Ukjent kort perkusjonert muskett (Våpensamling)

av Browning08, lørdag 12. november 2016, kl. 20:00 (278 dager siden)
redigert av Browning08, lørdag 12. november 2016, kl. 20:04

Jeg lurer på om noen har informasjon om denne korte musketten. 113 cm lang. Tilstanden slik den blir etter 70-80 år bak en vedstabel i et uthus men er absolutt ikke utenfor rekkevidde for å få på den på veggen. Finner ingen merking utenom et lite stempel på låseblikket muligens WV. Den har Norsk historikk tilbake til før 2 verdens krig

[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Personlig bilde

Ukjent kort perkusjonert muskett

av G.Larson, lørdag 12. november 2016, kl. 20:22 (278 dager siden) @ Browning08

Ligner på en eller annen variant av M/1774 synes jeg.

--
Ståle B.

av Browning08, lørdag 12. november 2016, kl. 20:53 (278 dager siden) @ G.Larson

Ja, jeg ser en klar likhet der men siden det sannsynligvis dreier seg om en ombygging så har ikke jeg nok detaljkunnskap... Noen vet nok noe...:-)

av JanS, lørdag 12. november 2016, kl. 21:08 (278 dager siden) @ G.Larson

!748/ca 1850 sivilt perkusjonert med kappa løp.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 13. november 2016, kl. 01:48 (278 dager siden) @ JanS

Enig med JanS, men stokken er neppe den originale. Den er etter all sannsynlighet blitt militært byttet på slutten av 1700-tallet.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 13. november 2016, kl. 10:59 (278 dager siden) @ Trond

Har intet å bidra med, men sitter med en følelse av at noen bør fyre mer med ved, alternativt hadde de bygd et stort vedlager om det holdt til 70-80 år med fyring.:-D

--
Kammerherren

av Browning08, søndag 13. november 2016, kl. 11:28 (278 dager siden) @ Trond
redigert av Browning08, søndag 13. november 2016, kl. 11:35

Hvis stokken er byttet som del av en endring så hadde det vært morsomt å vite hva denne endringen hadde som hensikt. Var det kun nedkorting? Siden kornet ser ut til være opprinnelig så må vel også det være flyttet i tilfelle en nedkorting? Geværet er 134 cm totalt. Løpslengden fra svansskruen til munningen er 75 cm og kornet sitter 9 cm fra munningen. Kan dette stemme med noen "kjente" forandringer?

Kongsberg skriver bl a om 1748/1841 Infanterigevær; Ved slutten av 1700-tallet ble en del av disse geværene avkortet og brukt som eksersergeværer for skiløpere. Etter bestemmelsene av 1841 ble de fleste av de gjenværende forandret til perkusjonstenning og fikk modellbetegnelse M/1748/1841 Infanterigevær. En del ble også avkortet til Borgervæpningsgeværer og fikk modellbetegnelse M/1748/1841 Borgervæpningsgevær.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 13. november 2016, kl. 23:33 (277 dager siden) @ Browning08

Eksersergeværene ble, meg bekjent, aldri gjort om til militær perkusjon. Kornet her ser ut til å være "korrekt, militært" flyttet, så det er mulig at dette kan ha vært et eksersergevær i sin tid.

--

Trond

Personlig bilde

av runastav, mandag 14. november 2016, kl. 12:07 (277 dager siden) @ Trond

Hei Godtfolk!
Dæven Trond du må jo være synsk som kan sjå at kornet er korrekt flyttet militært,sitat:
Eksersergeværene ble, meg bekjent, aldri gjort om til militær perkusjon. Kornet her ser ut til å være "korrekt, militært" flyttet, så det er mulig at dette kan ha vært et eksersergevær i sin tid.

--
Helsing Runar

av JanS, mandag 14. november 2016, kl. 22:22 (276 dager siden) @ runastav

Musketten er og forblir en sivil perkusjonert jaktversjon av M1748 med gravrust og i veldig dårlig stand. Pistong, hane og frontsikteflytting har blitt utført av en lokal børsemaker/smed. Puss løpet like bak nasebeslaget så kommer nok restene fram hvor frontsiket var plassert på 48-en. Ingen av oppgitte mål stemmer med ekserserversjonen som aldri ble perkusjonert eller med borgervæpningsversjonen. Sideblikkets s-hale form virket litt amputert som jeg dvelte litt med og medførte Tronds usikkerhet om kolbebytte i 1799 og mulig ekserservariant på grunn av frontsiktets plassering.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 6. desember 2016, kl. 19:07 (254 dager siden) @ JanS

Hei Browning08 ble det noen restaurering til vegghenger av denne?
Kanskje du kunne lagt ut noen bilder av prosjektet;-)

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 7. desember 2016, kl. 00:56 (254 dager siden) @ reldor

Browning08: En M1748 hadde en stokk som var dekorert. Bildet viser en M1748/1841 med originalstokk hvor sideblikket er festet med tre skruer og med litt utskjæringsdekor synlig i forkant av sideblikket (kommer dessverre litt dårlig frem på bildet):

[image]

Det er på denne bakgrunn at jeg påstår at stokken er "ny".

Runastav: Bildet viser tre eksersergeværer i sin avkortede utgave. Som du ser, er forsiktet "nogenlunde plassert" på høyde med enden på det forreste rørkenet. Dette er riktignok 2xM1769 og 1x1769, men et eksersergevær var "bare" et eksersergevær og millimetrene var ikke kjempenøye. På den annen side, jeg målte lengden på noen eksersergeværer og de ligger på temmelig nøyaktig 115 cm - dette er dermed ikke et eksersergevær.

[image]

I og med at jeg allerede hadde hentet tommestokken, bygynte jeg å måle andre musketter med omtrent samme lengde som trådstarterens. Den eneste som passet var M1769 artillerimusket. Men her sitter forsiktet relativt sett lengre foran i forhold til forreste rørken. Her er det et helt annet sideblikk og rørken - og forsiktet sitter langt foran forreste rørken:

[image]
[image]

Kan det være så enkelt at man trengte noen flere artillerimusketter på 1870-tallet og kappet ned et gammelt arsenalvåpen etter å ha gitt det en ny stokk?

--

Trond

av JanS, torsdag 8. desember 2016, kl. 00:11 (253 dager siden) @ Trond

Jeg glemte å nevne at under jaktomgjøringen av 48-en så ble skjæringer rundt sideblikk og svansskrue skåret bort. 48-en hadde ingen skjæring på framstokken som både 50-en og 55-en hadde. Sideblikket på 48-en er 15cm langt og festet med to skruer hvor avstanden mellom dem er 11,5cm samt en svak s-krøll. Sideblikket på både 50 og 55 er 17cm og festet med 3 skruer. Låsblikket på 48-en ser ikke ut å passe helt i stokken, men er kanskje forskjøvet/presset oppover ved perkusjonstilpassningen og det skal være 18cm. På sideblikket ser jeg gravering No.99? pluss noe til, og i treet like bak s-krøllen stemplet 4 og noe (42?). Hva står her? Trond viser sin såkalte 1748/1841 som må være en konvertert 1750 eller 1755. Løpslengden på 48-en skal være 103,6cm med munningsdiameter på 18,3mm, mens både 50 og 55 har løpslengde 104,5cm og sistnevnte har en munningsdiameter på 18,5mm. Så jeg fastholder min konklusjon om M/1748/sivil 1850-60 talls jaktperkusjonering.

av Browning08, torsdag 8. desember 2016, kl. 21:26 (252 dager siden) @ JanS

Jeg begynner å helle mot teorien til JanS når det gjelder denne børsa. Er det noe kjent historikk om slike jaktombygginger fra mer kjente børsemakere? Eller var det slik at man kjøpte opp overskuddsmateriell på auksjoner(?) og bygde de om litt etter forgodtbefinnende? Jeg har en forkjærlighet for slike sivile jaktombygginger og mener helt bestemt at jeg har sett fler av tilsvarende modell uten at jeg husker i detalj om alt var dønn likt.

Med tanke på at dette trolig var en forretningsmulighet for et voksende marked så¨ville det forundret meg om ikke noen av de etablerte benyttet seg av denne muligheten?

Det er nok sikkert noen fler som har tilsvarende børser stående så det er kanskje mulig å få dette bekreftet?

av JanS, fredag 9. desember 2016, kl. 01:07 (252 dager siden) @ Browning08

Hva står på gravert på sideblikket og stemplet i treverket like bak? Er det mulig med et detaljfoto hvis tydning er vanskelig. Først vil jeg si at det ikke er noen skam for en muskett med nevnte historikk, tvert i mot. Tenk hvis Gaup eller andre filmskapere kunne fulgt muskettens historie fra starttråden og tilbake til begynnelsen så er det klart at den har en mye rikere historie å fortelle enn en urørt som har hengt trygt og varmt på en vegg i alle år. Det verste man kan gjøre er å tukle med dens historikk. Da lurer man seg selv og ettertiden. For meg som samler så er historikk på våpenet viktig hvis jeg kan få den med på kjøpet. Deretter så forvalter jeg våpenet på beste måte og koser meg så lenge jeg kan til neste eier overtar. Hvert område i landet har hatt sine bygdesmeder og de har hatt sine spesielle konverteringsmåter som lar seg skille. I mitt områder kjenner jeg godt hans metode uten å kunne navngi smeden. Men med samarbeid mellom samlere så kan det være mulig.

av Browning08, fredag 9. desember 2016, kl. 13:16 (252 dager siden) @ JanS

På selve låseblikket er det relativt enkelt "kakket inn" med punkter noe som kan være N 92 Gill C:
I treverket til høyre for sideblikket er tallet 47 relativt tydelig slått inn. På selve sidelåsen er initialene WV slått inne samt at det åpenbart er et merke på selve festet for pistongen som ikke er lesbart.

Ja, jeg syns denne børsa er svært interessant med sin historikk og bruksslitasje tar jeg som et tegn på at noen både har likt og ikke minst brukt børsa.

av JanS, fredag 9. desember 2016, kl. 18:27 (251 dager siden) @ Browning08

Det innkakka betyr kanskje Soldat no 92 med etternavnet Gill i C kompaniet. Hørte nettopp her en dag navnet Gill for første gang i mitt område og han er sørlending og skal komme fra Lyngdalskanten. Finner du 47 under løp og bak på messingdeler så kan dette være geværnummeret. Eller kan det være perkusjonssmedens 47 av 50 flintlåser han fikk kjøpt og konverterte på 1860/70-tallet? WV er nok fra 1748 og navn finnes nok i merkekatalogen av 1960. Hadde jeg hatt musketten ville jeg ha fjernet gravrust på alle jerndeler, og stoppet videre rustprosess. Men ikke gå for hardt til verks med filing og ødelegging. Ta den i flere omganger. Limt sprekk i kolbe, oljet opp treverket og pusset messingen og samtidig prøvd å spore historikken om den kan komme fra Sørlandet. Deretter hadde jeg prøvd å få tak i et krutthorn fra 1860/70 og hengt det på veggen i overgangen fra militære til sivile jaktvåpen.

av Browning08, fredag 9. desember 2016, kl. 21:43 (251 dager siden) @ JanS

Ja, du kjenner jo meg JanS... Denne skal hverken files, smergles eller på annen måte tilbakestilles til nystand. Stoppe forfall, fjerne løs rust og kanskje sette på plass diverse komponenter ja, men ut over dette skal denne få være akkurat som den er.. Det er lite trolig at denne kommer sørfra siden den "hevdes" å ha vært på samme sted i Trøndelag "i generasjoner"...

Den skal få sin plass på et høvelig sted sammen med diverse tidsriktig tilbehør..

Jeg skal demontere børsa så langt det er forsvarlig og få løsnet skruer og baksiden av sidelåsen. Mulig jeg også setter på en kopi av en ladestokk..

Når det gjelder merkingen(?) på sideblikket tror jeg dette er meget hjemmelaget... Jeg skal imidlertid prøve å forske litt på eierskap og historie så er det utrolig hvor mange svar man finner..

Takk til alle for nyttige synspunkter og innspill!

av JanS, lørdag 10. desember 2016, kl. 12:21 (251 dager siden) @ Browning08

Flott at musketten er i sikre hender. Gill er nok siste soldat som hadde musketten før den gikk ut av militær bruk og våget dermed å forevige sitt navn for ettertiden da kontroll av våpenet ikke var så viktig ved innlevering. Stiftene er verst å få ut. Få tak på dorsett med halvmåneforma forsenking som passer på stifta og la rustløser virke noen dager med flere påføringer før du begynner med forsiktige kontante slag slik at olja trekker mer og mer inn mellom løpsfeste og stift. Ellers kan trefliser bli slått ut. For å sikre seg mot dette mett treverket godt med stokkolje. Det hjelper også med ta rustet stegvis med spissen på en skalpell på begge sider av stiftområdet før slagprosessen.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, lørdag 10. desember 2016, kl. 14:16 (251 dager siden) @ JanS

Rustløser , obs 5-56 er hard på treverk virker som det løser opp fibrene eller bindemiddelet i treet.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

av JanS, lørdag 10. desember 2016, kl. 20:42 (250 dager siden) @ reldor

Mett stokken først godt med stokkolje, rens gravrust med skalpellspissen og rustolje så skulle du være sikret. Dermed unngår to "koking" med problem som nevnt.

av Acillevs, mandag 20. mars 2017, kl. 21:05 (150 dager siden) @ Browning08

Er det mulig at "G" en i "Gill" er et 8 tall og at "ill" ikke er en del av merkingen,men tilfeldige merker i metallet? Jeg synes også at siste del av merkingen,(C++) ser mer "for seg gjordt" enn det første,kan det vere to separate merkinger?
Er det mulig å kopiere merkingen med matpapir og tømmerblyant,og få tattet foto av den?[image]

av Browning08, tirsdag 21. mars 2017, kl. 12:55 (150 dager siden) @ Acillevs

Jeg har ikke prioritert denne børsa siden jeg fikk den i hus men må vel begynne å se nærmere på å ta den i stykker og fjerne noe løsrust. Har en mistanke om at det er en merking på løpet også på venstre side i bakkant men det skal i så fall avklares i en lang prosess med å fjerne rust skånsomt. Poster resultatet når det er klart

av Acillevs, tirsdag 21. mars 2017, kl. 20:36 (149 dager siden) @ Browning08

Dersom totallengden på våpenet er 134 cm,er da virkelig løpslengden 75 cm?

av Acillevs, onsdag 22. mars 2017, kl. 13:35 (149 dager siden) @ Acillevs

Er det dype nok merker til å få til en slik?[image]

av Browning08, torsdag 23. mars 2017, kl. 19:37 (147 dager siden) @ Acillevs

Ja, som sagt fra svansskruen til munning 75 cm...

av Acillevs, torsdag 23. mars 2017, kl. 20:08 (147 dager siden) @ Browning08

Helt innledningsvis i tråden står det at våpenet har en totallengde på 113 cm,er det riktig? Dersom totallengden er 113 cm og pipelengden er 75 cm,ligger det ganske nær opptil målene på eksersergeværene.

av Browning08, fredag 24. mars 2017, kl. 08:22 (147 dager siden) @ Acillevs

Målene angitt er riktige og det er jo foreslått en rekke antagelser om modell etc, men ikke at det en gang har vært et eksersergevær tror jeg...

av Acillevs, fredag 24. mars 2017, kl. 09:42 (147 dager siden) @ Browning08

Trond var inne på en vurdering på om våpenet kunne ha vert et eksersergevær ,men konkluderte med at det var det ikke,da det var mye for langt,gjennonsnittslengde på desse ble antatt å vere rundt 115 cm.Jeg tror det har oppstått noe usikkerhet om totallengden på objektet.
I ditt første innleggg blir totallengden oppgitt til å vere 113 cm,men i ditt tredje innlegg er totallengden oppgitt til 134 cm.

av Browning08, fredag 24. mars 2017, kl. 17:06 (146 dager siden) @ Acillevs

Kontrollmåling; Total lengde 135 cm

av Acillevs, fredag 24. mars 2017, kl. 17:48 (146 dager siden) @ Browning08

Jeg håper å bli trodd når jeg forsikrer at jeg ikke stiller alle desse spørsmålene for å vere plagsom,men for å danne meg et best mulig bilde av våpenets proposisjoner.
Dersom totallengden på geværet er 135 cm og løpslengden er 75 cm ,må det bli 60 cm fra kammerenden til kolbekappen,det er 20 cm lenger enn det som er vanlig på denne type geværer og utfra bildene innledningsvis i tråden har dette våpenet et heller høyt og kort kinnstykke.

av Pensjonist @, Telemark, lørdag 25. mars 2017, kl. 14:19 (145 dager siden) @ Acillevs

Har du et bilde av oversiden på kolbekappen?

av Acillevs, søndag 26. mars 2017, kl. 10:42 (145 dager siden) @ Pensjonist

På bildet under er et gevær av tilnærmet samme type som det som omtales i tråden,dette våpenet er totalt 134 cm langt,med en pipelengde på 95 cm.
Dersom det i tråden omtalte gevær,som er totalt 235 cm har et løp som er 75 cm,har det en kolbe som er 20 cm lenger.Jeg får det bare ikke til å stemme.Kan du ta en siste kontrollmåling???

[image]

av Acillevs, søndag 26. mars 2017, kl. 10:44 (145 dager siden) @ Acillevs

Det får holde med 135 cm.:nerd:

av Acillevs, torsdag 30. mars 2017, kl. 12:58 (141 dager siden) @ Browning08

Dersom stokken på dette klenodiet har blitt skiftet en gang i tidens løp,er det noen som har en ide om hvorfor den nye ble så lang???Det må då vere sjelden at kolben på et militært,eller sivilt for den saks skyld er bare 15 cm kortere enn løpet.

RSS på tråd