Rolling block in brass (Patronvåpen)

av Monsen, torsdag 5. januar 2017, kl. 19:13 (224 dager siden)

Noen som har noe kunskap om Rolling Block låskasse i messing. Har en kamerat som har en slik, ikke nummerert eller merket på noe vis. Opprinnelse, kan den være laget av en med mulighet for å støpe her i norden, eller kan den ha annen opprinnelse fra en eller annen fabrikk?[image]

Personlig bilde

Rolling block in brass

av G.Larson, torsdag 5. januar 2017, kl. 19:27 (224 dager siden) @ Monsen

Her kan du lese litt Rollong Block med messing låskasse

--
Ståle B.

Rolling block in brass

av Browning08, torsdag 5. januar 2017, kl. 20:27 (224 dager siden) @ G.Larson

Slike ble det faktisk laget ganske mange av i Midt-Sverige av lokale Gjørtlere. Jeg har sett og hatt flere. Noen også med løp i Messing(bronse?) I et område like nord for Østersund var det mange som drev med messingstøping. Alle jeg har sett har imidlertid hatt Høne og Hane og tverrbolter i stål...

Rolling block in brass

av festus @, torsdag 5. januar 2017, kl. 20:32 (224 dager siden) @ Browning08

Alle jeg har sett har imidlertid hatt Høne og Hane og tverrbolter i stål...

Ja, da skal du få se noe nytt i dag også! :lol2:

[image]

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Rolling block in brass

av Browning08, torsdag 5. januar 2017, kl. 20:48 (224 dager siden) @ festus

Se der ja! Er ikke overrasket da disse folkene visste hva de drev med, men antar at alt dette stort sett er beregnet på det riktige kruttet...

Rolling block in brass

av festus @, torsdag 5. januar 2017, kl. 21:47 (224 dager siden) @ Browning08

Ser nå at trådstarters børse også har messinghane, men stålblokk. Artig!

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Rolling block in brass

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, fredag 6. januar 2017, kl. 00:59 (223 dager siden) @ festus

Hadde selv ei med messing hane,og stål høne, med messing kasse
, men det var bolter av stål ,og det mykeste stedet var slitt ned ,så den var rimelig slarkne i bolthullene, men det ble solgt som veggpryd , fant den for slarkne for bruk , har hørt at liksom 0,3 mm slakk i høne , /hane er det som er der man bør la grensa gå,
Om det er rett eller ei skal jeg ikke garantere men har iallefall funnet det som et fornuftig argument og det har da ikke gått gærrnt med de med det eller mindre iallefall ,
og da er det forholdet mellom de to slarken er , ikke i boltene, eller bolt hullene , men så har jo og brotsjet,og hont opp bolt hull i kasser og satt inn større bolter, flere ganger på enkelte og en gang på mange ,både hagler og rifler .
De første honte jeg opp med batteri drill , messing børster (pussebørster med smergel papir rundt ) :-)
Funket det og de ble godt brukbare igejen , har sikkert hatt innom 15-20 rb av forskjelligen typer oppigjenom .
hadde en karabin ,som jeg to ganger økte boltstørrelesen på ,,så det er jo sikkert mulig og finne større bolter om det er for mye , jeg fikk tak i en del bolter fra Ken Womack ,:www.rollingblockparts.com med over size ,tror ikke jeg har flere igjen de har enten blitt solgt elle brukt på børser som har vert slitne som har vert på besøk og fått thigtet seg opp litt,
Har gjerne noen men de er nok beyond brukbar stand , de er ikke bare ,bare og finne, men en dreie benk og rette stålet lager en fort noen slike ,selv

Men de er iallefall fine som pynt de i messing , det er iallefall et blikkfang på en kjellervegg eller over en peis,eller over senga der mine henger .:-) :-) :-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

Rolling block in brass

av jke @, Wisconsin US, fredag 6. januar 2017, kl. 01:50 (223 dager siden) @ Monsen

Here is mine, no name, 20ga. rifled barrel. Military type rear sight and ramrod.

[image]

[image]

Rolling block in brass

av sigbbred @, Nordmøre, fredag 6. januar 2017, kl. 10:08 (223 dager siden) @ jke

Nice :ok:

Rolling block in brass

av Håvard, fredag 6. januar 2017, kl. 11:49 (223 dager siden) @ jke

I belive the lockplate for the bolts is turned the wrong way on your RB
;-)

Personlig bilde

Rolling block in brass

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 6. januar 2017, kl. 13:51 (223 dager siden) @ Håvard

Det ser ut som messing, men jeg regner med at de har brukt kanonbronse. Kanonbronse, også kalt rødmetall, ligner på messing, men er egentlig en bronselegering bestående av kobber, tinn og sink. På engelsk kalles det «gunmetal», og metallet ble blant annet brukt på rammene til Henrys og Winchesters Model 1866 bøylerifler.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Rolling block in brass

av Monsen, fredag 6. januar 2017, kl. 23:33 (223 dager siden) @ Øyvind F.

Dette er vel litt utenom det jeg burde nevne her, men " kanonbronse " kan det være det Heim har brukt i sine drillinger? Har en slik i 6,5x57R og 16.

Rolling block in brass

av AKS @, Østlandet, lørdag 7. januar 2017, kl. 19:09 (222 dager siden) @ Monsen

Hei sjekk denne tråden: http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?mode=entry&id=2434
Eller søk på AKS om den ikke virker.

--
AKS

RSS på tråd