Personlig bilde

F. v. Dreyse Sömmerda - tennålsgevær (Identifisering)

av Nygaard @, Nesodden, søndag 8. januar 2017, kl. 22:43 (320 dager siden)

Heisann!

Jeg fikk en Dreyse tennålsrifle av et familiemedlem. Stokken er knekt i pistolgrepet. Jeg har ikke funnet bilder av geværer med helt likt design. Dette, sammen med nettskjæring, håndstopper(?), feste for diopter på kolbehalsen og snellert, får meg til å anta dette er et sivilt gevær for jakt produsert i begrenset antall. Gir det mening?

Geværet er i grei stand. Litt rødlig hist og her på overflaten, ruglete overflate foran på sluttstykket, noe groper i løpet og rufsete kammer. Snellert og mekanisme forøvrig fungerer (inkl. intakt nål), men sluttstykket butter mot løpet i forkant før hevarmen er helt lukket. Låseklakkene later riktignok til å være i inngrep, men det ser jo unektelig feil ut. Kornet mangler, i tillegg til et messingbånd(?) i forkant.

Jeg er blank på tennålsgeværer, så jeg aner ikke om dette er noe verdt. Vet dere? Det kunne jo være et aktuelt stokk-prosjekt. Klikk på bildene under gir større versjoner.

Helfigur:
[image]
Mekanisme, siktefeste, skur:
[image]
Spent mekanisme med hevarm lukket så langt den går:
[image]
Kaliberbetegnelse? Måler 12,2 mm på topp av bommer, 12,9 mm i bunn:
[image]
Sluttstykke:
[image]
Mekanisme sett fra venstre:
[image]
Kammer/løp:
[image]
Løp:
[image]

Personlig bilde

F. v. Dreyse Sömmerda - tennålsgevær

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 9. januar 2017, kl. 09:24 (319 dager siden) @ Nygaard

Jeg har ikke mye vettugt å si om akkurat dette geværet, men du kjenner sikkert til den prøyssiske hærens Dreyse-gevær? Det ble konstruert av Johann Nicolaus von Dreyse fra Sömmerda og ble approbert i 1841. Dreyse døde i 1867, sønnen Franz Karl Rudolf von Dreyse overtok farens fabrikk. Selv om metallpatronene og Mauser-geværene kom for å bli i begynnelsen av 1870-årene, så nektet Franz å gi opp tennålssystemet. Ditt gevær ser ut til å være en av Franz Dreyses forsøk på å forbedre farens gevær. Hevarmen er blant annet annerledes (de militære hadde bolt med kule).

Google har nok mer informasjon.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

F. v. Dreyse Sömmerda - tennålsgevær

av Nygaard @, Nesodden, onsdag 11. januar 2017, kl. 22:36 (317 dager siden) @ Øyvind F.

Takk for svar! Det er interessant å høre om Franz' noe spesielle tilnærming til metallpatronenes inntog. Jeg har googlet litt, og funnet noen liknende geværer fra samme produsent. Mitt er nå på vei til ny eier, da både tid og ferdigheter blir litt magre for et restaureringsprosjekt på min kant.

RSS på tråd