Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 24. november 2016, kl. 21:49 (184 dager siden)

For noen år siden kom jeg over bilder av en Larsen modell jeg aldri hadde hørt om. Begge riflene var slitne, det spennende var at vi blitt produsert hos Larsen & Fils i Liege.Jeg begynte å grave for å finne ut mer

[image]

[image]

Jeg begynte å grave for å finne ut mer. Det var et bilde av låsen på den ene riflen og gjennom pitringen kunne man skimte Larsen Engh. Hvilken Larsen og hvilken Engh?

[image]

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 24. november 2016, kl. 22:21 (184 dager siden) @ Trond

Jeg brukte antagelig for lang tid på å skrive innlegget, her er resten:

Engh vet jeg fortsatt ingen ting om hvem er, men Larsen viser deg å være August Leofredus Larsen, eldstesønnen til Hans Larsen og som drev virksomheten hans i Liege det meste av tiden. Jeg fikk skikkelig lyst på en slik, men det var ingen å finne! Så gikk nå dagene/årene...

Så - for noen uker siden fikk jeg høre om en større samling tennstempelrifler som skulle selges, men prisene var satt og det var ikke prutningsmonn overhode og noe billigsalg ble det på ingen måte! Jeg dro nå likevel avgårde i eGolf'en (den eneste bilen jeg har med plass til mange børser). Måtte hurtiglade én gang på veien dit, to ganger på veien hjemover igjen.

Jeg kom og jeg fikk se:

[image]

En 95-97 % nesten perfekt Larsen Engh! La meg si det slik, jeg var solgt og samlingen ble solgt! Jeg har godt sett på, tatt på og kost meg så det gjelder med nyervervelsen!

Samlingen forøvrig var stort sett i meget god stand og bestod også av et par Olsen-Maseng (antagelig Larsenlås fra Liege, nydelig rifle), o.m. Flagstad (her er det kun Flagstad som har vært inne i bildet, gøy børse, nesten omvendt av Larsen patenter) samt en J. Bakke fra Fredrikshald som jeg mistenker at var forhandler av Larsenbørser - eller sluttkunde. Den sistnevnte ser ut til å være en svært tidlig variant i 12,17 mm RB.

Så - tilbake til Larsen-Engh'en. Dra avtrekkeren fremover, riflen knekker, hanen spennes og patronen legges i. Riflen er antagelig patentert i 1883 eller 1884. Den jeg omsider har fått er blytung, men er antagelig vesentlig raskere å lade enn en RB - og så lekker!

[image]

I fall noen lurer på det, det blir nok endel tennstempelrifler til salgs i tiden fremover, men det haster jo ikke...

--

Trond

Spennende Larsen-rifle

av sigbbred @, Nordmøre, torsdag 24. november 2016, kl. 22:40 (184 dager siden) @ Trond

Wow! Utrolig at det kan gjøres slike funn. Gratulerer med nyanskaffelsen.

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 24. november 2016, kl. 22:57 (184 dager siden) @ Trond

Gratulerer med nydelig bøsse Trond.
Der har du gjort et kupp :clap:

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 24. november 2016, kl. 23:43 (184 dager siden) @ krutnarr

Det ble et kostbart kupp, men omsider - jeg har fått fatt på en. Det er gøy når man finner noe umulig!

--

Trond

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Hand, fredag 25. november 2016, kl. 16:22 (183 dager siden) @ Trond

Ikke mye dilldall, rett og slett pent! Takk for "utsikten"!

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av runastav, fredag 25. november 2016, kl. 20:20 (183 dager siden) @ Hand

Ja du Trond er ein heldiggris, mesunlig er ordet;-)
Helsing Runar

Spennende Larsen-rifle

av JanS, lørdag 26. november 2016, kl. 00:06 (183 dager siden) @ runastav

Gratulerer så mye Trond med den flotte og unike Larsen-Engh rifla som jeg aldri har sett eller hørt om før. Kjøpesummen for denne og de andre nevnte riflene forsvarer reduksjon av tennstempelsamlingen din hvor dårligere eksemplarer kan selges. I høstslipp 3 er der få mangler (nasebeslag) på riflene, men det er synd med den øverste i bildet hvor både helstokken og løpet har blitt hjemmekappet under sportifiseringen.

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Jon @, søndag 27. november 2016, kl. 12:46 (182 dager siden) @ JanS

Flott børse, datidens Blaser med mulighet for flere ulike løp. Der står litt på s. 26 i Larsens katalog 1882. Da er den åpenbart ganske ny. Mener August var en tur til i Finland og viste fram denne på samme tid, jeg har en kort artikkel om det et sted

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=19036

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 27. november 2016, kl. 13:31 (182 dager siden) @ Trond
redigert av jrr50, søndag 27. november 2016, kl. 13:35

Gratulerer med et smykke av ei rifle, det er noe jeg ikke har sett eller hørt om før , og vakker som bare det , der har du gjort et kupp,
Nå gjenstår det bare og få kuppa den 1870 Krag ,(type tennstempel rifla med sveiv av O.Krag ) som er i USA hos dutchman, som er en av de mer unike jeg vet om ,
du vet sikkert hvilken jeg mener ,( var tenkt og legge ved et kopi av bilde ,men ser han skriver at alle gjengivelser av tekst og bilder skal hentes inn skriftlig tillatelse først , så da får det være )
men det er ikke langt fra denne er like flott , er nesten så jeg ikke er sikker på hva valget hadde blitt om det sto mellom dem. :-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 27. november 2016, kl. 21:05 (181 dager siden) @ jrr50

Takk for alle de hyggelige ord - så til Jon, jeg trodde faktisk at denne var fra 1883 eller 1884 (vet ikke/husker ikke hvordan jeg kom frem til det). Dermed ekstra hyggelig å høre at den må være så tidlig som 1882 eller tidligere. Men hvem var denne Engh????

--

Trond

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 27. november 2016, kl. 23:39 (181 dager siden) @ Trond

Gratulerer med flott funn, Trond.
Geværet er meget tett opp til patenttegningen i Hauerbach-boka om Larsen, Fig. 53 patent fra 1880. Så at det kan dreie seg om tidlig 1880-tall er vel ganske sannsynlig?
Angeånde Engh, kan det dreie seg om belgieren(?) ved samme navn som har tilknytning til den belgiske militære forsøksriflen av 1888? "The left side of the receiver is marked "MANUFACTURE LIEGEOISE D'ARMES A FEU" and "SYSTEM ENGH BREVETE MODELE 1888" on the left side."
Hvis denne lenken fungerer så skal det gå an å klikke frem de forskjellige treffene i boka hvor Engh er nevnt.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, mandag 28. november 2016, kl. 02:44 (181 dager siden) @ Trond
redigert av jrr50, mandag 28. november 2016, kl. 03:00

Du tenker på en ved navn Casper Engh som var nordmann men bosatt i Belgia sto bak et "selfpriming cap system "og bla ,
et par andre rifler , denne fra 1888 som var en konkurrent til mauser M1888 ,og M1889 men det er lite og finne om han,enn hvor mye en leter .
det er noe som surrer i bakhodet at han hadde noe med norske militæret og gjøre men det er bare en idee ,jeg føler og mener jeg har hørt og kan selvsagt være feil ,(ta det med en klype salt)
Men her er Liegoise Engh rifle ,mod 1888 Trails rifle [image]
[image]
[image]
Som iallefall ble laget /konstruert av denne Casper Engh , men rifla ble ikke abrobert g valgene falt på mauser M 1888 eller C88 /C89 ,som sistnevnte ble den nye mauser M1889 ,som Belgia tok som nytt militærvåpen fra aug /sept 1889 Istedet .

--
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Jon @, tirsdag 29. november 2016, kl. 18:15 (179 dager siden) @ jrr50

Godt jobbet JJ og JRR. Jeg nevnte en artikkel om at August Larsen var i Finland og viste børser. Fant den i 1882 men der står ikke noe spesifikt om denne Engh rifla. Bare at han hadde med en del våpen til testing og vising der borte. Veldig stort format og litt på to sider, derfor mye arbeid å scanne og legge ut:-(

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 30. november 2016, kl. 00:02 (179 dager siden) @ Jon

Kjempespennende lesning! Det er godt å ha et forum med kompetente personer som virkelig vet og har teorier.

August Larsen begynte med sykkelproduksjon i Belgia etter at Larsen våpenfabrikken ble nedlagt i 1887. Uten at jeg helt vet når, flyttet han etter hvert til London hvor han antagelig sammen med en svenske konstruerte følgende kreasjong:

[image]

[image]

Dette er også et gevær jeg er ute etter, selv om jeg så avgjort ikke samler på hagler.

--

Trond

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 30. november 2016, kl. 00:43 (179 dager siden) @ jrr50

Jeg har ikke avgitt noe løfte om ikke å vise den jeg antar at du sikter til jrr50:

[image]

Denne er faktisk mer enn litt fascinerende.Larsen fikk patentet på tennstempelrifler i ca 1865 og så får Ole Krag et nytt patent på noe som dekkes av Larsens patent i ca 1869. Mer enn besynderlig etter min mening!

[image]

Jeg har en veldig tidlig Larsen tennstempelrifle for papirpatron (uten utdrager) som jeg ikke har funnet noen patentdato for, jeg har også tilnærmet samme riflen for patrongevær. Den førstnevnte vil jeg anta at er fra før 1865, den sistnevnte er nok endel nyere, men stort sett "same shit" - rent bortsett fra at den er megapåkostet og fin.

[image]

Jeg kan dermed ikke begripe at Krag kunne ha fått dette patentet, men det fikk han tydeligvis. Her er et eksemplar av den sivile versjonen av Krags tennstempelrifle:

[image]

Det skjedde mye rart i "gamle dager" og mye av det var virkelig merkelig!

--

Trond

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 30. november 2016, kl. 09:47 (179 dager siden) @ Trond
redigert av jrr50, onsdag 30. november 2016, kl. 10:16

Der er den vet du Trond , Ole Krag rifla .fra1870 den er bare vakker det er sikkert , Og noe for seg selv , spes med tanke på historien rundt patentene. Som er nok noe som jeg og synes er merkelig, er nok helt enig med deg her.
Jeg har lånt dutchman sine sider og data (men da bare referert til sidens navn) http://dutchman.rebooty.com for og legge ut ladedata og slikt til folk for 8*58rd og 12,17*44 ( på det området har han mye bra på siden, + endel for c88/c89 -m1889 mauser som jeg selv har og skyter en del med - den som snappet plassen foran Engh 1888 rifla hos belgiske armeen )
så derfor og at han hadde skrevet det på siden , at man måtte hente skriftlig tillatelse
var jeg litt tilbakeholden med og kopiere bilder ,men klart bedre at folk får se hva vi mener her ,og ikke minst nyte den flotte børsa støtter deg i den Trond :-)

Her er bilde av min karabin m1889 c88/89
[image]
NB bilde fra hobby rommet ,og hvile benken , ser ikke fullt så ille ut på soveromet;-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Spennende Larsen-rifle

av JanS, onsdag 30. november 2016, kl. 23:13 (178 dager siden) @ jrr50

Jeg antok det var nevnte Krag rifle det var snakk om. For ca 20 år siden holdt jeg nr. 5, som ny i hendene og var klar for kjøp til 22000,-. Hadde jeg budt 25000,- da så hadde den vært min. Men eieren ville ha den en stund til og jeg forstod ikke hintet. Derfor ble jeg lovet førsteretten når den skulle selges. Senere så hadde en annen klart med et bytte å få tak i sjeldenheten som jeg ville hatt mellom Remingtonnen og Krag-Pettersonen. Men "bedraget" sitter fortsatt dypt i sjelen. Noen år før dette besøkte jeg Frammuseet og det var første gang jeg så prøvegeværet gjennom glassvinduet til en av lugarene.

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Jon @, torsdag 1. desember 2016, kl. 22:59 (177 dager siden) @ JanS

H. Larsen 1883

[image]

Har trolig vist disse før men det går vel greit;-)

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 2. desember 2016, kl. 00:24 (177 dager siden) @ Jon
redigert av Trond, fredag 2. desember 2016, kl. 00:28

Riflen min er tydeligvis beregnet på et merkelig kaliber patron. Munningen er kon og jeg regner derfor med at det var en 10,15 eller 10,20. Etter nærmere undersøkelser ved hjelp av en Krag 6,5x55 r viser det seg at kaliberet antagelig er litt større enn 6,5 mm, men hylsen er litt mindre/slankere enn Krag 6,5x55 hylsen. Jeg antar dette er et kaliber som Larsenfamilien hadde planer om å tjene gode penger på, men hva kan dette kaliberet har vært? Regner med at Jon har full oversikt?

Ellers - tegning nr 3 er spennende. Tennstempelrifle med helstokk er det ikke mange av. Jeg har riktignok to - en med konvensjonell høyrestilt hane og en med senterplassert.

--

Trond

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, fredag 2. desember 2016, kl. 10:05 (177 dager siden) @ Trond
redigert av jrr50, fredag 2. desember 2016, kl. 10:25

Kan det vere en av de 8* 42 sheiben eller de litt mere spesielle kaliberene ,
Evnt 360 /8*57 , det e veldig slanke hylser , men de har utvendig rim. Rekner med denne børsa di er laget for hylser med utvendig rim .
men det er konede hylser ikke flaskehals,
Her er bilde av ei slik hylse
360 ,/ 8 *57
[image]
[image]
[image]
[image]
Og er vel ca 10,8 mm nederst rett over rimmen [image]

Ellers leste jeg litt om disse børsene i går og ser de kom i flere kaliber , deriblant til og med ei i16g. ,sto bare gauge , vet ikke om det kan ha vert gauge rifle ,(for messinghylse med rundkule) eller rett og slett hagle.

Her Er den ,det e samme som du la ut først hentet fra littlegun.be [image]
Denne var altså da ei 16 g etter det jeg leser.

--
Med beste hilsen JRR50.

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 2. desember 2016, kl. 11:09 (177 dager siden) @ jrr50

Har du anledning til å ta noen kontrollmål eller kammeravstøpning, Trond - eller finnes det kanskje noen stempler som kan si noe?
Det kan være "alt mulig" vil jeg tro, mest sannsynlig en kravepatron men det hjelper jo ikke meget.
Kan du anslå løps- og riflingsdiameter målt med skyvelær eller blyplugg?
Og se om du kan avgjøre hylsefasong(rett/kon/flaskehals)og lengde ved å se/måle - allerhelst avstøpning eller muligens slå inn en blyplugg hvis det går. Utfrest base- og kravediameter?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Jon @, fredag 2. desember 2016, kl. 21:46 (176 dager siden) @ jæger justnæs

Det blir selvsagt bare gjetninger inntil vi har noe håndfast, en avstøpning.
Kan nevne at man allerede i NJFF's Tidsskrift nr 1 1888 så lanseres der en 8mm patron som jeg er ganske sikker på er en 8x58R. Danskene hadde utviklet patronen men approberte den ikke før i 1889 i Kragen. I Norge ble den approbert til Remington karabin i 1888.

[image]

Nevnte annonse 1888

Personlig bilde

Spennende Larsen-rifle

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 3. desember 2016, kl. 00:14 (176 dager siden) @ Jon

Jeg er åpen for det meste. Ammunisjon er noe jeg ikke har peiling på, heller ikke hvordan man tar kammeravstøpninger. Jeg hadde planer om å lokke JJ innover i løpet av vinteren, dette er vel sånn omtrentlig hans bord. JJ - kommer du alene, har jeg en dobbelseng til deg. Kommer du sammen med noen, har jeg en dobbelseng til dere...

--

Trond

Spennende Larsen-rifle

av JanS, lørdag 3. desember 2016, kl. 00:42 (176 dager siden) @ Trond

Ta av framstokken så vil nok hylsekaliberet være stemplet under løpet.

RSS på tråd