancy kikkert og det, men angrer det idag.

Nå sporet det av her iforhold til svartkrutt og dette men får ha meg unnskyldt,det var nok ennå mer gøy for generasjonene før som gjerne arva børsa "has far" som var familie klenodier,det må ha gitt så mye mer fokus på jakta og livet enn bare priser og siste nytt.:-)

Har siste år faktisk kun jaktet småvilt og da kun med svartkrutt hagle ,og det gir en egen følelse når det er hjemmeladet ammo og stortiuren ligger nede og man har skutt den med ei gammel rolling block hagle.

Nå har jeg ei dobbel løpet s/s fra Italia som er jakt hagla mi,fra rundt 1870/1880 de er jaggu like mye fugl som detter for den som de nye ,dyre haglene og så er det morroa med det også da,gir mer fokus på opplevelsen.
Men tar med rb hagla ut i skauen av og til for det.

Neste år skal jeg prøve og skyte hjorteprøven med den gamle m1889 mauseren min,har fått data på at anslagsverdi holder.
Hadde vert gøy om det kunne gå med svartkrutt men tviler på jeg klarer 750 m/sek med det , så det blir sikkert med annet i for anledningen.
Men klarer gjerne kravet for rådyr med det i ,980 j det burde gå.greit da er jeg nede i akkurat over 400m/s som burde gå greit med svartkrutt .

Men med hagle jakter jeg kun med svartkrutt da jeg har bare noen gamle slike som jeg bruker til jakt og hobby.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

Hyggelige priser

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 11. februar 2016, kl. 21:58 (411 dager siden) @ jrr50

Jeg begynte å samle DkN våpen ti år etter dette - i 1967. Da kostet fortsatt kammerladerne hundrelappen og opp til kr 125,- om de var riktig fine. Jeg kjøpte en lang skiløperrifle, dog med Kongsbergkoble og nedskårne beslag i en antikksjappe i Markveien på tampen av 60-tallet, men da ble jeg flådd for hele kr 900,- for et strøkent eksemplar.

Kr 100/uke hørtes veldig lite ut. Det var nøyaktig 50 % økning av konsumprisen fra medio 1957 til medio 1969. Da var jeg ansatt som butikksjef i en liten fotoforretning i Oslo til den fyrstelige gasje av kr 5 700/mnd. Det blir drøye 1250/uke og jeg tjente ikke akkurat veldig godt, syntes jeg. En hundrelapp i 1957 tilsvarte kr 1306,48 i desember 2015: Konsumprisindekskalkulator fra SSB

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Hyggelige priser

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 11. februar 2016, kl. 23:02 (411 dager siden) @ Trond

Til info så var veiledende pris for 18 lødige kammerladere da tapp- og kammerladningsgeværene ble lagt ut for salg til sivile i 1895 1 kroner og 50 øre.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Hyggelige priser

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 12. februar 2016, kl. 08:06 (411 dager siden) @ Øyvind F.

Får nevne at fruene i gamle dager ikke hadde navn offentlig, de hette f.eks. fru grosserer, fru garvermester, fru rittmester osv.
Dette systemet brukes i bl.a. England i dag.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Hyggelige priser

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 12. februar 2016, kl. 08:13 (411 dager siden) @ Mr. Pitt

Artig lesning. De militære skiller mellom sabelbajonett og trekantbajonett (3/k...riktignok mine antakelser utfra forkorntingen de bruker). De anvender altså ikke dagens populærterminolgi døllebajonett.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Hyggelige priser

av Jon @, fredag 12. februar 2016, kl. 08:45 (411 dager siden) @ jæger justnæs

Da vet vi når de eldre våpnene ble solgt ut fra Forsvaret. Remingtonriflene ble trolig solgt enkeltvis og noen år senere. Jeg har en kvittering på randtenningspatroner fra 1906 og den er ferdigtrykt for både rifler og sabelbajonetter. Det er bare å sette inn antall.

[image]

Personlig bilde

Hyggelige priser

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 12. februar 2016, kl. 08:56 (411 dager siden) @ Jon

Utifra det jeg ser så kjøpte de patroner til to øre stykket. Den som hadde hatt en tidsmaskin og litt gammel mynt...
Litt på sidesporet men her er dampskipet som fraktet lasten til Etne - DS Exellencen:
[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Hyggelige priser

av Jon @, fredag 12. februar 2016, kl. 13:35 (411 dager siden) @ jæger justnæs

Kom på at jeg hadde noe mer i mitt lille arkiv om dette temaet. Det gjelder kjøp av Remingtongeværer og at tilbehøret som hadde vært med ikke lengre var med i prisen. Artig korspondanse fra 1907.

[image]

[image]

Viser begge sider av samme brev som er sendt fram og tilbake. Prisen for Remington til skytterlag ser ut til å være 2kr pr. stk.

Hyggelige priser

av JanS, mandag 15. februar 2016, kl. 23:12 (407 dager siden) @ Jon

Siden sabelbajonett M/1867 er nevnt i brev av 1907 så kan jeg nevne at min første sabelbajonett ble kjøpt som fattig student i Bergen for 350,-. Dette var mye i 1974 i forhold til dagens pris. Før jul fikk jeg kjøpt samme bajonett for 150,- hos en brukthandel, men det var et røverkjøp.

RSS på tråd