Personlig bilde

Litt på siden - men M1750 pallaskene er jo vakre! (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 5. desember 2016, kl. 21:59 (371 dager siden)

Jeg har plukket frem fem (vel, egentlig fire) varianter av M1750 pallasken - en av de aller flotteste DkN pallaskene som er laget og den vi hadde flest av i Norge. Alle fem er relativt like, men den helt til høyre er likevel likest...

[image]

Den helt til venstre er en såkalt M1750/1815. Den er litt trist og lei seg på grunn av at svenskene nektet sin norske unionspartner å bevæpne sine soldater med sverd som hadde store, danske dobbelmonogrammer og danske valgspråk på klingene. Det flotte F5 dobbelmonogrammet på kurven skulle slipes bort, likeledes skulle all tekst på klingen fjernes, klingene nedkortes noe og eventuelle tombøyler fjernes. Dette ble gjort - i sterkt varierende grad. Disse er ikke veldig sjeldne.
Nr to frem venstre er en særnorsk variant - M1750/26. Her er den dekorerte klingen byttet ut med en praktfull og kraftig erstatningsklinge fra den jernfestede M1726 - antagelig etter at originalklingen var blitt skadet. Den har fått sin egen modellbetagnelse og regnes som en separat modell - her uten tombøyle. Denne er reltivt sjelden
De to neste er i prinsippet identiske "rene" M1750, men den i midten har såvidt slitt klinge at deler av gravyren neste er bort, mens den andre er i superb stand med dyp gravyre. Disse er merkelig sjeldne.
Den helt til høyre er en M1750 offiserutgave. Et praktfult bearbeidet grep eller som Kay S. Nielsen skriver i Danske Blankvåben: "En lidt finere udgave af rytterpallask M1750. Der må her være tale om et offisersvåben." Disse er svært sjeldne.

[image]

Denne klingen ble opprinnelig brukt på M1740 pallaskene etter ca 1746 og i Norge kalles disse M1746. Den opprinnelig M1740 hadde en C6 merket klinge hvor blodranden først begynner 12-15 cm nedenfor grepet og går helt frem i tuppen.

Det er meget mulig at det finnes flere varianter av M1750 pallasken, vis gjerne bilder.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Litt på siden - men M1750 pallaskene er jo vakre!

av Pensjonist @, Telemark, tirsdag 6. desember 2016, kl. 16:04 (370 dager siden) @ Trond

Her er mulig en variant, en 1750/26/1815 med full klingelengde og uten tombøyle. Dessverre er klingen ikke i veldig god stand.

[image]

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 6. desember 2016, kl. 16:44 (370 dager siden) @ Pensjonist

Jeg tror ikke at jeg har sett en av de temmelig bedrøvelige variantene fra 1815 med 1726 klingen før, men jeg digger den klingen. Den er virkelig hva man må kunne kalle "En real klinge". Det fine med kurven din at han som slipte ned monogrammet gjorde en tiltalende slett jobb. Man kan jo virkelig ane mer enn at det har vært et dobbelmonogram der.

--

Trond

Personlig bilde

av munnlader @, mandag 12. desember 2016, kl. 16:13 (364 dager siden) @ Trond

Absolutt fint og releveant og see disse flotte Pallaskene! I Norge var det hvel de jernfestede pistolene som ofte ble brukt sammen med de messingfestede pallaskene på 1700 tallet?

[image]

Pistoler og Pallasker passer jo bra sammen:

[image]

Det går jo og finne flotte pallasker som hvist ovenfor, og beskjedene pistoler som tilbehør til de flotte Pallaskene.

av JanS, torsdag 15. desember 2016, kl. 22:38 (361 dager siden) @ munnlader

Dette var jo en imponerende samling av flotte jernfesta flintlåspistoler. Hva kaller du de to modellene fra venstre mot høyre i bildene?

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 16. desember 2016, kl. 00:35 (361 dager siden) @ JanS

De fire til venstre ser ut til å være "Jernbeslået pistol fra Fr IV's tid" eller gjerne kalt M1710 i forskjellige lengder, den ytterst til høyre en en M1744 og de tre ved siden av dem vanlige M1740'er.

--

Trond

Personlig bilde

av munnlader @, fredag 16. desember 2016, kl. 12:01 (360 dager siden) @ JanS
redigert av munnlader, fredag 16. desember 2016, kl. 12:31

Dette var jo en imponerende samling av flotte jernfesta flintlåspistoler. Hva kaller du de to modellene fra venstre mot høyre i bildene?

Hei ! Den ytterst til venstre har et klart C5 stempel i pipen rett over kammeret / batteriet og er hvel da fra slutten av Christian V sin tid. Jeg har sett en pistol til som er lik. De er begge stemplet med PT i låsblikket. Den er 54 cm lang. De to neste er 57 cm lange og er det som regnes som M/1706. Begge er merket med Zella stempler og Norske regimentsmerkninger. M/1706 ble levert fra Zella, her er det noen mindre håntverksmessige forskjeller og vi snakker mulig om to forskjellige bøssemakere eller foskjellige leverangser av samme pistol.

Nummer fire sett fra venstre er det Svenningsen kaller Ca 1700 - 1710, og jeg er enig med han siden den tekniske utviklingen stemmer meget bra med pistolens konstruksjon og tidsperioden Svenningsen gir den. Den er ogsaa 54 cm lang. Saa kommer det fire pistoler hvor to er M/1741 og to er M/1744. Dette er fire av mine seks av denne typen og det er ikke lett og finne ut av hva som er M/1741 og hva som er M/1744. Det er de som sier at de ser forskjell i kolbekappen eller at den ene er mere klumpepete en den andre, osv.

Selv må jeg bare konstatere at jo flere jeg har sett og har i egen samling, jo mere i tvil blir jeg om hva som er M/1741 eller M/1744 :-)

Skal se om jeg kan få lagt opp en komplett serie med de jernfestde pistolene fra ca 1683/85 "da de erstattet" Julåspistolene, selv om det sikkert(mulig) ble brukt Julåspistoler opp mot Ca 1700 i mangel på Flintlåspistoler. Svenskene brukte jo Julåskarabiner i 1716, dette hvet vi basert på arkivmateriale som beskriver en Svensk bereden rekonoseringspatrulje som ble tatt til fange i 1716 og hadde Julåskarabiner. Det som er skikkelig innteresangt er at den Karolinske Arme var regnet som en av de mest moderne i Europa under perioden !!

Jewg la ved kun 8 stk, siden alt klikket med lysetting etc ved bildetakning. Ikke lett dette med og ta gode bilder av gamle våpen og tar gjerne i mot tips!

Det er ganske vanlig at samlere kategoriserer all disse pistolene som M/1706 eller Ca 1710, uavhenging om de er laget i Zella, Suhl, eller Danmark og har C5 stempel eller F4 tomskilt, eller har variasjoner i kaliber og lengde og håndverksmessige forskjeller som er mere en detaljer i mm, men konstruksjon forskjeller.

Jo mere jeg finner ut av de jo flere spørsmål blir det :confused: :-) Det hjelper jo til for og holde nyssgjerigheten på plass !!

Svenningsens Ca 1700 - 1710, som tidligere hvist av en formudeltager som har pistolen fra Svenningsen sin samling med en M/1748 ladestokk i jern. Min pistol nummer fire i bilde ovenfor med orginal ladestokk:

[image]

av JanS, lørdag 17. desember 2016, kl. 22:27 (359 dager siden) @ munnlader

Med din unike samling har du et veldig godt utgangspunkt for et studie av de tidlige jernfesta pistolene. Svenningsen sendte meg boka da den ble utgitt og han hadde mange dårlige eksemplarer som studieobjekter. Ut fra dine bilder skiller spesielt nr. 2 fv. seg ut med pistolkolbe"pukkelen" mens de andre 3 har samme smekre vinkel. Av de 4 første har jeg prøvd meg å måle løpslengde hvor 2 og 3 er like og lengst og 1 er lengre enn 4. Sideblikklengde så leder 2 foran 1 og 3 og 4 er kortest med samme lengde. Skrueavstand så leder 2 foran 3 og 4 med 1 som kortest. Åttekantavslutning løp så leder 2 foran 3 og deretter følger 1 foran 4. Bakre rørken så leder 2 foran 1 foran 4 og til slutt 3. Og slik kan vi holde på med rørkenavstander fra munning og fron tsikte fra munning. På M41ene og M44 kan vi også måle forskjeller men ikke like store. Her ser det ut som fra munning til forkant sikte så er 5 lengre enn 6/7/8. Også munningslengden ser ut å være lengre på 5 enn 6/7/8. Det hadde vært interessant å fått nøyaktige mål på alle deler satt i et system så tror jeg at man kan kanskje diskutere noe annet enn varianter og hva Svenningsen meddelte oss.

Personlig bilde

av munnlader @, tirsdag 20. desember 2016, kl. 14:25 (356 dager siden) @ JanS
redigert av munnlader, tirsdag 20. desember 2016, kl. 14:50

Takker for hyggelige ord ! Jeg er helt enig med deg at registrering av dimensjoner er viktig og fornuftig del i studie av de gamle jernfestede.

Vedlagt er de tre låsene som ble brukt på pistoler under 1600 tallet i Norge. Julåspistolen er 60 cm lang og er fremstillet i Suhl. Her ser vi bynnelsen på en kolbekappe.

Snapplåspistolen har en mere utviklet kolbekappe, men er fortsatt glatt og har en mere flat form i selve kolbekappen en på de senere kolbekappene. Snapplåser av denne kvaliteten ble laget av urmakere og en kan tydelig se forskjellen på bondesnapplåser og urmaker snapplåser.
Stempel er fra Norsk Urmaker. Pipen har Suhl stempler og pistolen må regnes som reperasjons "model" fra slutten av 1600 tallet som arkivene referer til. Pistolen er 54 cm lang og er da i komform med en del av pistolene fra slutten av 1600 tallet og tidlig 1700 tall.

Siden vi har snakket om Svenningsen sitt pioner arbeide legger jeg ved "M/1698" pistolen som har proviens fra hans samling nederst, som har fått ladestokk siden han tok bilde av den til hefte han sente deg:

[image]

Jeg var ikke like heldig med lysettingen på dette bilde som på bildene lengere oppe :-|

Tenisk sett hviser bilde tre forskjellige låser, kolbekappens utvikling, avtrekkerbøjlens utvikling, avtrekkerens utvikling og røkenene sin utvikling under 1600 tallet sin siste halvdel. Det syns ikke på bildet, men de to øverste pistolene har ikke sideblikk og skruen som fester pipen er skrudd nedenfra og opp på julåspistolen, pluss noen flere mindre detaljer som har med den tekniske utviklingen under perioden av disse vanelige pistolene.

Edit: Slettet unødig sitering av hele forrige innlegg. Redaktøren

RSS på tråd