Cogswell og Harrison (Identifisering)

av Bergstøl, mandag 11. juli 2016, kl. 14:41 (260 dager siden)

[image][image][image]Har ett par gamle geværer jeg lurte på om jeg kunne i få noe hjelp med identifisering av. Den ene er en cogswell og Harrison. Står 223 - 224 strand London. Trantlar, patent 40393. Noen som vet alderen på denne, eventuelt verdi? Den andre står det lite på, men har ett hagle og ett rifleløp. Står 2 gr 773 12gr B. Og logrng M71. 9 ar Bi. Riflen er 105 cm lang kombien er 100 cm lang. Mvh Bergstøl [image][image][image][image][image][image]

Cogswell og Harrison

av Browning08, mandag 11. juli 2016, kl. 16:29 (260 dager siden) @ Bergstøl

Hvis du søker med Google så får de hele historien til Cogswell og Harrisom. Dette ser ut til å være 410 eller 9mm Flobert hagler som ble brukt til kanin og duer i england.

https://www.google.no/#q=cogswell+and+harrison+

Det ble solgt en god del slike her i Norge fra et firma på Vestlandet som "antikke" for en del år siden. Fine og morsomme børser men ofte er løpene svært medtatt innvendig.

Cogswell og Harrison

av Bergstøl, mandag 11. juli 2016, kl. 17:27 (260 dager siden) @ Browning08

Løpene er veldig bra på disse våpnene. Kombien et helt stram mekanisk. Hva er ca verdi og når kan de være produsert. Er de registreringspliktige?

Cogswell og Harrison

av Browning08, mandag 11. juli 2016, kl. 20:35 (260 dager siden) @ Bergstøl

Hvilke kalibre er det?
Det kan gi en pekepinn på alder.. Konstruksjonsmessig ligger nok modellåret godt utenfor regplikt vil jeg si, kanskje tilbake til 1860-70 men disse ble produsert i hvert fall frem mot 1900 og kanskje også etter som billige og anvendbare hage-gevær.. Det er jo faktisk produksjonsår som skal legges til grunn "nå for tida".

klaiber 410 har jo en lang historie tilbake til ca 1845, men da som pinfire. En katalog fra ELey i 1847 viser til sentertente 410 kaliber haglepatroner så det går i hvert fall tilbake såpass. En kuriositet er at 45 colt (samt også 12mm tyske haglepatroner i messing) passer i 410.

Skulle det være 9mm Flobert så har den omtrent samme historie

Verdi er nok ikke all verden men en ihuga samler vil kanskje kunne bla opp et par tusen pr stk, muligens noe mer siden de høre ut til å være i OK stand..

Cogswell og Harrison

av Uncas, tirsdag 12. juli 2016, kl. 19:14 (259 dager siden) @ Browning08

C & H børsa har baksikte.Hvis dette er en .410 tror jeg det muligens kan være en såkalt rook rifle som er endret til hagle i ettertid.Britene var flinke med stempel,så originalkaliberet bør eventuellt kunne spores.De fleste rook riflene var i svartkrutt kalibre.Tæringer i pipen etter dårlig puss gjorde ofte sitt til at de ble boret opp til hagle,og da først og fremst .410.

RSS på tråd