Hva er dette? (Identifisering)

av Deltoid, tirsdag 19. juli 2016, kl. 22:27 (366 dager siden)

[image]

Kule funnet under søk med metalldetektor. Noen som vet hvilken type det er?

Hva er dette?

av Deltoid, tirsdag 19. juli 2016, kl. 23:28 (366 dager siden) @ Deltoid

Kan nevne at den er 5cm lang og mellom 7 og 8mm i diameter. Ingen merking av noe slag på den.

Personlig bilde

Hva er dette?

av G.Larson, onsdag 20. juli 2016, kl. 00:46 (366 dager siden) @ Deltoid

Det der er nok ingen kule. Kan for meg se ut som loddet til en pussesnor for Krag eller lignende.

--
Ståle B.

Personlig bilde

Hva er dette?

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 20. juli 2016, kl. 03:09 (365 dager siden) @ G.Larson

Tror du har .truffet "spot on" på at det er et pussesnor lodd dette,G Larson, klarte ikke helt og plassere hva det kunne vere ,dette når jeg så innlegget og bildet her inne i går kveld,grublet litt på det,men når du nevner dette,så selvsagt.:-)
som du sier ikke noe kule iallefall,det er iallefall helt bestemt riktig.:-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Hva er dette?

av Huntdoc, onsdag 20. juli 2016, kl. 03:55 (365 dager siden) @ jrr50

Det er helt sikkert ikke ei kule.Ei kule er trill rund som ei ert.Det kunne vært et prosjektil,men ikke ei kule.Det er nok ett lodd til ei pussesnor. Ja,jeg er sær,men elger har ikke horn akkurat som trompetister ikke har gevir.Med glimt i øyet.Jan huntdoc Pedersen

Hva er dette?

av Deltoid, onsdag 20. juli 2016, kl. 11:26 (365 dager siden) @ Huntdoc

Takk for svar folkens. Syns heller ikke det så ut som et prosjektil, men skjønte ikke hva det ellers kunne være.
Noen som har en ide om hvor gammel den kan være? Funn plassen tyder på at den neppe kan være av veldig ny dato.

Personlig bilde

Hva er dette?

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 20. juli 2016, kl. 11:38 (365 dager siden) @ Deltoid

Hvis det er til en Krag pussesnor dette,som nevnt her.
så skal først og fremst det iallefall være mindre enn 6,5 mm i diameter siden det er kule diameter på den,
Men eksakt hvor mye mindre vet jeg ikke,men de skulle gå lett igjennom, selv om det var litt sot og skitt på dem så noe mindre må den være iallefall.
Men da kan den være fra helt tilbake til 1893/94, da de kom,og frem til idag ,faktisk,men militært tjeneste våpen var vel kragen i bruk helt frem til på 1960 tallet, kansje litt lengre ,er ikke helt sikker ,men det vet nå andre på forumet her.
men den brukes jo av skytterlag lenge etter det og faktisk ,veldig mye i bruk ennå.den dag idag faktisk.

De kom litt tidligere i Danmark ,i 8 mm ,men det er vel helst et norsk et hvis det er et slikt da.

Er den større i diameter feks under 8 mm ,kan den være til et rb gevær i 8 mm,eller fra krigens dager til et tysk mauser i 7,92 eller noe slikt også.
Men det er vanskelig og si helt sikkert dette altså.:-)

--
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

Hva er dette?

av aho @, onsdag 20. juli 2016, kl. 12:09 (365 dager siden) @ jrr50

Resten fra en dartpil?:-)

Hva er dette?

av Deltoid, onsdag 20. juli 2016, kl. 13:04 (365 dager siden) @ aho
redigert av Deltoid, onsdag 20. juli 2016, kl. 13:07

Definitivt ikke en dartpil

Hva er dette?

av Deltoid, onsdag 20. juli 2016, kl. 13:08 (365 dager siden) @ Deltoid

Nærmere bestemt er diameteren 7,8-7,9mm, det utelukker vel en krag?

Personlig bilde

Hva er dette?

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 20. juli 2016, kl. 13:55 (365 dager siden) @ Deltoid

Det gjør det nok da ,da kan det være til et gevær i 8*57 R eller mest sannsynlig 7,92 ,som i praksis er 8 mm den også.
Hvis det er et pusse snor lodd da.

Men om det er sikkert det er et lodd fra en pussesnor er jo en helt annen sak, men du burde vel kunne se hva som har vert festet til den i den tynne enden av konen, skal være et tau eller snor,
Da er det mye mer både sannsynlig og mest trolig fra en pussesnor,
Det er jo et tau som er tykkere enn hyssing,jeg hadde en slik med grovt hampetau med tre kordeler,
men det er slett ikke sikkert det er slikt tau på alle ,men ser du rester av snor eller tau er det mest sannsynlig iallefall.

Men om det er det tror jeg verdien er null,eller iallefall ikke noen jeg kjenner som hadde kjøpt eller trengtes slik ,ikke engang komplett med tau og etui ,evt ,er det noe verdi og snakke om for det finnes hauger av dem.
Men som kurositet fra et metaldetektor funn ,kan den vere personlig morsom,eller en pekepinn på det har vert militær aktivitet/strid,eller en militær camp ieldre dager ,dermed et sted der annet kan dukke opp,er iallefall en pekepinn på hvor en skal lete, Istedet for og lete med søker helt i blinde.
Men vær obs hva det er du graver frem,for endel av det var ting som smalt jevlig,og fremdeles gjør det om de ikke er gått av,hylser /patroner er mindre fare med men granater og slikt bør en la ligge,og melde inn,samme med større,prosjektiler,over 20mm ,(dia) for de kan vere med spreng/eksplosiv tupp de er like farlige om ikke mer den dag i dag,tross alder ,eller kansje derfor,blir ustabilt,av tiden og tæring og derfor ikke rør slike om du finner dem.

Da måtte det være komplett ,sett med Krag Jørgensen org skrujern ( eneste av slike saker med litt verdi om det er bra stand)og vert i et helt komplett felt pussesett,med oljeflaske ,og det hele og alt da kansje noen hundre lapper i beste fall.

Det var nok de fleste som Istedet brukte pussestokken som er i kolben på militære geværer fra denne tiden ,de 70-80 årene mellom ,1860/70-1940/50
men svært ofte måtte man sette sammen minst tre slike korte pusse stokk stubberfor de er bare 20-30 cm,og står fremme i kolben,
men de har gjenger fremme,og bak , så de kan slik skjøtes med flere lett dersom det er flere der selvsagt,
derfor var jo da pusse snorene et alternativ som kunne være godt og ha om man var alene,eller ferre enn tre ,fire stykker sammen og ikke hadde noe og skjøte på stokken i eget gevær med,
dersom man hadde denne snora med seg i lomma,tok ikke rare plassen den i seg selv .
Har en 1889 mauser der trengs det trepussestokker ,slike for og såvidt nå igjennom løpet .

Den har jeg brukt snor på endel ganger på banen og ute ellers,er litt mer fiklete og ikke så veldig effektivt ,men et helt svært sett,20* 40 *5cm plast/tre boks med et pussesett med stokk er så brysomme og dra på til vanlig og iallefall på jakt eller til fjells.

--
Med beste hilsen JRR50.

Hva er dette?

av Deltoid, onsdag 20. juli 2016, kl. 16:00 (365 dager siden) @ jrr50

Takk for et langt svar

Hva er dette?

av Deltoid, onsdag 20. juli 2016, kl. 16:15 (365 dager siden) @ Deltoid

[image]Tror mysteriet er løst. aho hadde rett, det er nok en gammel dartpil

Personlig bilde

Hva er dette?

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 21. juli 2016, kl. 15:29 (364 dager siden) @ Deltoid

Da kom det en endelig oppklaring der iallefall, restene av midten på ei dartpil,:rant:

Utrolig godt gjort og se det ,mener jeg ,imponerende godt observert det der,:aho,
spot on ,det var jaggu,godt gjort.:-)

--
Med beste hilsen JRR50.

RSS på tråd