Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader (Kammerlader)

av e-leon @, Fyllingsdalen, onsdag 12. oktober 2016, kl. 09:10 (348 dager siden)

Er det noen som vet hvor eg kan få kjøpt tennhetter og krutt, og i tilfelle hvilket type krutt passer til 1855 18 løder Kongsberg Kammerlader? Er også intressert i Døllebajonett til denne.:-D :rifle:

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 12. oktober 2016, kl. 11:55 (348 dager siden) @ e-leon

Spørs hvor i landet du er, rundt Oslo er det børselars, han holder til på Dal, de har det du trenger.
Pistong får du fra Reldor.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, onsdag 12. oktober 2016, kl. 21:33 (347 dager siden) @ Mr. Pitt

Jeg bor i Bergen

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, onsdag 12. oktober 2016, kl. 21:36 (347 dager siden) @ Mr. Pitt

Jeg bor i Bergen:-)

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Parelius @, onsdag 12. oktober 2016, kl. 21:42 (347 dager siden) @ e-leon

For svartkrutt kan du snakke med Gunnar Bentzen på telefon 90919484 hos Christiania Fyrverkeri Compagnie.
De har kontakter på dette landet rundt.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, fredag 14. oktober 2016, kl. 07:25 (346 dager siden) @ Parelius

Takker for svar.
Fikk napp hos Våpensøylen, han skulle skaffe riflepyrodex,
men kunne ikke skaffe tennhetter.
Noen som vet hvem som har, og så, hvor mye grain med pyrodex
kan eg bruke til 492 grain rundkuler?:-D

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 14. oktober 2016, kl. 07:31 (346 dager siden) @ e-leon

Fikk napp hos Våpensøylen, han skulle skaffe riflepyrodex

Her diskuterer vi ikke svartkrutterstatninger, les forumreglene: http://forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=122

Jeg skyter i Bergen for Det Bergenske Skydeselskab. Vi skyter blant annet med kammerlader. Sesongen er på hell nå, men det bruker å være kammerladerskyttere på Kismul skytebane hver torsdag kveld så lenge det er skytelys.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, fredag 14. oktober 2016, kl. 09:15 (346 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg beklager innlegget mitt der py..... var nevnt. Må vel innrømme at jeg ikke har lest reglene godt nok, beklager dette.
Vil da spørre om noen vet hvor tennhetter til kammerlader kan kjøpes, og hvor mye krutt må eg lade med.? ;-)

Kongsberg Kammerlader

av tiros ⌂ @, fredag 14. oktober 2016, kl. 10:44 (346 dager siden) @ e-leon

Se på denne. Her angir han en ladning.

https://www.youtube.com/watch?v=OvRzIYyn_bc

mvh Tor Inge

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 14. oktober 2016, kl. 11:12 (346 dager siden) @ tiros

Standard ladning med spisskule i en 18 lødig kammerlader var 96 grains grovt svartkrutt – dvs. typisk granuleringene Fg, P eller sveitser 5. Bruker du finere krutt bør du gå ned i ladevekt. 70–80 grains bør være greit til å begynne med, så kan du heller øke når du har fått testet at våpenet fungerer.

Når det gjelder den videoen så er jeg skeptisk til bruken av hammer. Kammeret er jo overdimesjonert i forhold til løpet og kula skal gli lett ned. Hamring og banking på den måten skal være unødvendig.

Er det forresten noen som kan fortelle noe mer om «Prøvekula til Larsen»/«Larsens lille kule» som ble omtalt i videoen? Jeg har hørt om «Larsens kugle nr. 1» og «Landmarks lille kugle», men disse ble da vitterlig brukt i 12 mm Remington.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, fredag 14. oktober 2016, kl. 13:54 (346 dager siden) @ Øyvind F.

Takker for gode svar, men en ting, Hvor kan jeg kjøpe tenhetter??
:ok:

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 14. oktober 2016, kl. 14:56 (346 dager siden) @ e-leon

Hjemmelading pleier å ha på lager, lenke til RWS-hettene i nettbutikken.
Hvis du har originalpistong så er de små(1055, 1075 etc.)for små og de store (1081 og 1218) for store. De store kan knipes litt sammen så de sitter men jeg anbefaler det å få tak i en ny pistong tilpasset store hetter hvis du skal skyte mye.
Forskjellen på de store er litt utseende (1081 med 4 vinger og 1218 med 6) samt at 1218 er sterkere, husker ikke hvor mye. Men begge kan greit brukes.
Følg med på markedet, der legges det ut pistonger til salgs med ujevne mellomrom. Eller ta kontakt med reldor og hør om du kan stå på venteliste.
Er du maskinkyndig ligger det tegning på målene her.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, fredag 14. oktober 2016, kl. 19:21 (345 dager siden) @ jæger justnæs

Hei.
Takker for svar.
Tror ikke det er nødvendig å skifte ut
pinjongene da det ser ut for at rifla
er nesten ubrukt.
Kammeret er innsmurt med grønlig lagringsfett,
og løpet er totalt blankt med kraftige bommer.
Problemet er at eg trenger tennhetter og krutt.
Rundkuler skal eg støpe Lørdag.
:clap: :-)

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Bjarte E. @, Bergen, lørdag 15. oktober 2016, kl. 09:01 (345 dager siden) @ e-leon

Ta turen på Kismul neste Torsdag så skal jeg ta med litt krutt,hetter og ny støpte
kuler til deg. Kan jo bli gøy å teste den ut i sikre omgivelser.
Jeg er på riflebanen fra kl 1600 til ca 1900

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, mandag 17. oktober 2016, kl. 21:36 (342 dager siden) @ Bjarte E.

Hallo
Takker for tilbudet, og regner med at eg kommer om eg finner frem.
Jeg kjører en sølvgrå Mercedes stasjonsvogn.
MVH Leon

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Bjarte E. @, Bergen, tirsdag 18. oktober 2016, kl. 12:49 (342 dager siden) @ e-leon

Da har vi en avtale på det.
Du kan sende meg en mail om du er usikker på hvor banen er.

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, fredag 21. oktober 2016, kl. 07:51 (339 dager siden) @ Bjarte E.

Vil med dette få takke del flotte gjengen med
Bjarte Ervik i spissen for den flotte timen
eg hadde på Kismulbanen på Torsdag.
Veldig godt mottatt, og fikk en meget god
opplæring i lade, skyte og puss av min kammerlader.
Tusen takk til Bjarte for invitasjonen.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Bjarte E. @, Bergen, fredag 21. oktober 2016, kl. 15:06 (339 dager siden) @ e-leon

Hei og takk for sist.

Bare hyggelig.
Gratulerer med et flott våpen.
Ta turen en annen gang og.
Sesongen er på hell nå,men vi gleder oss allerede til våren:clap:

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av e-leon @, Fyllingsdalen, søndag 27. november 2016, kl. 21:00 (301 dager siden) @ Bjarte E.

Melder meg inn i klubben,
hvordan gjøres det.
Er medlem i Bergen pistolklubb,
og svartkruttgruppen der, og NSU.:-)

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Bjarte E. @, Bergen, søndag 27. november 2016, kl. 22:45 (301 dager siden) @ e-leon

Hei igjen.

Bare send meg en mail på: brervik@live.com

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

Personlig bilde

Kongsberg Kammerlader

av Parelius @, fredag 14. oktober 2016, kl. 14:56 (346 dager siden) @ e-leon

Kan igjen anbefale Gunnar hos CFC.
Alternativt kan du prøve http://www.hjemmelading.no/5611/rws

RSS på tråd