Ukjent merking (Identifisering)

av Tinytim @, onsdag 8. juni 2016, kl. 22:10 (289 dager siden)

Jeg fikk tilsendt noen bilder av et ganske flott perk. gevær jeg ikke helt klarer å plassere. Det har ingen synlige børsemaker merkinger men er merket med "Støbe staal rør" i gullskrift på toppen av løpet. Er det noen som har sett våpen med lignende merking?
[image]
[image]

Personlig bilde

Ukjent merking

av Jon @, torsdag 9. juni 2016, kl. 13:27 (288 dager siden) @ Tinytim

Så kanskje noe "u-norsk" ut(?) Dansk kanskje?

Ukjent merking

av PerRifleberg, fredag 10. juni 2016, kl. 10:59 (287 dager siden) @ Jon

Jeg så et temmelig likt våpen for noen år siden, og det er omtalt i ei bok jeg ga ut. Sjelden å komme over så mye gravyre og gull på norske børser! Fortreavslutning på denne rifla var i ibenholt eller annet svart treverk. Jons formening om dansk opprinnelse kan ha noe for seg, selv om store og dyktige børsemakere som Hagen også kunne ha lagd eller bestilt inn slike fra Belgia.
Klakken på kolbehalsen er for diopter, og det er vel dessverre borte også her? Våpenet jeg så var gjennom foto av eieren og diplom fra Centralforeningen knyttet til konkurranseskyting i siste halvdel av 1800-tallet. Utfra kvalitet på fotoet og generell bruk av fotografier vil jeg tro at fotoet er tatt etter 1870, og helst enda seinere, som 1890. Skal se om jeg kan finne noe av fotomaterialet og laste det inn seinere.

Ukjent merking

av Browning08, lørdag 11. juni 2016, kl. 11:31 (286 dager siden) @ Tinytim

Hermann Historica i Tyskland solgte i fjor et gevær som må ha vært noe tilsvarende. Det var et "skandinavisk perkusjonsgevær fra ca 1830" 6 kantet løp ca 12mm kaliber. På løpet bak forsiktet stemplet Støbe staal".
for den interesserte kan du se mer på lot 114 i linken her.
http://www.the-saleroom.com/en-gb/auction-catalogues/hermann-historica-ohg/catalogue-id...

Det ser for meg ut som dette må være et Dansk våpen i og med at ordet "rør" om løp brukes.

Ukjent merking

av Tinytim @, lørdag 11. juni 2016, kl. 17:22 (286 dager siden) @ Browning08

Takk for info, jeg tror også den må være dansk.

Ukjent merking

av PerRifleberg, tirsdag 14. juni 2016, kl. 15:22 (283 dager siden) @ Tinytim

Har rotet i arkiver, og burde tydeligvis rote mer både der og i hukommelsen. Foto av merking på dette våpenet viser i alle fall H.C Klett, og tyder etter min språkforståelse på en tyskspråklig børsemaker. Er litt usikker på om resten av teksten peker mot Sveits eller Sverige, men kanskje andre kan si mer om det?
Det neste fotoet viser som jeg var inne på skytteren og diplomet. Det er gitt fra Centralforeningen i 1880. Ut fra vår tid virker det jo umoderne å skyte med perkusjon på den tida. Spesielt Remingtonriflene var jo solgt i ganske stor stil. Men Centralforeningens folk var jo på mange måter tradisjonelle. [image][image][image]

Ukjent merking

av Tinytim @, tirsdag 14. juni 2016, kl. 20:52 (283 dager siden) @ PerRifleberg

Hei Per
Den der var temmelig lik ja, tydeligvis laget av Klett i Zella. Jeg vet ikke hva Gotha står for.

Ukjent merking

av Browning08, tirsdag 14. juni 2016, kl. 21:12 (283 dager siden) @ Tinytim

Gotha er en kjent by i området Erfurt i Tyskland. Bedre kjent er kanskje Zella Mehlis der det ble lage både drillinger og andre våpen. Stusser litt på skrivemåten på støbestål etc. Det er garantert ikke tysk men nesten 100% sikkert dansk. Det var sikkert litt utveksling av deler der også...

RSS på tråd