Svenske RB med sabelbajonett (Patronvåpen)

av Fanejunker, fredag 15. april 2016, kl. 21:56 (464 dager siden)

Har gått meg vill i Svenske RB varianter. Trenger hjelp til følgende: Er noen varianter (modellbetegnelse)
av RB til Sveriges Arme? eller Marine? er beregnet for bruk med Sabelbajonett?

Svenske RB med sabelbajonett

av JanS, lørdag 16. april 2016, kl. 00:54 (464 dager siden) @ Fanejunker

Ja, marinen.

av Fanejunker, lørdag 16. april 2016, kl. 10:07 (464 dager siden) @ JanS

Da var det som jeg trodde kun "Flottan" som hadde sabelbajonett på RB i Sverige. Blir da korrekt betegnelse 1867 for Flottan?

Jeg har da noen følge spørsmål:
Er det noen som vet hvilken produsenter som laget RB til "Flottan"? Remington, CG, Husqvarna? Er det noen serier som var dedikert til "Flottan" Er det kun reine 1867 varianter eller er det også ombyggings varianter som til armeen?

Er det noen bøker eller nettsider som beskriver bruk av RB i Sverige?

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, lørdag 16. april 2016, kl. 11:03 (464 dager siden) @ Fanejunker
redigert av Roy-Terje Kjoberg, lørdag 16. april 2016, kl. 11:21

De svenske som har klakk for sabelbajonett er marinevåpen.
Her er en som er veldig dedikert til RB.

av Fanejunker, lørdag 16. april 2016, kl. 16:30 (463 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Takk for all info!

Ble også tipset om linkene nedenfor som gir en oversikt over rifle og bajonett variantene

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/remington/remington.htm
http://www.holmback.se/index.html

Personlig bilde

av ben74 @, søndag 17. april 2016, kl. 16:02 (462 dager siden) @ Fanejunker

Hei Fanejunker. Alle militære Svenske R.B. er i ut-gangs punktet beregnet for bruk av sabelbajonett, de har alle bajonett klakk.

Men det var kun de norrländska jägarregementena og flottan (marinen) som fikk de utdelt.
Resten fikk dølle bajonetter.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 17. april 2016, kl. 17:24 (462 dager siden) @ ben74

Måtte kikke på min svenske RB i 12 mm for å se etter - og jammen forsyne meg så er det sabelbajonettklakk på den. Den ble i sin tid kjøpt med original døllebajonett. Da må jeg innrømme at påstanden min lengre opp i tråden om klakker er en smule u-etterrettelig.
Jaja, sånn sett er jeg i godt selskap med piggsvinet som innledet et forhold til piasavakosten :-)

av Harald @, Rørvik, lørdag 14. mai 2016, kl. 18:06 (435 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Legger for sammenligning inn noen bilder av den svenske sabelbajonetten for Flottan (i midten) og norsk M/1859 (øverst) og M/1860 (nederst). Eksemplaret er merket med anker og krone på venstre klingebryst, kontrollstemplet F.T. (Treffenberg) på høyre klingebryst samt i bajonettklakkens spor. På parerstangens venstre side er stemplet 5069. Noen forskjeller fra M/1859 og M/1860: Håndtaket/grepsplatene og klingen er kortere, parerstangens materiale er noe tynnere, messingknappen på grepet har knappere sving/avslutning, øvre parerknapp er større, annen hulsliping ved klingebrystet og noe kraftigere gods i klingen. Mvh H.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

RSS på tråd