Personlig bilde

Hva er det jeg har fått her? (Identifisering)

av reldor @, Moss, torsdag 12. mai 2016, kl. 22:02 (496 dager siden)

Ja jeg skriver fått! , spurte en bekjent som driver våpenbutikk her jeg bor om
han kjente til noen som kunne ha noe restaureringsobjekter for salg.
Og han ga meg denne..

Total lengde ca.124cm
Løpslengde ca. 84cm
Kaliber ca.18,5mm riflet og det ser ut som det er tapp i bunn.
Innvendig diameter på rørken er 14mm.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Mulig stempel på låsen...skal demontere så kanskje det kommer frem
bedre stempel på lås.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

Hva er det jeg har fått her?

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 12. mai 2016, kl. 22:52 (495 dager siden) @ reldor

Med betydelig usikkerhet - jeg tror den er dansk/norsk, jeg tviler sterkt på at det er en tapp i bunnen og jeg vil tro den er fra en eller annen gang på siste halvpart av 1780-tallet. Jeg er på hytten uten tilstrekkelig litteratur, så ta dette med en stor klype salt.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av JanS, fredag 13. mai 2016, kl. 00:36 (495 dager siden) @ Trond

Det er litt for få detaljbilder og vanskelig å beskrive noe man ikke har i hendene. Dermed kan man ikke utelukke at den har blitt jukset med. Mine bekymringer da jeg så denne avkorta 1774 typen var avrundingene av en tidligere større DN-lås? i begge ender for å tilpasses stokken med liten utsparing i front. Likeså den nyere "perkusjonsavtrekkeren" hvor 1700-talls krøllen har blitt fjernet. Frontsiktet ser rektangulært ut, baksikte med grovt skur og rifla løp med oppgitt tapp. Jeg lukter marineomgjøring av tidligst type før hæren og perkusjonering. H-en på kolbekappen ligner på 774, side 74 i Hærmuseets merkekatalog 1960, hvor det står:" ca 1785, Kronborg, flintlåsgevær ca 1790 (marinegevær?) på skjeftet. Er dette et riflet Offiser/skarpskyttergevær som kom sammen med de 200 marinemuskettene (mini 1774 utgaven) som ble sendt til Norge?

av anvil, fredag 13. mai 2016, kl. 08:46 (495 dager siden) @ JanS

Hei JanS!

Du skriver: "Er dette et riflet Offiser/skarpskyttergevær som kom sammen med de 200 marinemuskettene (mini 1774 utgaven) som ble sendt til Norge?"

200 marinemusketter sendt til Norge var for meg en helt ny opplysning. Kan du si noe mer om dette, når skjedde det, og hvor er det dokumentert?

For meg er det kjent bare 2 - 3 slike "mini 1774". Vet du om noen?

Dette burde kanskje bli en egen tråd eter hvert.

Hilse fra
Anvil

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 13. mai 2016, kl. 13:57 (495 dager siden) @ JanS

Hvilke detaljer skal jeg ta bilde av for at det skal være lettere å identifisere?

Ingen tvil om at det er pigg i denne

[image]

R.

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 13. mai 2016, kl. 22:04 (495 dager siden) @ reldor

Da er det,i beste fall, byttet svanseskrue på riflen. Tapprifle ble oppfunnet på begynnelsen av 1840-årene av Louis-Étienne de Thouvenin og jeg tviler sterkt på at noen bygget om flintlåsrifler til tapprifler uten også å bygge dem om til perkusjon.

Litt nærmere kikking på bildene. Stokken er det som gjorde at jeg "daterte" den til slutten av 1780-tallet. Flintlåsen er ikke noe jeg tror har vært brukt på noe DkN gevær som jeg kjenner til. Er pipen i det hele tatt riflet? Den ser ikke ut til å være det utfra forrige bilde.

--

Trond

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 13. mai 2016, kl. 23:10 (494 dager siden) @ Trond

Ja her er det noe rart.
Løpet er riflet , forrige bilde var tatt med slangekamera og gir
feil bilde til sidene....
[image]
Det er heller ikke plass til noe særlig med krutt.....
Tappen er kort.
[image]

Tennhullet har en gammel repprasjon , eller jeg trur den er gammel...
Man kan svakt se loddemiddelet.
[image]

Låsen er slipt flat i fremkant og i stokken er det limt inn en kloss
i front av låsen.
[image]
[image]
Innfelling av låsen ser ut som en voldtekt av treverket....
[image]

Kolbekappe og sideblikk ser ut til å ha sittet der i lang tid.
Men underbeslag ser ut til å ha blitt tilpasset i nyere tid.
Og i underbeslaget er det spor til bakre reimbøyle.
[image]
[image]

På bakre sikte er det slått inn tallet 300.......klarte ikke å ta bilde av det.

Dette kan være en gammel forandring for å få en børse til bruk, som
noen i moderne tid har forsøkt å pusse opp.
Børsa viser i alle fall spor etter å ha vært brukt slik den er konfigurert nå.
Så det er mulig jeg gjør den skytbar med delene som er der.

R.

--

av JanS, fredag 13. mai 2016, kl. 23:38 (494 dager siden) @ reldor

Ta bilde av frontsiktet med ytterste del av stokken, skru ut låsskrua, ta ut sideblikket som ser ut til å være sammensatt av to ulike deler siden messingsammensetningen og bruksslitasjen er ulik og ta bilde av sammenlodningen på baksiden, samt bakside låsblikk og stokkuttak for dette.

av JanS, lørdag 14. mai 2016, kl. 00:06 (494 dager siden) @ JanS

Ser at tilleggsbilder har kommet til etter jeg planla å sende. Rifla har vært perkusjonert/avslipt tennkloss og tiljuksa/tilbakeført. Ligger løpet løst i stokken da bildet ble tatt, siden avkutta treverk ser ut til å stikke lengre ut enn løpet?

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 14. mai 2016, kl. 01:20 (494 dager siden) @ JanS

Beklager så mye, men jeg er stygt redd for at dette er en tilbakebygget sammensetning. Det som virkelig er positivt interessant med den, er at den har kinn-tre på bakkolben. Tatt på husken, kom dette først i 1789. Mn stokken for øvrig stemmer ikke med M1789 eller M1791.

--

Trond

Personlig bilde

av reldor @, Moss, lørdag 14. mai 2016, kl. 10:05 (494 dager siden) @ Trond

JanS , løpet er løst og stokken er omtrent jevnt med løpet..
Sideblikket er brukket i to , bruddflatene passer sammen.

Trond , ja jeg også har inntrykk av at den er et forsøkt å gjøre
til noe annet enn den er.

R.

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 14. mai 2016, kl. 20:51 (494 dager siden) @ reldor

Sjekk fenghullet, regner med at det sitter en plugg rundt det.

--

Trond

Personlig bilde

av reldor @, Moss, søndag 15. mai 2016, kl. 00:14 (493 dager siden) @ Trond

Sjekk fenghullet, regner med at det sitter en plugg rundt det.

Ja det gjør det.....

R.

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 15. mai 2016, kl. 01:51 (493 dager siden) @ reldor

Er redd svaret dermed er entydig. En perk pipe fra første halvpart av 1700-tallet (sannsynligvis) er blitt bygget tilbake fra perk til flint og flint-omgjort. Men stokken med kinn tre er fortsatt interessant. Ut fra hukommelsen får jeg ikke den til å stemme med noe som helst. Jeg er riktignok litt usikker på om M1788 skarpsksytter hadde kinn tre eller ikke - dumt å være uten våpen og litteratur!

--

Trond

Personlig bilde

av reldor @, Moss, søndag 15. mai 2016, kl. 21:45 (493 dager siden) @ Trond

Er redd svaret dermed er entydig. En perk pipe fra første halvpart av 1700-tallet (sannsynligvis) er blitt bygget tilbake fra perk til flint og flint-omgjort. Men stokken med kinn tre er fortsatt interessant. Ut fra hukommelsen får jeg ikke den til å stemme med noe som helst. Jeg er riktignok litt usikker på om M1788 skarpsksytter hadde kinn tre eller ikke - dumt å være uten våpen og litteratur!

Jeg renger med at du mener første halvdel av 1800 ?

Rørkenene måler ca.14 mm innvendig , da må det vel ha vært ladestokk av tre ?
Blir veldig tung hvis den har vært i metall..

Her er flere bilder av stokken hvis det kan være til hjelp.
[image]
[image]
[image]
[image]

R.

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 15. mai 2016, kl. 23:31 (492 dager siden) @ reldor

Jeg meste 2. halvpart av 1700-tallet på pipen, men jeg tviler på at dette er en 1800-talls pipe. Slike sammensetninger er et helvete! Har forresten også kommet frem til at det ikke er en M1788 skarpskytter stokk, rørknene er helt feil. Unsett - spennende, gleder meg til å komme hjem til litteratur og modeller.

--

Trond

av JanS, mandag 16. mai 2016, kl. 00:45 (492 dager siden) @ Trond

Ser at Trond har svart mens jeg har holdt på med mitt svar.
Oppgitte lengder og kaliber passer ikke til noen av hærens avkortninger. Den butte avkortningen av stokk og løp minner om en ekserseromgjøring, se "ferskt" treverk i front. Løpets bakpart ser ikke ut til å ha samme vinkel som treverk, men bildet kan lyve. Reldor bør kunne se om løpet tilhører stokken. Kolbebeslag med store kraftige skruer, avtrekkerbøyle, sideblikk og store rørken tilhører treverket og minner om perioden 1774-1788. Hvis rifleløpet hører til så minner frontsikte/baksikte om marine/kystartilleri omgjøring, men restene etter perkusjonsomgjøringen viser ikke den typiske marinetennklossen. Hvis løpet hører til stokken så hadde det vært fint med et bilde fra siden og litt ovenfra som viser frontsikte sammen med ytterste del av løp/stokk. Kraftig jernladestokk tilhører rifla for ha støt nok for å drive kula over tapp og ut i riflegang. Finnes flere stempler på/under løp enn vist? De fleste viste finnes i merkekatalogen.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, mandag 16. mai 2016, kl. 12:14 (492 dager siden) @ JanS
redigert av reldor, mandag 16. mai 2016, kl. 12:17

Hei

Det kan se ut som stokken har "vrid/bøyd" seg noe så løpet rir på en høyde og passer da dårlig.

Jeg må nok si at løpet ikke er opprinnelig til stokken men er bra tilpasset.
Ligger jevnt med stokken hele veien.
Og som skrevet viser spor etter bruk med dette løpet.
Krutt-slamm og gammel mørk rust på løp og stokk på samme sted.
Dette kan ha smittet over men da har det sittet sammen en god stund.

Jeg har ikke rengjort løpet under ennå men ser ikke flere stempler der.

Hvis løpet ikke er originalt hva kan være opprinnelig løp med tanke på den grove
ladestokken?

Jeg har sett nærmere på låsen , den er filt rund i bakkant og filt flat i fremkant.

Alle disse spørsmålene komme med tanke på , skal jeg restaurere den til veggpynt/ei børse til koseskyting.
Eller skal den forbli en delebørse.......

Uansett , hvis jeg setter den sammen er jeg ikke ute etter å lage en
tro "kopi" men bare en børse å skyte med.............

R.

--

Personlig bilde

av reldor @, Moss, mandag 16. mai 2016, kl. 17:13 (492 dager siden) @ reldor
redigert av reldor, mandag 16. mai 2016, kl. 17:19

Bilder av løp i stokk.
Jeg har målt stokken og den har blitt svakt buet (banan) form som gjør at
løpet rir på midten.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

R.

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 17. mai 2016, kl. 00:22 (491 dager siden) @ JanS

Dette er temmelig sikkert en sammensetning, men av hva. Jeg finner at det er stokken som er mest interessant her. Det overveiende fleste DkN stokker fra siste halvpart av 1700-tallet var uten kinntre frem til M1789 og M1791, men denne er ikke noen a disse. M1794 og de senere hadde skyvere og ikke stifter, som denne har. Igjen - uten litteratur kommer jeg ikke særlig lenger, men jeg kan fremsette endel tanker.

Underbeslaget er tidlig, antagelig fra rett før 1750. Sideblikk, rørken og kinntre antagelig fra perioden 1788-1794, dog med en mulighet for at det var noe på 1760 og -70-tallet som har gått meg hus forbi.

Pipen er antagelig gammel, men hvor gammel våger jeg ikke å si, svanseskruen er fra etter ca 1835. Det er mulig at siktene er fra samme tid som svanseskruen, men sistnevnte ser ikke akkurat ut til å passe perfekt.

Låsen er et kapittel for seg. Jeg tviler på at dette låsblikket har sittet på noe DkN gevær i utgangspunktet og aner ikke hvor det kommer fra.

Konklusjon: Dette er en rifle som må bestå av deler fra minst fire musketter/rifler og som dermed ikke har noen modellbetegnelse.

--

Trond

av JanS, tirsdag 17. mai 2016, kl. 11:35 (491 dager siden) @ Trond

Løpet ser ut til å passe godt i stokken i bakre halvdel, men i framre halvdel ser det ut som å være et mellomrom mellom stokk og løp. Dette kan skyldes nevnte bananformvridning av stokk hvor løpet rir hvis stokken er nedadbøyd fra midten av. Antar det er tre øyrer for stiftene som kan få presset dette opp slik at løpets framsikte blir liggende beint i, og ikke heller som nå. Alle beslag og oppgitt diameter på ytterste rørken ser ut til å tilhørt et "M/1774 skarpskyttergevær med kinntre" som har blitt avkortet til et "tappgevær". Men ingen mål er så langt blitt oppgitt på messingdelene. På kolbekappen, hvor langt er ombrettet, avstand til første bue framover, avstand senter skruhull til framenden av beslaget, sideblikk, avstand bakre rørken til avtrekkerbeslag, lengde på avtrekkerbeslaget, avstander mellom bakre,mellomste og framre rørken, avstander mellom stiftehull i stokken, lengde på svanskruedel for kolbefeste beslag og løpsdiameter ved munning? Identifiserte merker på løp stammer fra perioden 1835 til 1851. Mini "SS" eller "44" merket kan indikere at det var en godt skytende rifle. Baksiktet minner om kappet M/1855 sikte for 300 alen, hvor den "blanke/ferske" stipa kan minne om avslipt bøy på L-en. Innfellingen, er den fra bare ene side, kan detaljfoto vises, ferske sagspor i bakkant? Som tidligere sagt så minner dette om marine ispedd ideer fra en "tusenkunstner/hobbysmed" som kanskje har villet laget en sjelden type. Dette har jeg flere ganger advart mot på forumet. La heller gevær med manglene deler eller avkortninger forbli som de istendenfor tilbakeføring som det så på "fint" heter. På siste auksjoner så har man sett at flere "våpenkyndige" har latt seg lure og betalt dyrt for disse. Noen har også godtroende medelt på forumet om kuppene de har gjort selv om auksjonshuset har nevnt sammensetning. Men de fleste ganger er intet nevnt.

Personlig bilde

av G.Larson, tirsdag 17. mai 2016, kl. 13:01 (491 dager siden) @ JanS

Se der ja. Venta bare på de beskyldningene om hobbysmeder og forfalskninger. Slike våpen er ombygd med det man har tilgjengelig opp igjennom alle tider. Hvorfor ikke bare akseptere det? Istedenfor alle disse konspirasjonsteoriene om lurendreiere og fallskjerm?

--
Ståle B.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 17. mai 2016, kl. 13:31 (491 dager siden) @ G.Larson

Se der ja. Venta bare på de beskyldningene om hobbysmeder og forfalskninger. Slike våpen er ombygd med det man har tilgjengelig opp igjennom alle tider. Hvorfor ikke bare akseptere det? Istedenfor alle disse konspirasjonsteoriene om lurendreiere og fallskjerm?

Hei
Kan vi unngå å lage en diskusjon om dette , dette har vært diskutert tidligere
og ingen har kommet til noen løsning/enighet ennå...........

R.

--

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 17. mai 2016, kl. 13:26 (491 dager siden) @ JanS

Løpet kan presses på plass med stiftene....
Her er noen mål;

Bakre stiftøye ,225mm frem til midtre, 250mm til fremre som har så stort hull at jeg trur det har vært brukt til reimfeste.

Svanseskrue 63 mm.
Utvendig diameter ved munning 23mm.
Sidebeslag 135mm.
Underbeslag 305mm.
Lengde mellom rørken 138mm.
Lengde mellom bakre rørken og underbeslag 170mm.
Kolbekappe total 230mm , 110mm fra bunn og opp i bøy , 120mm fra bøy og frem.
Fra senter av skrue og frem 45mm , fra første profil og frem 80mm.

Du har nok rett angående bakre sikte det ser ut som modifisert fra noe annet..

R.

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 17. mai 2016, kl. 22:24 (490 dager siden) @ reldor

Våpen har ofte vært bygget om, modernisert og oppdatert både to og tre ganger, ikke minst de gamle kassepipene - og det er en grei og ærlig sak og en viktig del av våpenets historie. Det å restaurere et våpen tilbake til siste"originalversjon" opplever jeg også som temmelig greit. Men det som er gjort her er derimot temmelig ugreit, etter min mening.

Selv om G. Larson mener at slikt har vært "ombygd med det man har tilgjengelig opp igjennom alle tider.", er dette en tilbakebygging - noe som neppe ble gjort i våpenets brukstid. Da blir det rett og slett en forfalskning eller på en en penere måte - et kompositt våpen med deler fra forskjellige tidsperioder og således fullstendig uinteressant for en seriøs samler, men med klar dekorativ verdi.

Jeg er heller ikke enig med reldor som uttrykker at dette har vært diskutert til døde. Så la for all del diskusjonen fortsette.

--

Trond

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 17. mai 2016, kl. 22:48 (490 dager siden) @ Trond

Har tatt bilder av stempel på låsen...

[image]
[image]
På øverste synes jeg siste bokstav ser ut som en L.
Men på nedre blir det en T......håper det er noen som kjenner igjen stempelet.

[image]
Dette regner jeg med er smedens stempel på hvilke deler som hører sammen.

[image]
[image]
Låseblikket er filt av i bakkant og i fram kant.
Låsen er så stor ,og tung å spenne så jeg trur den har hatt
to festeskruer. Ikke fullt så mye som jeg har tegnet.
Hvis jeg legger sideblikket mot låsen havner fremre skrue
helt i frem kant på låsen.

R.

--

av JanS, tirsdag 17. mai 2016, kl. 23:00 (490 dager siden) @ reldor

Den raskeste måte å skille de DN er lengden av sideblikk og låsblikk. Her hører ikke låsblikket til, men hvilken lengde antas å ha vært til stede ut fra uttak i stokk. Antar det har vært kort ut fra lengden på sideblikket som er oppgitt til 135mm. Bare M1794 har kortere sideblikk som er 132mm. Som tidligre nevnt så ligner alle messingbeslag mest på M1774, men den har et sideblikk på 140mm. Altså her har man en mellomting mellom M1774 og M1794, samt at kolben har kinntre, noe M1774 ikke har, men senere modeller har. Oppgitte mål stiftøyehull,svanseskrue, munningsdiameter og kolbekappe er identiske med M1774. Oppgitte lengder mellom rørken på 138mm og mellom bakerste rørken og avtrekkerbeslag på 170mm mot henholdsvis 114mm og 160mm på M1774. En annen liten forskjell er høyden på kolbekappen på 110mm mot 118mm på M1774. Tapprifler M/1851 ble senere laget av perkusjonsmodellene M1841 fra 1769,74,88 og 94. Kinntre og oppgitte avstander mellom hvert rørken og avtrekkerbøyle og korte sideblikk (med ukjent låsblikklengde)samt kolbekappehøyde indikerer et lengre og smekrere gevær enn M1774. Kan det ha vært et skarpskyttergevær for marinen før ombygging til tapprifle? Finnes loddemerker etter Landmarks vinkellamellsiktet M1854, hvor den korte armen med 300 alen har nå blitt brukt som baksikte. Kan nærbilde tas av av dennes spor/feste til løp?

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 17. mai 2016, kl. 23:41 (490 dager siden) @ JanS

[image]
Ser ut som det er lagd av en klaff fra et sikte med flere høyder....

Sideblikket passer i stokken og det ser ikke ut som det har sittet noe annet der.....

R.

--

av JanS, onsdag 18. mai 2016, kl. 00:54 (490 dager siden) @ JanS

Viser til mitt innlegg av 12.5. Det som er trist er at "tusenkunstneren/hobbysmeden" har først ødelagt en eldre større DN flintlås med avslipninger i begge ender for å tilpasses i stokken. Deretter har han filt av og ødelagt perkusjonsklossen på løpet til denne ukjente type "M/1774/41/51 tapprifle, som manglet perkusjonslåsen, for å få et flintlåsgevær. Personen som gjør dette vet godt at det er historieforfalskning og særlig hvis dette blir gjort for salg. Arvinger er ofte uvitende om lika i samlingene som kommer på auksjon. Spesielt trist blir det når dyre kjøp fra auksjonsbilder blir skudd fra hverandre. De fleste samlere har opplevd slike kjøp som det ser ut til å bli flere av. Men det er ikke så rart når en ser hvilke holdninger som kommer fram på forumet. Diskusjon er greit, men sure oppstøt bør unngås. De tre bokstavene på låsblikket ser ut for meg å være T(R?)P. Disse bokstavene finnes ikke i merkekatalogen, men andre på T med tre bokstaver finnes for Kronborg.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, onsdag 18. mai 2016, kl. 07:20 (490 dager siden) @ JanS

Kan det være TNB eller THB ?

R.

--

Personlig bilde

av reldor @, Moss, torsdag 19. mai 2016, kl. 10:11 (489 dager siden) @ JanS

De tre bokstavene på låsblikket ser ut for meg å være T(R?)P. Disse bokstavene finnes ikke i merkekatalogen, men andre på T med tre bokstaver finnes for Kronborg.

JanS ,du refererer til merkekatalogen , hva er dette er den å få kjøpt?

R.

--

Personlig bilde

av G.Larson, torsdag 19. mai 2016, kl. 10:59 (489 dager siden) @ reldor

merkekatalogen , hva er dette >

R.

Merkekatalogen

;-)

--
Ståle B.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, torsdag 19. mai 2016, kl. 11:15 (489 dager siden) @ G.Larson

He-he ...ja den har jeg jo sett før:-P
Ikke alltid like våken nei.....

R.

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 19. mai 2016, kl. 21:33 (489 dager siden) @ G.Larson

Hærmuseet utga i sin tid en merkekatalog over stempler på norskbrukte militære våpen. Med fare for at jeg husker feil, var det major Gunneid som forfattet den. Dette er en norsk variant av Støckels eller Neue Stöckels.

--

Trond

Personlig bilde

av G.Larson, torsdag 19. mai 2016, kl. 22:31 (488 dager siden) @ Trond

Om du sjekker linken min ovenfor Trond, så vil du få en bekreftelse på at du ikke husker feil. ;-) ;-)

--
Ståle B.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 20. mai 2016, kl. 15:05 (488 dager siden) @ G.Larson

Finnes det noen faksimile/ny-trykk av denne?

R.

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 20. mai 2016, kl. 22:23 (487 dager siden) @ reldor

Ikke det jeg vet om, men du kan prøve på http://www.antikvariat.no/ ved jevne mellomrom. Det hender at Hærmuseets bøker dukker opp der. Alternativt kan du låne mitt eksemplar og kopiere det senhøstes.

--

Trond

av JanS, lørdag 21. mai 2016, kl. 00:09 (487 dager siden) @ Trond

Tidligere rustmester, kaptein O Nielsen, påbegynte arbeidet med Merkekatalogen i samband med arbeidet med Hærmussets våpenkataloger som ble utgitt på 1950-tallet. Etter hans fratreden i 1959 fullførte den nye rustmesteren kaptein A. Gundeid arbeidet. Sistnevnte fikk dermed æren for arbeidet som førstnevnte og andre hadde jobbet med i flere år. Jeg brevvekslet en del med Gundeid på slutten av syttitallet om norske våpen. Deriblant en svenskprodusert Krag Pettersson med OK (Ole Krag) på pipa og lavt nummer som kom fra Esmarksamlingen. Forstod raskt at han ikke hadde de detaljkunnskapene som O. Nielsen ville hatt om norske våpen. Nielsen utga i 1953 årboka artikkelen om nettopp Krag Pettersson. Siden Trond nevner Støckel så sier innledningen til Merkekatalogen 1960 at under studiet av utenlanske merker så ble 117 merker i Støckel identifisert.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, lørdag 21. mai 2016, kl. 08:34 (487 dager siden) @ JanS

Hei , takker for tilbudet Trond. Skal prøve å få kjøpt en.....
Jeg synes disse bøkene er skjøre så jeg er litt skeptisk til å kopiere .

R.

--

Personlig bilde

av Jon @, lørdag 21. mai 2016, kl. 09:32 (487 dager siden) @ reldor

Reldor jeg sendte deg en melding/mail i går. Hørte ikke noe?

Personlig bilde

av reldor @, Moss, lørdag 21. mai 2016, kl. 16:41 (487 dager siden) @ Jon

Ikke fått noe mail Jon.........

R.

--

Personlig bilde

av Jon @, lørdag 21. mai 2016, kl. 21:04 (487 dager siden) @ reldor

Jeg sendte engang til via forumet her, håper det gikk bedre?

Personlig bilde

av reldor @, Moss, lørdag 21. mai 2016, kl. 22:04 (487 dager siden) @ Jon

Hei igjen
Fortsatt ikke noe.
reldor@broadpark.no

R.

--

av anvil, mandag 9. januar 2017, kl. 10:34 (254 dager siden) @ JanS

Hei JanS!
Du skrev følgende den 12. mai i fjor: " --- som kom sammen med de 200 marinemuskettene (mini 1774-utgaven) som ble sendt til Norge?"
Dette er et interessant spørsmål i forbindelse med 2 "nedkortet 1774" som er dukket opp:[image]
[image]
Det jeg håper er at du - eller andre - kan oppgi kilden til det du skrev??
Anvil

av JanS, mandag 9. januar 2017, kl. 23:52 (253 dager siden) @ anvil

Kilden er samlervenn i Oslo/min korrespondanse med Tøyhusmuseet via Forsvarsmuseet for mange år siden. Begge viste musketteksemplarer er ulike på det meste når man sammenligner fra sideblikksider. Låssidene vises ikke, men ser jeg tegn på tilbakeføringer?

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 10. januar 2017, kl. 01:07 (253 dager siden) @ JanS

Jeg tror at disse minivariantene av M1774 ikke var noe som ble sendt oppover fra Danmark, men at de var en av Kongsbergs tidligste geværproduksjoner - muligens før M1821 jegerriflen. Men så langt, er det ikke noen dokumentasjon på dette som jeg kjenner til.

--

Trond

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 10. januar 2017, kl. 09:25 (253 dager siden) @ Trond

Her tror jeg Trond kan være inne på noe. Ifølge Marinens artillerikommisjons arkiver, så approberte Marinen en flintlåsmuskett og -pistol i 1822. Dessverre ble approbasjonsdatoen bare nevnt i en bisetning i forbindelse med utrustningen av en fregatt noen år senere, så mer informasjon var det ikke å hente. Om dette er den varianten som anvil viser bilde av er jeg litt mer usikker på. Jeg kom over en noe senere tegning som viser Marinens musketter og pistoler med utstyr. Jeg antar at dette er modellene som ble approbert i 1822. Er det noe som har sett noe lignende dette i samlinger rundt om?

[image]

Dersom musketten og pistolen ble approbert i 1822 er det vel sannsynlig at det var Kongsberg Våpenfabrikk som sto for produksjonen? Eller er det betegnelsen på muskettene som ifølge JanS' opplysninger kom fra Danmark? Ikkje veit eg.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 11. januar 2017, kl. 00:10 (252 dager siden) @ Øyvind F.

Det finnes (antagelig) noen avkortede M1774 for marinen, men om disse av avkortet i Norge eller produsert slik i Danmark aner jeg ikke. Jeg har selv en perkutgave av et minivrak for marinen. Dette tror jeg at er en tidlig Kongsberg kreasjong og jeg har ingen konkrete opplysninger om vi her snakker om 1819, 1822 eller kanskje enda senere.

--

Trond

RSS på tråd