Carlsborg rolling block 12.7x44r (Patronvåpen)

av Hardnakke, torsdag 14. april 2016, kl. 14:38 (378 dager siden)

Hei jeg har en Svenk carlsborg rolling block.meget fint gevær men høna er det slakk i.går det Ann å reparere?takker for svar.

Personlig bilde

Carlsborg rolling block 12.7x44r

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 14. april 2016, kl. 15:27 (378 dager siden) @ Hardnakke

Det går fint an å reparere. Skru låkassen fra hverandre og sjekk fjæren som ligger i overkant fremfor avtrekkeren. Er den knekt må du ha ny. Er den ihjelbøyd så kontakt en av hobbysmedene her på forumet.

[image]

av Hardnakke, torsdag 14. april 2016, kl. 16:12 (378 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg tror jeg trenger en splint som er litt trangere

av anvil, torsdag 14. april 2016, kl. 21:10 (377 dager siden) @ Hardnakke

Hei Hardnakke!
For det første:
Du har en meget spesiell RB! Din er ikke den vanlige modellen fra 1867, antar det kan være en sivilt laget modell. Eller at bare kassa er den originale 1867-modellen og at innmat og underbeslag er laget i den nye konstruksjonen.

Den vesentlige forskjellen er i avtrekk-systemet. På 1867-modellen virker avtrekkeren direkte på hanen, mens på din er det lagt inn en vippearm mellom avtrekker og hane. Det kan gjøre at avtrekket kan bli noe lettere en det vi er vant til på 1867-modellen.

Jeg fant ei skisse på nettet som viser 1867-mekanismen: [image]

Fant dessuten en gjennomskåret 1867-kasse merket med kronet C:
[image]

På "din" mekanisme har det vært nødvendig å endre geometrien på både sluttstykke ("høne") og hane. Det er dessuten en annen løsning for å kontrollere sluttstykkets bevegelser og markere lukket stilling. Den vippearmen som er på 1867-modellen som virker direkte på høna ser ut til å være erstatte med en fjær. På dette punktet er "din" forenklet i forhold til den vanlige.
Jeg lurer på om "din" har kortere senteravstand mellom boltene for høne og hane? På 1867 er det ca. 45 mm.
Det hadde vært interessant om du kunne vise flere bilder av kasse/mekanisme, samt fortelle oss om stempling på kasse og deler.

Dernest om slark:
Litt sideveis slark på høna har neppe praktisk betydning, og den kan skyldes for liten diameter på bolten i forhold til boringen i høna. Normalt skal det her bare være en "løpepasning", dvs. en klaring på en tiendedel eller litt mer.

Om høna kan beveges litt fram og tilbake når er lukket og hanen holdes noen mm. fra å være helt lukket, så er det en situasjon som ikke er bra, og avhengig av slarkens størrelse bør avfyring ikke skje. Normalt skal en ikke kunne kjenne slark her om alt er i orden.
Slik slark kan ikke utbedres verken med å skifte fjærer eller skifte bolt. Årsaken til slik slark er at pipeenden er for kort bakover i forhold til geometri/dimensjoner for systemet høne/hane. Kan noen ganger utbedres ved å bytte høna ut med ei som er litt større. Men vanligvis kreves det å flytte pipa nærmere høna, og da må pipa spennes opp i dreiebenken for å få laget en gjengeomdreining i tillegg. Deretter må pipenden tilpasses slik at det blir "tett" mellom høne og hane.

Lykke til med prosjektet ditt!

Hilsen fra Anvil

av Hardnakke, fredag 15. april 2016, kl. 08:54 (377 dager siden) @ anvil

Rolling block har blitt brukt i det svenske Forsvaret og er en 1872 modell.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 15. april 2016, kl. 10:09 (377 dager siden) @ Hardnakke

Det er vel bilde til Roy-Terje som forvirrer her....

R

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

av Hardnakke, fredag 15. april 2016, kl. 12:19 (377 dager siden) @ reldor

Heisann.jeg mener at carlsborg brukte deler fra Carl Gustav og Husqvarna.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 15. april 2016, kl. 13:49 (377 dager siden) @ Hardnakke

Hva mener du med slakk? Er høna slakk på tvers av bolten?
Kan du vise det med et bilde?

R.

--

av Hardnakke, fredag 15. april 2016, kl. 14:26 (377 dager siden) @ reldor

Hei.den går ca 2mm til vær side.men sitter bra når jeg legger ned hanen.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 15. april 2016, kl. 14:39 (377 dager siden) @ Hardnakke

Hei.den går ca 2mm til vær side.men sitter bra når jeg legger ned hanen.

Hvis kryssbolten ikke er slakk i kasse eller høne så er dette normalt.
For å minske side "slakk" kan man bruke tynne shims på siden av høna.
Men det skal være noe slakk der.

R.

Jeg ser du skriver 2mm til hver side 4mm totalt , det er mye...
Er høna original til børsa?

--

av Hardnakke, fredag 15. april 2016, kl. 14:52 (377 dager siden) @ reldor

Hei.hvor f
Or jeg tak i shims

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 15. april 2016, kl. 15:04 (377 dager siden) @ Hardnakke

De må lages og tilpasses til børsa...

R.

--

av anvil, mandag 18. april 2016, kl. 08:12 (374 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Hei Roy-Terje!
Jeg ser nå at jeg i farten har koblet ditt bilde til Hardnakke, sorry!
http://www.forum.svartkrutt.net/images/uploaded/20160414141754570fa692ee954.jpg
Siden jeg har vært mindre opptatt av den nevnte slarken enn detaljene i bildet ditt, lurer jeg fortsatt på din RB. Den er jo meget spesiell, har aldri sett eller hørt om noe tilsvarende. På din er hane, høne, hele avtrekkersystemet samt underbeslaget modifisert i forhold til den vanlige konstruksjonen.
Vet du noe mer om den du har? Hva er den eventuelt stemplet? Eller er det andre på forumet som kjenner denne løsningen fra før?

Hilsen fra
Anvil

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 18. april 2016, kl. 09:37 (374 dager siden) @ anvil

Sånn kan det gå:-)
Bildet er et jeg hadde liggende på datamaskinen min - mest sannsynlig funnet på nettet en gang da jeg ikke har dokumentasjon på serienummeret. Har en Springfieldprodusert RB som muligens har en slik konfigurasjon - skal lete den frem og sjekke.

Personlig bilde

av ben74 @, mandag 18. april 2016, kl. 16:32 (374 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 18. april 2016, kl. 17:34 (374 dager siden) @ ben74

Se der ja.

av anvil, mandag 18. april 2016, kl. 18:58 (374 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Veldig bra å få dette oppklart!
Så da vet vi at Uberti M1871 er noen hakk bedre på noen områder, enn den kjente og mest vanlige RB, M1867 fra Remington.
Søk på nettet med "Uverti 1871" kommer det opp mye info og bilder av flotte rifler. Tyder på at modellen fortsatt er i produksjon?

Med annet avtrekkersystem og hengslet forbindelse mellom slagfjær og hane virker Uberti'n mer avansert. Men jeg tror de fleste er godt fornøyd med sin Remington, som sikkert også er billigere å lage.
Kanskje en og annen i forumet sitter på en Yberti 1871 og kan dele erfaringer, i tillegg til av vi nå har sett bilder av mekanismen?

Hilsen fra Anvil

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, lørdag 23. april 2016, kl. 13:30 (369 dager siden) @ ben74

Her er et bilde som viser fjærene i en av mine svenske låskasser. Serienummer 21101.
Den er stemplet med - mest sannsynlig - en B i bakkant over avtrekkerbøylen. Oppå fremre venstre underbeslagsfeste er det stemplet F.
Hvis noen ønsker å bruke bilde i en eller annen sammenheng - så værsågod.

[image]

av Hardnakke, mandag 25. april 2016, kl. 10:22 (367 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

[image]

av anvil, mandag 25. april 2016, kl. 21:11 (366 dager siden) @ Hardnakke

Hei igjen!
Det ser ut til å være ei fin børse du har!
Men hvordan gikk det egentlig med det slark-problemet ditt?
Om du ikke har fått løst det, og ikke bor for langt unna Kongsberg, så kunne du kanskje ta en tur og vi kunne finne ut av det i felleskap?
Hilsen fra
Anvil.

RSS på tråd