Pocket revolver. (Identifisering)

av Rittmester, søndag 15. januar 2017, kl. 09:08 (307 dager siden)

Jeg har fått fatt på 2 pocket revolvere som jeg ikke kjenner noe historikk til. Hvis noen her kan hjelpe meg med å identifisere og evt. også har litt historie å fortelle, så er det kjempefint.
Den øverste (største) er nummerlik, beinskjefte og mekanisk 100% i orden, tight og fin. Tønnen går rundt som den skal og låser seg korrekt. Oppe på revolveren står det skrevet "Hopkins & Allen MFG Co.Pat MCH 28 71 May 28 79 XL No 5 38. CAL Center Fire" den har et 4 sifret nummer under på pipen som begynner på 3

Den minste av revolverne er en 22. Cal. med syvskudds tønne. På den finner jeg følgende inskripsjoner: "Pathfinder P 22.Cal" Den nr. lik og har et 4-sifret nr. på tønne og på rammen som begynner på 7. Denne har tight avtrekkermekanisme, men tønnen er ikke helt korrekt. [image]

Personlig bilde

Pocket revolver.

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 15. januar 2017, kl. 11:19 (307 dager siden) @ Rittmester
redigert av jrr50, søndag 15. januar 2017, kl. 11:38

Den øverste er nok en (hopkins & allen) evt de lagde noen for de berømte Mervin & hulbert, av de her også som var merket med sistnevnte , men tror det var en sammenslåing eller noe , i forbindelse med at ,M&H gikk ut av produksjon , nå var vel dette H&A sine patenter siden M&H hadde en annen patent på de sine , når man delte dem, de hadde en helt spesiell delt ramme patent , som denne modellen ikke har .
Dette er jo hel ramme , men hadde ene min som var helt identisk , og med hel ramme var merket :
Merwin &Hulbert , by hopkins & allen .

Men dette er jo en av de mer kjente Hopkins &Allen pocket revolvere hadde selv en i 38 rimfire og en annen i senterfire ,
Det skal være et hundehode på skjefteplaten ( hvis du har de orginale bakelitt platene liggende ) nå ser jeg at det. Er merket som det skal , med merking på rammene øvre del og stå hele greia . .

Den nedre minner veldig om colt new line serien , som ble laget i 22 , 30 , 32 , 38 ( og muligens noen få i 41)
Denne minner mye om de i den 22cal serien , som var noe enklere enn de større utgavene, men det er nok laget flere titalls "kopier" av disse colt modellene også av mindre kjente fabrikat , også noen europeiske , da belgiske .

Men se om du ikke finner noe på colt new line ,cal22 ved nettsøk
Tror denne kan være en slik , men det er gjerne noen som er mere sikker inne på forumet her på dette .
Men selv ga jeg 2500,- for min Hopkins &Allen ,XL som var i samme stand utseende messig og fungerte helt greit ,
Mens om den under er en colt , og det er en new line, kansje 3000kr men trolig nermere 2 siden det er issues med timing som det ofte er på new line modeller , de er ikke veldig skjelden , er det en kopi er den ikke verdt såpass engang .

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Pocket revolver.

av Old Colt @, søndag 15. januar 2017, kl. 15:05 (307 dager siden) @ jrr50
redigert av Old Colt, søndag 15. januar 2017, kl. 15:27

Den øverste er en av de modellene som H & A markedsførte under eget navn; de produserte ellers for bl.a. Merwin and Hulbert. De produserte også for Forehand and Wadsworth. (Den tidens OEM produsent, kanskje... ;-))

Mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Hopkins_%26_Allen

XL-serien gikk fra nummer 1 til 7, pluss to de kalte for Bulldog og Police. Nummer 5 er den vanligste 38 CF modellen. (38 S &W kaliber) De var gode og solide våpen, som nok var mer brukt enn hva vi tenker i dag. Verdi er 2 - 4000 kroner, avhengig av tilstand. Skjefteplatene er byttet; de originale har som allerede sagt et hundehode-motiv på toppen.

Den nederste ligner litt på en Colt 1871 i 22 RF, men er altså en av de utallige kopiene som ble produsert både i USA og etter hvert i Europa. (Colt sin 1871 var for øvrig Open Top, mens denne har hel ramme. Dermed er den mest lik Colt's senere New Line serie) Ikke så mye av verdi er jeg redd, men morsomme eksempler på den tidens kopi-industri. Den du har ser ut til å være av de bedre, både i kvalitet og tilstand.

Kort oppdatering: Pathfinder var et av mange "trade names" på små revolvere som det vrimlet av etter at Rollin White sitt patent på gjennomborede sylindere gikk ut i 1869. Det finnes 2-300 forskjellige navn og modeller; disse er i etterkant kjent som suicide specials... De fleste var av heller tvilsom kvalitet, og mest egnet for å skremme bikkjer med! Skjønt, en 22 kaliber møkkete kule i magen kunne være nok til å ødelegge dagen for de fleste, i hvert fall etter at infeksjonen hadde fått tak... Den du har er laget i USA.

Pocket revolver.

av Rittmester, søndag 15. januar 2017, kl. 15:31 (307 dager siden) @ Old Colt

Tusen takk for stor hjelp, nok engang, Old Colt og Jrr50 :-)

Tør du/dere anslå alder på disse? Selv vil jeg anta at de er fra 1880-årene... MEN jeg er ingen ekspert på denne type våpen.

Pocket revolver.

av Old Colt @, søndag 15. januar 2017, kl. 15:49 (307 dager siden) @ Rittmester

1880-tallet er ikke noe dårlig tips. :-)

H & A revolveren er sannsynligvis den nyeste av dem, og var i produksjon fra slutten av 1870-tallet og til opp mot århundre-skiftet. (Patronen denne er kamret for kom for øvrig i 1877) Mitt tips er midten av 1880-tallet. Jeg er ikke kjent med at det finnes noen god oversikt over serienummer/produskjonsår for H & A-våpen.

Pathfinder'en tipper jeg er fra slutten av 1870-tallet; Colt sin 22 RF New line, som denne er en kopi av, ble produsert fra 1873 - 1877. Kopiene dukket opp i stort antall mot slutten av denne perioden.

Personlig bilde

Pocket revolver.

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 15. januar 2017, kl. 16:04 (307 dager siden) @ Old Colt

Ja er forsåvidt helt enig med deg i dette
Men det er ofte litt vanskeligere med kopi utgaver , spes på pocket /billig revolver siden , for det var nok endel spesielt i kopi industrien som strakk produksjonen langt ut på 1900 tallet , spesielt etter de forskjellige var gått ut på patenter o.l

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Pocket revolver.

av Old Colt @, søndag 15. januar 2017, kl. 16:26 (307 dager siden) @ jrr50

Det eneste patentet som ville stoppet disse var Rollin White sitt, som gikk ut i 1869. Resultatet var at de aller, aller fleste av disse konkurrentene til Colt, S&W og andre mer kjente fabrikanter ble produsert mellom 1870 og 1890. Donald Webster har sagt noe om dette: http://unblinkingeye.com/Guns/SSs/sss.html

Så ut fra ren sannsynlighetstenkning er et tidspunkt før 1890 hva man kan anta. Men ellers er det korrekt at noen av disse ble produsert også etter 1900, selv om det er relativt få. Problemet er at etter midten av 1890-tallet begynte kundene å se etter våpen som kunne handtere det "moderne" (Fysj, og fysj...) kruttet!

H & A sine våpen ble for øvrig merket på en annen måte etter ca. 1902.

RSS på tråd