Personlig bilde

Muskettskyting på NRKs Anno (Munnladning)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 4. mars 2016, kl. 22:05 (628 dager siden)

I kveld var det muskettduell i beste sendetid på statskanalen med replika Brown Bess-musketter. Etter min mening ble det kåret feil vinner, siden den ene skytteren plasserte flere skudd inn mot sentrum av blinken.

Innslaget kan sees her: https://tv.nrk.no/serie/anno/KMTE50005016/sesong-2/episode-30#t=15m15s

[image]

[image]

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Muskettskyting på NRKs Anno

av festus @, fredag 4. mars 2016, kl. 22:51 (628 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg kan i grunnen si meg enig i det. I det ene klippet så det for øvrig ut som han slapp kula nedi uten fettlapp? Er det vanlig, da?

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 4. mars 2016, kl. 23:22 (628 dager siden) @ festus

Enig der, men det gikk vell fra "feltregler" til "presisjon" i omgang to. Surt for ho som tapte.
Når det gjelder ladning så så det heller begredelig ut. Var det sånn de lada på 1700-tallet eller var det rein udugelighet? :duell: :clap:

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 5. mars 2016, kl. 06:33 (628 dager siden) @ krutnarr

Det vi så av ladingen så helt kurant ut. Det ble ikke brukt fettlapper i militære flintlåsmusketter. De ble enten ladet med løs, sterkt underdimensjonert kule eller papirpatroner. Papirpatronene kom rundt 1690, altså rundt 30 år før settingen i Anno (1721). Før 1690 ble det ladet med løst krutt og kule, slik det ble vist på klippet. Det hadde vært mer feil å lade med fettlapper.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av runastav, lørdag 5. mars 2016, kl. 09:59 (628 dager siden) @ Øyvind F.

Tøffe jenter uansett;-) Godt gjort og treffe med Brown bess er jo ikke enkleste våpen og skyte med.Kan hende den militære poengdømmingen var slik i 1721?
Mvh Runar

av festus @, lørdag 5. mars 2016, kl. 23:58 (627 dager siden) @ Øyvind F.

Interessant! Da må de vel ha brukt en form for forladning så ikke kula trillet ut?

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 7. mars 2016, kl. 09:00 (626 dager siden) @ festus

Ved bruk av papirpatroner ble papiret brukt som forladning. Før papirpatronenes tid var det vanlig å lade kruttet fra porsjonsbeholdere og kuler fra kulepung. For at kulene ikke skulle falle ut måtte det nødvendigvis brukes noe foran kula. Det var derimot ikke alltid at soldaten hadde tid til dette. Det var heller ikke alltid han hadde tid til å bruke ladestokken. Om det var bråttom hendte det at soldaten droppet ladestokken og heller nøyde seg med å dunke musketten et par ganger i bakken for å lade kula.

--
Øyvind F. - forum admin

RSS på tråd