Personlig bilde

Sjelden og spennende ladestokk til pistol (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 5. desember 2016, kl. 22:16 (230 dager siden)

Jeg synes at jeg er heldig ved at jeg snubler over mye spennende, denne gang er det et fotografi. Eieren mente at han visste hva den hørte til. Jeg kan ikke huske å ha sett en slik før og lurer på om det er noen av dere på forumet som har vært borte i noe slikt og vet hva den hører til?

[image]

Jeg har bare dette ene bildet. Ut fra bildet ser den smidd ut og er svakt konisk fra tverrstangen mot enden på venstre side.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Sjelden og spennende ladestokk til pistol

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 5. desember 2016, kl. 23:48 (230 dager siden) @ Trond

Denne hører til en svensk pistol M/1820:

[image]

[image]

Kan den på ditt bilde tilhøre en av de norske kopiene, enten av modell 1831, 1834 eller 1835?

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 6. desember 2016, kl. 01:14 (230 dager siden) @ Øyvind F.

Veldig meget mulig og høyst sannsynlig i følge eieren. I min naivitet har jeg trodd at den vi brukte var en stang som endte i en ring som på danskenes ringhanepistoler. Men dette er en vesentlig del av utstyret som jeg har tenkt alt for lite på.

--

Trond

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 22. februar 2017, kl. 22:13 (151 dager siden) @ Trond

Da har herligheten kommet i hus og jeg har gleden av å vise et bilde av en samling som jeg aldri har sett samlet på ett og samme bilde - et komplett norsk pistolsett for kavaleriet fra 1831. Det er riktignok litt juks på bildet - jeg har bare én M1831 i flint, den andre er Kongsberg forsøksmodellen M1829 som er helt identisk fra denne vinkelen.

[image]

Jeg legger ut en 'full size' av bildet på chat'en i kveld.

--

Trond

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 23. februar 2017, kl. 11:49 (151 dager siden) @ Trond

Visste jeg hadde sett den før men i større målestokk.

Glattløpet husarkarabin 1795, glattløpet husarkarabin 1806/09, glattløpet husarkarabin ex dragonkarabin 1769, og riflet stusserkarabin 1806/09, hadde slike.

Hærmuseets årbok 1960 nr. 31, 32, 38, og 46.

[image]

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

RSS på tråd