Verdi på KV Rolling Block (Patronvåpen)

av Lefty, søndag 14. februar 2016, kl. 19:22 (525 dager siden)

Hei

Jeg har en kompis som har en Kongsberg RB som han lurer på å selge.
Den er så vidt jeg kan se original med lang stokk og muligens bajonett (Den passet ikke helt)Pussestokk mangler. Stokken og fortreet ser ganske bra ut - ett par riper på kolbehalsen.
Rifla er merket 1878 og nummerlik så langt jeg kunne se. Tydelige bommer og noe rufsete løp.
Han fant denne og bajonetten spikret inn i en vegg der han bodde tidligere.

Han har ikke så mye peiling på verdien av gamle våpen, så han spurte meg om jeg kunne hjelpe.
[image] [image][image][image][image] [image]Jeg klarte ikke helt å tyde det som står på bajonetten - hadde glemt brillene.

Mvh
Lefty

Personlig bilde

Verdi på KV Rolling Block

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 14. februar 2016, kl. 19:35 (525 dager siden) @ Lefty

En del herding igjen å låskassa, er blokka ombygget til sentertenning?
Betyr en del for verdi alt ettesom det er for samling eller til skyting.
Bajonetten ser ut til å være en fransk sabelbajonett til M1860 Chassepot tennålsrifle.
Går bajonetten helt inn i balgen?

--
Best når det smeller!

av Lefty, søndag 14. februar 2016, kl. 19:36 (525 dager siden) @ jæger justnæs

Ja, det er sentertenning.
Ja bajonetten går helt inn ja.
Visste det var noe jeg glemte å skrive:-P

Personlig bilde

av bosnes @, Volda, søndag 14. februar 2016, kl. 21:50 (525 dager siden) @ Lefty

Hei! Samlar på slike RB
Denne synes eg ser temmelig sliten ut, sjølv om det meste ser ut til å vere overflaterust.
For eit strøken slikt eksemplar er verdien 10-12.000,-. Denne vil eg anslå til 5-6000,-.
Bajonetten må vi få betre foto av..

av Lefty, tirsdag 16. februar 2016, kl. 01:16 (524 dager siden) @ bosnes

Har tatt flere bilder av bajonetten.
Det er ingravert noe på toppen av bladet - det eneste jeg får til å tyde er AVRIL 1870.[image][image][image][image][image][image][image]

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 18. februar 2016, kl. 23:45 (521 dager siden) @ bosnes

Er litt uenig med deg her bosnes. Rødrust er temmelig uinteressant, det er den sorte gravrusten som er et helvete. Jeg hadde vurdert denne til til 7-8 lapper og et strøkent eksemplar med god flammeherding til 15-16 lapper - og kanskje mer, særlig om den hadde to eller flere stempler på høyre side av pipen.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 19. februar 2016, kl. 08:46 (521 dager siden) @ Trond

Enig ed Trond.
Etter en god rengjøring med olje og fille, ikke stålull, vil det meste av de røde flekkene forsvinne.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av Cap'n Redneck, close to Hell., mandag 22. februar 2016, kl. 11:24 (518 dager siden) @ Mr. Pitt
redigert av Cap'n Redneck, mandag 22. februar 2016, kl. 11:30

Montro om ikke inskripsjonen på bajonetten kan være:
"Manufacture Imperial de Châtellerault Avril 1870"
(Produsert på det keiserlige arsenal i Châtellerault, april 1870)

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

av Jon @, mandag 22. februar 2016, kl. 11:56 (518 dager siden) @ Cap'n Redneck

Jeg har gode erfaringer med lustløser eller tynn olje og messingbørste også på brunerte flater men ikke på rustbrunering som på mange Kammerladere og hagler. Det blir gyllent mens man holder på men det fjernes lett med ei fille.

av JanS, mandag 22. februar 2016, kl. 23:41 (517 dager siden) @ Jon

Verdien på RB-en vil jeg sette til 3500-4500,- siden den mangler pussestanga og har en god del overflaterust på grunn av fuktig lagring i noen år. Ellers ser utvendig stand god ut. Rifla har vært lite brukt før rustangrepet. Ta av treverk og pipa vil være strøken under med kantrust ved treverk. Spray godt med rustløser i løp og utenpå og la den stå i noen dager for avrenning i ei bøtte. Ta på litt tykk motorolje etc. og finn ett messingstykke med noen mm tykkelse og skrap 45 grader over løp. Dermed skånes brunering og rustkakene forsvinner etter hvert. Ha parafin på ei fille og mellomvask for å få vekk rustolja. Ta på ny rustløser og la stå i noen dager og gjenta prosessen til du er fornøyd. Demonter låskassen og gå over på samme måte og flammerherdingen blir nesten som ny. Deretter tas løpsband og de andre delene. Til slutt dermonter messing for pussing med ketchup og parafinvask. Så parafin-/oljevask treverk og tilsett fortynna linolja på treverk før sammensetningen.

RSS på tråd