Personlig bilde

Lading av 16 kal. Perk.hagle. (Hagle)

av perk71 @, Trondheim, onsdag 1. februar 2017, kl. 13:26 (196 dager siden)

Lurer på om det er noen her som har erfaring med lading av 16 kaliber perk hagle. Tenker selv å starte med 60 grains med 2f, og samme volum med hagl. Er det en grei start med ei Belgisk hagle med damaskløp.

--
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

Personlig bilde

Lading av 16 kal. Perk.hagle.

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 1. februar 2017, kl. 16:47 (196 dager siden) @ perk71
redigert av jrr50, onsdag 1. februar 2017, kl. 17:12

Jeg har ladet både perkusjons hagle og patron hagle (svartkrutt) i 16 g med 55-70 grains med 2f og 3f ,
Nå er jo 2f litt grovere krutt enn 3f ,men synes det brenner reinere og er mindre slamm og sot i løpet når jeg bruker 3f Istedet.

Men du har damask løp ser jeg du skriver, da bør du iallefall først få sjekket løpene for rust pittring ,nå er damask litt verre og se om det kan med tidens løp ha blitt svekkelser av rust ,siden de er smidd ,av spiralstål eller andre måter(her er jeg ikke ekspert på metodene) ,slik at det kan være lommer og danne rust som for et utrenet øye er usynlig , så sjekk grundig , helst med rør inspeksjons kamera ,eller helst få en våpenkyndig og gjøre denne jobben ,
Men er det brukbare løp og de er egnet til og skyte med så er det flotte saker damask , jeg har selv ei Victor Collete dobbelløpet sideligger ,med damask løp
(dog patron hagle ) men den er vel fra 1860-1870 tallet et sted , og den har speil blanke damask piper innvendig
, jeg bruker 70-75gr med 3f wano i messinghylsene jeg lader til den , og når det gjelder hagl , kun bly hagl , ,jeg bruker 28-30 gram hagl i den som er 16 ,
Og 80-85 grains med 3f og 30-33 gram hagl i den som er 12
Og under noen omstendighet IKKE stål hagl , det er direkte farlig da det kan gi høyt trykk , (og om nå det går bra mot alle odds )
,så uansett ødelegger det løpet innvendig , så bruk KUN bly ,
WADS : og bruk fiber wads , (ikke plast forladninger , de smelter av svartkrutt varmen og setter plastrester i løpet , ( er heller ikke tillat i konkuranse under NSU ,samme gjelder for plast hylser , det er kun tillat med messing og papp i regi NSU
. Men dette er jo ikke så viktig for deg siden du har perkusjons hagle, dog bruk fiberwads iallefall.

når du kjøper wads og overshot cards og slikt til den , så skal de helst vere litt oversize på så de ikke faller ut ,så du bør kjøpe slikt i 14g for bruk i 16g hagle , jeg bruker det i min 16 ( og 11g for de som har løp i 12g)
Slikt kan du bestille hos :Dixie gun works , USA , jeg kjøper mitt der , det tar vanligvis 6-8dager fra jeg bestiller til. Varene er frem på posten her hjemme .

Og en ting til det er viktig at haglene sitter godt inntil ladningen ikke noe luftlommer mellom her ,da kan du sprenge løpet , så derfor og er det viktig at wads og slikt sitter godt ,men ikke er så trang du ikke får dem skubbet langt nok nedi , heller .
Men du kan godt begynne litt rolig med lave ladninger , og se hvordan våpenet virker og slikt , -ville startet med ca50-55 grains , 2-3f svartkrutt og 24-26 gram blyhagl, og gjerne økt på etterhvert som man ser den er funksjonell og sikker.

Ellers er det et par gode artikkler om svartkrutt hagle både jakt skyting og lading her inne på siden , du finner dem i arkivet over artikkler , dette e Øyvind som har skrevet og er lett fattelig og gode artikkler med illustrasjoner ,

Og når det gjelder volum mål som du nevner her som er det vanlige og bruke spes på perk hagle mad man har med seg et krutt hagl mål, og lader fra løst hagl og krutt , da er en tommelfingerregel fra de gamle jegerene som jeg lærte : 1/3 krutt ,1/3 wads og 1/3 hagl på volum da er det rundt der det bør ligge , i fordeling , men mer hagl og mindre krut, og slikt etter hagl dekning etter hvert .

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

av perk71 @, Trondheim, onsdag 1. februar 2017, kl. 18:31 (196 dager siden) @ perk71

Takker for et utfyllende svar og det skal bli spennende å prøve hagla på lørdag. Greit å undersøke litt på forhold da hagler ikke er det jeg holder mest på med. Har en tilsvarende hagle i kaliber 10 og i den bruker jeg 85 grains med sprengkrutt , å det går greit.

--
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 1. februar 2017, kl. 23:35 (196 dager siden) @ perk71
redigert av jrr50, onsdag 1. februar 2017, kl. 23:43

Wano sprengkrutt /bergkrutt er helt glimrende greier og skyte med ,eneste er at det er en del av kornene som er en tanke grove ,( ryker bittelitt mere ,men fin tenning og ikke noe problem, litt ujevn forbrenning og hastighet hvis det brukes rett fra posen

Men og bruke dette er ikke noe problem , er samme kruttet ,bare deler av ,kruttet i posen er grovere korn ,
Hvis du bare sikter /siler det du tenker og bruke i en ordinær kjøkken metall sikt/sil .
,( ikke nødvendig og kverne eller knuse da må du separere ut støvet ,-som er 4-5f , før bruk det er noe mer omfattende )
men du får jevnere forbrenning og litt mindre soting og kansje det er en fordel og unngå de største kornene på det til perkusjons hagle ,rifle med tanke på lading og de grøvste kornen ,
(iallefall etter et par ladninger,ellers kan det fort bli mye motstand når wads og slikt skal i)
Ta og sikt det i en vanlig kjøkken sikt/sil, da får du noe sånt som 1,5-2f utav det , de størst kornene er litt store til skyte bruk (bergkrutt 0,3-2mm korning )
3f eller fffg er 0,3/0,35-0,75/0,8mm , og 2f ,ffg er 0,3-ca 1-1,1mm korning så det er ca 50% av posens innholdet er 2-3 f i en av de berkrutt posene, jeg har selv brukt det i mangel på annet og det fungerer helt greit ,
men gjorde først som nevnt over , med meget godt resultat. (Faktisk skjøt jeg 10av 13 i svarten med rifla ,på 50 m med det da):-)
Fikk ca 40-50% fffg 3f ,ved bare og sikte/sile det men da hadde jeg en noe finere sikt enn. En ordinær kjøkken sikt , men har brukt det og korningen blir som nevnt ca1,5-2 f da , :-) :-) :-)
Veldig enkelt og greit ,og gjøre selv , her er det nesten ikke mulig og feile. :-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd