Personlig bilde

Heftig kamp om Krag Petersson (Våpensamling)

av Jon @, mandag 29. februar 2016, kl. 11:11 (454 dager siden)

Har fulgt litt med på Blomqvist den senere tid da der ligger uten en noe sliten KP men den har samme nr. som den fineste av mine KP bajonetter, #298
Jeg har selvsagt bydd men den blir altfor dyr for meg.

https://www.blomqvist.no/nettauksjon/nettobjekt/VL/Vaapen-og-militaria/223717
Totalen blir godt over 30K og enda noen timer igjen.

[image]

Personlig bilde

Heftig kamp om Krag Petersson

av Jon @, mandag 29. februar 2016, kl. 20:24 (453 dager siden) @ Jon

Det gikk veldig høyt etter mitt ringe vett, 34k +20% = 40 800.-
Der er mange andre her på Svartkrutt som vet veldig mye mer enn meg om slike ting men jeg regner med at de er enige i at dette var i overkant?

av Tinytim @, mandag 29. februar 2016, kl. 21:45 (453 dager siden) @ Jon

Jeg er vel enig i at prisen ble temmelig høy, men det også utrolig sjelden man ser disse for salg, og jeg synes 30000+ for en "vanlig" 1849/67 Landmark er mye drøyere enn prisen på KP. Landmarken er ganske vanlig og burde koste under halvparten, det kan man ikke si om KP.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 29. februar 2016, kl. 22:11 (453 dager siden) @ Jon

Virker en smule prisoverkantet på meg også. Syns absolutt du burde fått den Jon. Den som fikk tilslaget har ikke engang bajonett med rett nummer:-)

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 29. februar 2016, kl. 23:00 (453 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Er enig med alle her. Denne auksjonen var generelt dyr på de fleste objekter? Jeg kastet inn hankleet på flere av de ;-) Ser ut som om det er mye penger ute hos den gjevne samlerNormand. Jeg har en KP med nr 42 som snart ryker om sånne priser skal holde seg :-D Forskjellen er vell at denne på auksjonen i dag var en CJV variant som visstnok skal være vanskeligere å få fatt i en de svenskproduserte. Tror det er noen som har "hausa" dette opp litt ;-)
Ellers så ble det et par bajonetter på meg til kort kammerlader og remingtongevær. Det er jo gøy.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av Sparknekt, tirsdag 1. mars 2016, kl. 14:54 (453 dager siden) @ Jon

Helt enig i at prisen her ble heftig. Faktisk enda litt høyere enn regnestykket ditt. Blomqvist legger 25% oppå tilslaget, så prisen ble 34.000,- + 25% = 42.500,-.

Personlig bilde

av bosnes @, Volda, tirsdag 1. mars 2016, kl. 21:10 (452 dager siden) @ Sparknekt

Ikkje korrekt. Påslaget er 20%:
"Blomqvists salær ved salg i nettauksjonen er 20%, samt kr 200,- pr objekt i auksjonshonorar."

Bj.

av Fagerstad @, Land of the sheep, tirsdag 1. mars 2016, kl. 21:24 (452 dager siden) @ bosnes

Det er 25%. Står på sida deira. Og eg betalte 25% i dag på det eg kjøpte.

--
Søker (desperat?) M1888 remingtonkarabin

Personlig bilde

av Jon @, tirsdag 1. mars 2016, kl. 21:27 (452 dager siden) @ bosnes

Leste det samme som Bosnes men det virker som om man bruker 25% på lavere summer og da ikke 200kr tillegg. Det blir billigere med 25% på noen få tusen. Jeg handlet noen bajonetter og da var påslaget kun 25% og ikke 200kr pr. auksjon.

av Fagerstad @, Land of the sheep, tirsdag 1. mars 2016, kl. 21:30 (452 dager siden) @ Jon

Les under betaling her https://www.blomqvist.no/Nettauksjon/Hvordan-kjoepe

--
Søker (desperat?) M1888 remingtonkarabin

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 1. mars 2016, kl. 21:31 (452 dager siden) @ bosnes

Børsen var kostbar den - så frakten på kroner 812,50 står absolutt i stil:lol2:

av JanS, onsdag 2. mars 2016, kl. 23:29 (451 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg er enig i at auksjonen oppnådde utrolig høye priser på de fleste gjenstander som ikke var av beste kvalitet hvor KP-en og 3 bånds LM tok kaka. Sistnevnte var i bedre stand, men kan ikke sammenlignes med KP-en. Antok at sistnevntes verdi kunne ligge på 20, siden den var Horten CJV produsert i et antall på 374 stk, mens 601 var produsert ved CGS i Sverige, når man ser bort fra de 17 prøvegeværene og de få kjente karabiner laget på Kongsberg. De høye prisene skyldes nok at det er en god stund siden så mange våpen hadde blitt frambudt. Dermed var der et sug etter våpen hos mange samlomaner som bydde hverandre opp. "Perkusjonsrifla av Wredes type" fra 1860-åra sammesatt av deler med nummerert Jarmann M/1884 baksikte og KB-løp? gikk veldig høyt og viser at noen tror de er lurere enn andre.:-)

Personlig bilde

av Jon @, torsdag 3. mars 2016, kl. 09:39 (451 dager siden) @ JanS

Den nevnte Kongsberg perkusjonsriflene sammensatt av deler er nok en liten milepæl i norsk skytterhistorie. Hvis du leser tredje innlegget på denne tråden så ser du hva det er.

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=16673

"..noget over 100stkr mundingsladingsrifler med Enfieldsigte..."

Det er av de første riflene levert til skytterlagene 1862-63, i et ganske begrenset antall.

Så da er kanskje prisen ganske lav da veldig få av disse er kjente.

av JanS, torsdag 3. mars 2016, kl. 22:15 (450 dager siden) @ Jon

Jeg kjenner til perkusjonsgeværene til skytterlagene. Hadde tilbud på nr. 5 eller 8 for 10-15 år siden som hadde blitt oppblånert/fiksa av våpengravøren PR i Oslo. Men avslo grunnet stand/pris.

Perkusjonsgeværet på auksjonen er helt ulikt det du henviser til og er en sammensetning av flere ulike deler med KB merka løp med 77? og Jarmannsikte med nummer 11227?, nylaga kolbe, tilpassa bånd, med utenlandsk lås og avtrekkerbøyle og messing kolbekappe fra 4 linjers?

For meg ser pipa med baksikte/framsikte å ligne på et patronvåpen (10.15) som har blitt pekusjonert. Uten å hatt våpenkreasjonen i hendene og i mangel av flere bilder så må jeg være enig i noe av Blomqvists beskrivelse:

"Kongsberg, lignende svensk M/1860 Wredes gevär.

Ikke nummerlikt, trolig sammensatt av ulike deler ved Kongsberg, trolig på 1860-tallet.

Trolig for salg til og bruk av skytterlag.

LENGDE 115,00 CM"

Rifla er ikke sammensatt på Kongsberg på 1860-tallet med viste deler og baksikte fra M/1884 etc, men heller en tusenkunstner som har byttet til seg deler fra Palebrannen og laget sin egen modell med utenlandske deler.

Hvis jeg tar feil så vil vel kjøperen motbevise dette herunder.

Personlig bilde

av Jon @, fredag 4. mars 2016, kl. 09:42 (450 dager siden) @ JanS

Godt mulig at du har rett men siktet kan jo ha blitt skiftet senere, det gjorde man med Kragen også, bygde om og skiftet det ene og det andre. Der finnes vel neppe noen tegninger eller approbering av disse riflene så da må man ha en del rifler for å se om alle var helt like eller om der var større eller mindre avvik.
Det skrivet jeg fant og har vist hvor riflene var nevnt så var der nevnt ikke mindre enn 9 varianter av M1860 Kammerlader, hvem viste at der var så mange før jeg fant rundskrivet? Så der kan der være variasjon på perk. riflene også(?)

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 4. mars 2016, kl. 11:11 (450 dager siden) @ Jon

Litt på siden, men KV tilbød også M-1860 skytterlagskammerladere med snellert, og fra og med 1868 med to sluttstykker (perkusjonskammer og Landmark-sluttstykke). Så det er nok flere varianter enn de ni som ble tilbudt i 1862. Snellerten var tillatt i konkurranser i regi av Centralforeningen.

Er det noen som vet noe om kaliberet til Blomqvist-geværet som ble solgt som skytterlagsgevær? De 100 som ble produsert av KV hadde vel 4 linjers kaliber? Dette var nødvendig for at de skulle kunne brukes under premieskytinger. De skulle også ha Enfield-sikte, så om Blomqvist-geværet er en av disse 100 så har siktet sannsynligvis blitt skiftet i ettertid.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

RSS på tråd