Nagant papirviklede patroner (Håndvåpen)

av Parelius @, fredag 30. september 2016, kl. 22:20 (439 dager siden)

Tømming av gamle kjellere kan være en spennede opplevelse og i dag kom jeg over en eske med ammunisjon 7,5 mm til Nagant revolver.

Som bildene viser er disse papirviklede og mitt spørsmål er hvor lenge var disse i bruk før man gikk over til "tradisjonelle" patroner?

[image]
[image]

Nagant papirviklede patroner

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 30. september 2016, kl. 22:33 (439 dager siden) @ Parelius

Hei.
Dette er en gøy patron som er brukt langt inn i det 19 århundre. Når det ble en " vanlig" moderne ladning vet jeg ikke. Hadde et innlegg om originalen her for noen år siden: http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=12191#p12197
Jeg har liggende ei moderne eske med patroner hjemme (er på hytta). Skal legge inn bilder når jeg kommer hjem ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av Parelius @, lørdag 1. oktober 2016, kl. 12:09 (438 dager siden) @ krutnarr

Takker for svar Kruttnarr!

Hvis jeg skulle kjøpe meg en lisensfri Nagant revolver M/1887 i 7,5mm. hva ligger denne på markedsmessig?
Etter hva jeg har lest meg til her på forumet kjøpte den svenske hæren 2600 stk. av disse i 1887-88.

av Jon @, lørdag 1. oktober 2016, kl. 13:00 (438 dager siden) @ Parelius

De første norske patronene i 7,5 Nag. var helmantlede men man gikk raskt over til slike som vises på innledningsbildet her. Mener 1921 eller 22 er siste årgangen av papirviklede blykuler, helmantlede dukker opp (igjen) tidlig 1930tallet. Mener å ha hørt at de seine helmantlede var for politiet(?)

av danpeh, Malmø, Sverige, søndag 2. oktober 2016, kl. 07:02 (438 dager siden) @ Parelius
redigert av danpeh, søndag 2. oktober 2016, kl. 07:08

Det er jo ikke så mange i sirkulasjon og stor efterspørsel. Gav 7000 kr for noen måned siden - den var i utmerket stand.

RSS på tråd