41 long Colt (Patronvåpen)

av Yellowboy @, Nordpå, tirsdag 30. august 2016, kl. 10:06 (328 dager siden)

Noen som lader dette kalibret ? Er mye forvirring ang kulediameter. Den orginale er en 2 diameter kule, disse skal ha kortere hylse enn de som kom senere med hulbase. Har sjekka litt på nettet men finner ikke ut hvilken kule de diesett som selges er beregnet for. Finnes det diesett for disse 2 diameter kulene ?
Fant noe her , men ble ikke så mye klokere: http://harryo.sixshootercommunity.org/

Personlig bilde

41 long Colt

av The Dane @, Danmark, tirsdag 30. august 2016, kl. 15:11 (328 dager siden) @ Yellowboy

Personlig bilde

41 long Colt

av The Dane @, Danmark, tirsdag 30. august 2016, kl. 15:23 (328 dager siden) @ The Dane

MP-molds.com ligger i Slovenien så det er EU.
Hvis du ønsker det vil jeg gerne være mellemmand og ompakke formen inden jeg sender den til dig uden pris men som gave.
Så kan du spare import told og moms i Norge.

41 long Colt

av Yellowboy @, Nordpå, tirsdag 30. august 2016, kl. 15:48 (327 dager siden) @ The Dane

Jeg har 2 diameter kuler ! Problemet er om det finnes diesett til dette, om det i det hele tatt er mulig og lage, alle fatasifulle forslag til og krympe fast kula motas !

41 long Colt

av Old Colt @, tirsdag 30. august 2016, kl. 16:31 (327 dager siden) @ Yellowboy

Artig prosjekt...:-)

De die-settene som selges vil fungere, men er i utgangspunktet beregnet for de nyere versjonene av 41 Colt, dvs med mindre diameter hulbasekuler og innvendig smøring. Det jeg gjorde med en tilsvarende problemstilling for 7.5 mm Nagant, med hælbasekule, var å sette krympe-dien så langt opp at det akkurat ikke ble krymp, men kulesetterdelen langt nok ned til at kuleskulderen buttet mot toppen av hylsa.

Trikset mitt var å avfette hylsene med rødsprit eller aceton etter forming, og ikke fette kulene. Umiddelbart før kula ble satt i la jeg litt lynlim, dvs cyanoacrylat, rundt basen på den tørre kula... Dette ga akkurat nok hold til at kulene ikke hoppet ut av hylsa under rekyl! Jeg prøvde å trekke kulene, og de sitter ikke like hardt som ved en tradisjonell krymp, men som regel godt nok. Jeg har ikke prøvd dette på 41 Colt selv, men det funka som sagt på Naganten. Så prøv eventuelt på eget ansvar... ;.)

Etterpå kan du bruke fingrene til å fette opp rillene, som nå vil være foran hylsa. :-)

Personlig bilde

41 long Colt

av The Dane @, Danmark, tirsdag 30. august 2016, kl. 16:59 (327 dager siden) @ Yellowboy

Ja da, så er en Factory Crimp Die fra Lee lige sagen.
Den klemmer kun på en kort del af hylsterhalsen.

http://leeprecision.com/401-wsl-custom-factory-crimp-die.html

Jeg bruger en Lee FCD i 7,62x54R til at krympe mine 7,5mm Nagant hælbase kugler fast i hylstrene.
Jeg har lavet et afstandsstykke og crimper ovenfra.

[image]
[image]
[image]
[image]

Jeg brugte et 38SPL hylster som afstandsstykke, mon ikke et 44MAG vil være passende til en 41 LC?
[image]

41 long Colt

av Yellowboy @, Nordpå, tirsdag 30. august 2016, kl. 17:42 (327 dager siden) @ The Dane

Ser ut som at dette er en løsning:-)

41 long Colt

av Mr Hanssen, tirsdag 30. august 2016, kl. 20:19 (327 dager siden) @ Yellowboy

41 long Colt

av Yellowboy @, Nordpå, lørdag 17. september 2016, kl. 12:55 (310 dager siden) @ Mr Hanssen

Da var crimp dies fra Lee i .401 innkjøpt, men for store, gir ingen crimp. Fikk også fra oldwestbulletmould, men denne gav heller ikke noe særlig crimp. De har lovet og sende en ny som gir bedre crimp.
Noen som har en ide hvor mye en slik crimpdie skal krympe, må ha et mål og gi oldwestbulletmould, hældiametern på kulene er .378. Det er ingen krymperille på kulene.

Personlig bilde

41 long Colt

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 19. september 2016, kl. 08:23 (308 dager siden) @ Yellowboy

Det kommer jo an på hylseveggens tykkelse?
Jeg har brukt en i .45 til diverse patroner med mere for å lage en svak krymp. Må bare dreie ned/kappe dien etter behov.
Se de nederste seks på denne lenken.
Eller så kan du rote litt i diesettene og finner kanskje noe som kan brukes. Nn hylsedie eller noe annet som har en passe diameter og kon.

--
Best når det smeller!

RSS på tråd