"Krag" Skrutrekker ? (Utstyr og tilbehør)

av kimyr, tirsdag 14. februar 2017, kl. 19:35 (72 dager siden)
redigert av kimyr, tirsdag 14. februar 2017, kl. 19:41

Har en stund lurt på når denne ble tatt i bruk ?
Den referert til som "Kragskrutrekker" noe som ikke alltid stemmer.
Flere av skrutrekkerene er jo merket 6,5 og de er jo tydelig til krag.
Men har liggende noen som er umerket og gjengene i muttra passer på pussestokkene på Norsk 10,15 Jarmann,Norsk 12,17 Remington og Lundsriflene som har pussestokk.
Har også en Handbok for Infateriet fra 1878 der skrutrekkeren er tatt i bruk.
Er det noen som vet hvor gammel denne patenten egentlig er?
Vet at ordet Krag er litt tabu her men håper Admin lar det gå for det er jo meningen å forklare at disse også ble brukt på Svartkruttvåpen;-)[image] Her to bilder av pussestokk til Lang Lund,Remington,Jarmann,Krag.[image][image] Øverst på det sisste bilde har jeg tatt med skrutrekkeren som i følge boka til Hanevik er til Remington.Kansje denne ble brukt tidlig?[image]

Personlig bilde

"Krag" Skrutrekker ?

av Jon @, tirsdag 14. februar 2017, kl. 19:51 (72 dager siden) @ kimyr

Min ringe kunnskap sier at skrujernet med treskaft først var i bruk til Jarmann, senere med mindre hull andre gjenger var til Krag M1894 og sikkert andre modeller etter hvert. Men Ole Krag var jo med på mange konstruksjoner på KV så han kan ha laget skrujern til andre våpen tidligere.
Det skrujernet i hel-stål med utsvingbar del har jeg lært at er til Remington M1867

"Krag" Skrutrekker ?

av kimyr, tirsdag 14. februar 2017, kl. 21:01 (72 dager siden) @ Jon

Takk for svar :-) Det stemmer nok som du sier Jon. Har finlest Handboka fra 1878. Der beskriver de at skrugjernet til 4 Linjer lang Lund består av to deler.Da mener de kansje et skrugjern M1867 og Pussestokkforlengeren som kan brukes til handtak da den har en "spalte" på midten som passer på skrugjernet?Eller kansje noen har en bedre forklaring på hva de mener? Tok bilde av side 17 og 18 der dette står nevnt.:-) [image][image] Framsida[image]

"Krag" Skrutrekker ?

av JanS, tirsdag 14. februar 2017, kl. 21:21 (72 dager siden) @ kimyr

De du viser på første bildet er hva jeg kaller første type "Krag-skrujern" og de er stemplet med 6,5 mens de til Jarmann er merket 10,15. Ser at det ene ditt er laget på Arsenalet med A og krone. På neste bilde av trehåndtak har du den senere type Kragjern ytterst på hver side.

"Krag" Skrutrekker ?

av kimyr, tirsdag 14. februar 2017, kl. 21:38 (72 dager siden) @ JanS

Ja:-) Disse to har en litt anderledes låsesplitt (Knapp).

"Krag" Skrutrekker ?

av Jone T, Rogaland, tirsdag 14. februar 2017, kl. 23:45 (72 dager siden) @ kimyr

Å jeg må på hytta å knabbe med meg Remington skruejernet til gamlingen:-D
Han kommer sikkert til å savne det, men nå vet vi vertfall hva det er til, og hvor det hører hjemme

Personlig bilde

"Krag" Skrutrekker ?

av The Dane @, Danmark, tirsdag 14. februar 2017, kl. 23:45 (72 dager siden) @ kimyr
redigert av The Dane, tirsdag 14. februar 2017, kl. 23:50

Patentet er mindst fra 1869 hvor Svejts udleverede en tilsvarende skruetrækker til deres 1869 Vetterli riffel.

[image]

I 1890 afløst af den første svejtserkniv.

[image]

"Krag" Skrutrekker ?

av jopesj @, Oslo, torsdag 16. februar 2017, kl. 12:23 (70 dager siden) @ kimyr

Hei,
dette var artig! Da er det herved slutt på å overse Krag-skrutrekkere på markeder når disse dukker opp. Jeg må jo skaffe meg alle versjonene! :-D
Mvh jopesj

--
Jopesj

RSS på tråd