Kruttladninger Remington perkusjonsrevovler (Håndvåpen)

av oppen, Namsos, onsdag 11. mai 2016, kl. 17:55 (581 dager siden)

Hei. Tenkte å bli litt vitenskapelig og prøve en del forskjellige ladninger i min gamle Remington 1858 kal. 44,(har til nå bare peist på med 25-30gr) for å se hvilken ladning den egentlig vil ha. Ser i div. skriv på nettet at ladninger fra 20 - 35 gr. er ok ladninger. Har tittet litt rundt på forumet her og registrerer at enkelte går helt ned i 15-16gr. og fyller opp med semule. Hva er erfaringene rundt om med semule kontra filtlapper bak kula? Hvor mange skudd bør det prøves i hver ladning før det viser om ladningen passer våpenet?

Edit: Endret trådtittel til noe som forklarer hva det dreier seg om. Redaktøren

Kruttladninger Remington perkusjonsrevovler

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 11. mai 2016, kl. 22:09 (581 dager siden) @ oppen
redigert av jrr50, onsdag 11. mai 2016, kl. 22:21

Jeg har også prøvd litt forskjellige ladninger i begge mine nmaer, men etter mye om og men og prøving er jeg kommet frem til følgende: den av de to med størst glippe mellom løp /tønne ( er under 0,25mm ) den går best med rundkule (464") og 21-22grains,(3f )sveitser no2,
Og om jeg øker på til over 26 grains,så sprer denne godt og drar til høyre også ,nesten mer tilfeldig om man får poeng da
Kansje tar litt hardt i det da ,men det er klart best rundt 21-22 grain.

Den andre som ser ut for og nesten ikke ha vert brukt,,der glipa (er nesten 0,12mm altså halve ) så den er nesten som ny,den går best med
18 grains,og 458-460" lang kule på 250 grains,var nesten litt overrasket at med den tunge kula så går den så bra med så pass lav ladning,når jeg kommer over ,24-25 grain sprer den ganske mye ,men med 18 er det så alle 6 sitter godt samla i svarten om jeg gjør jobben.
Rund kule funker ikke like godt i denne hvorfor vet jeg ikke,begge er 460-461" i tønne munninger ,og 456-457 " i løps munning,

Den ene har et nytt løp ,men det er med samme diameter som det orginale,kuler som er skutt kan dyttes igjennom det gamle,og er helt tett, men det var helt ødelagt , av en svær og dyp grop som var kommet i det av en eller annen årsak.

Virker nesten som jo lavere man kan hå jo bedre samler de ,til man da kommer under det som er et minste for og få riktig og jevn hastighet og fungere, har ikke testet lavere ,for ved disse ladningeene går mine nesten spot on ,det er skytter som gjør dårlige treff ,da.
Noe som faktisk skjer ,oftere enn man skulle ønske,men slik er det.
Og en ting til,jeg bruker ikke fyllmasse ,kun filtpropper de harde ,grønne, men jeg har byttet lade stempel på dem,( fikk tak i to uorginale,som jeg har fått slipt til så de ser mest mulig orginal ut men fungerer med disse ladningene)
( var billige de "plungerene" fra Dixie , og passet greit på lade arm leddet med litt justering,,om ikke helt perfekt i ramma så den ene måtte legges på et lag lodde sølv, så den ikke slarket for mye)
kjøpte leddet også så det orginale med den orginale "plungeren" ,ligger på lager til de evt en gang settes tilbake)
Så det går greit uten noe permanente inngrep på ramme og orginal deler og bytte ,til et som er litt lengre ,så jeg akkurat setter kula godt mot filt proppen ved disse ladningene,

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 12. mai 2016, kl. 08:47 (581 dager siden) @ jrr50

Det er nesten umulig å svare på hva som er best og hvor mange skudd du må skyte for å finne ut av riktig ladning.
Når det er sagt; skyt gjerne 13-skuddsserier som i konkurranse for å vurdere totalsum, samling, blying, slamproblemer og denslags. Eller 30 skudd hvis du planlegger å skyte felt.
Mange mener at kula lengst frem i tønna gir best presisjon, løsningen blir gjerne full ladning krutt eller redusert ladning og fylle opp med propper og/eller fyllstoff. Det første er enklest men litt reduserte ladninger gir gjerne bedre presisjon. Se hva vinnerne i England i 2002 ladet revolverne sine med. Dette er folk som skyter virkelig godt.

Du kan nok ha glede av disse to artiklene av Øyvind:
Skyting med perkusjonrevolver
Portrett av en original Remington-revolver

På forumet kan du gjerne lese litt i denne og denne tråden.

Nå har jeg ikke NMA men min orignale 1860 Army oppfører seg godt med 17,5 grains (volum) Wano PPP, Øyvinds grønne revolverpille og 12 grains (volum) semulegryn og litt grønt revolverfett foran kula. Funker både på 25 og 50 meter, det samme kan ikke sies om skytteren ;-)

--
Best når det smeller!

av oppen, Namsos, torsdag 12. mai 2016, kl. 19:20 (580 dager siden) @ oppen

Takker for svarene. Skjønner at det å bli "vitenskaplig" blir akkurat så komplisert (eller enkelt) som jeg hadde fryktet. Får ta med kruttboksen, filtlapper og semule på skytebana og bare prøve meg frem.
Ser at det er tilføyd NMA i headingen, må tilstå at det har jeg ikke den ringeste peiling på hva det står for. Antar det sier noe om våpenet, men har jeg vært uklar i starten, så er det til orientering en Uberti Remington 1858 new army jeg har. Fett til filtlapper, hva er erfaringene der. Har fått forslag på biltemas hjullagerfett, eller bør jeg for eksempel velge fettet som selges i nettbutikken her? Andre forslag?

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 13. mai 2016, kl. 08:47 (580 dager siden) @ oppen

Ser at det er tilføyd NMA i headingen, må tilstå at det har jeg ikke den ringeste peiling på hva det står for.

Det står for New Model Army. Som Øyvind skriver i artikkelen om sin Remington NMA så er året 1858 misvisende. Det er stemplet på pipa og viser riktignok til grunnpatenten, om man kan kalle den det. Old Model Army kom i 1861 og New Model Army i 1863. Så å kalle det for en Remington 1858 er feil, selv om det er det 'alle' kaller den ;-)
Bytter ut NMA med perkusjonsrevolver i trådtittelen.

--
Best når det smeller!

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 13. mai 2016, kl. 12:22 (579 dager siden) @ jæger justnæs

Modellen er anerkjent som Remington 1858. Begrepet er brukt både i skytter, samler og produsentmiljø - så å innføre en 1861 og en 63 modell virker mer forvirrende enn oppklarende. Forskjellen på old og new modell er mest iøynefallende når det gjelder høyden på hanesporen. På New Model er hanesporen kortere - noe som skyldes at det ble stadig yngre gutter som måtte ut i borgerkrigen og de hadde mindre hender enn skikkelig voksne. Eller må det jo nevnes at ettersom trådstarter skriver NMA så dreier det seg om en revolver i .44 kaliber. Det ble laget en New Model Navy som er i .36 kaliber også - en NMN. Når det gjelder introduksjonen av New Model så skjedde den allerede på slutten av 1862 ikke i 1863.
Jeg har registrert at nymotens produserte 1858 New Model Navy er produsert i kaliber .44 - så det er lett å bli forvirret.

RSS på tråd