Personlig bilde

Støping, temperaturer og muligen feil ? (Munnladning)

av Eyeflow ⌂, Rælingen, torsdag 31. mars 2016, kl. 12:49 (602 dager siden)

Hei,
Har på nytt prøvd med på støpning av kuler, minie og rundkuler. Men er litt usikker på resultatet.

Vad er en god rettlinje for temperaturen på bly?
Får noe "åring" i miniekulene, vad kan det skylles på, lav/høy temperatur?

/Mats

Personlig bilde

Støping, temperaturer og muligen feil ?

av The Dane @, Danmark, torsdag 31. mars 2016, kl. 15:01 (602 dager siden) @ Eyeflow

Mine blypotter står på 350 grader og jeg forvarmer formene med en gasbrænder.
Det er specielt vigtigt at støbe meget varmt med en Minié kugle da hulbasen-pinden har en tendens til at blive kold hurtigere end resten og så får du dårlig fyldning og rynker.

Personlig bilde

av Eyeflow ⌂, Rælingen, mandag 27. juni 2016, kl. 20:19 (514 dager siden) @ The Dane

Mer spørsmål...

Har støpt til Gibbse 2 ggr.
Førstegang ble kulen så pass store at når jeg sizet dem tog sizer rundt hele kulen.
Gang 2 detter kulene nesten i gjennom sizern. Ofte tar sizern bare på en liten del av kulen.

Kan diameter på kulen variere/justere med temperaturen på bly?

--
/
mats

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 27. juni 2016, kl. 21:27 (513 dager siden) @ Eyeflow

Min erfaring er liten, jeg synes kulene blir svært jevne men jeg bruker ikke termometer. Bare vet at når jeg støper så bør temrostaten stå et sted mellom 5 og 6, varierer litt etter utetemperatur. Jeg lurer på om du har fått noe mellom blokkdelene forrige gang så kulene er større og/eller at du har mykere legering denne gangen = mindre kuler.
Er du sikker på at det er kule støpt i samme blokk med samme bly med samme innstiling på gryta og at du bruker den samme sizeren?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Eyeflow ⌂, Rælingen, tirsdag 28. juni 2016, kl. 06:08 (513 dager siden) @ jæger justnæs

Den eneste variabelt er temperaturen på bly. Mulig at fore gang var temperaturen lavere 350c mot 365c denne gang. Gjør et forsøk til i kvel med støping. Få vell prøve kulen i rifla ikke sikkert det har noe å si. Mener dog at skal Gibbsen gå skikkelig bør alle parametre og teknikaliteter være mest mulig lik for hver gang.

/Mats

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, fredag 1. april 2016, kl. 10:29 (601 dager siden) @ Eyeflow

Hei

Jeg skrev noe om dette for lenge siden,
Lenke til det oprinnelige innlegget med link til et word dokument

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av Eyeflow ⌂, Rælingen, søndag 3. april 2016, kl. 11:49 (599 dager siden) @ nevS

Takk for svar.
Nester spørsmål:
Diameter på kulen, har 2 støpeformer. Denne ene er ca 14.55mm o den andre 14.65mm, begge er merker .577.

Den på 14.55 der detter kulen nesten ned av seg selv, men den andre må man bruke lite mer kraft.

Hvilken kule ville dere brukt?

/Mats

Personlig bilde

av reldor @, Moss, søndag 3. april 2016, kl. 20:01 (599 dager siden) @ Eyeflow

Den på 14.55 der detter kulen nesten ned av seg selv, men den andre må man bruke lite mer kraft.

Hvilken kule ville dere brukt?

/Mats

Det må du nesten prøve ut , hvilken av kulene som går best i børsa.
Med Minie er det ingen fasit, det må testes frem til en løsning som virker.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

RSS på tråd