Hjelp til identifisering av Krutthorn. (Utstyr og tilbehør)

av FrankWS, onsdag 1. mars 2017, kl. 17:57 (144 dager siden)

Noen som har informasjon om dette krutthornet? Norsk? Eventuelt ja hvor fra i Norge? sivilt eller militært? Lengden er 20 cm ,bredden er 10 cm i bunnen, tverrmålet er 2,5 cm[image][image][image]

Hjelp til identifisering av Krutthorn.

av JanS, onsdag 1. mars 2017, kl. 23:24 (144 dager siden) @ FrankWS

Norskt sivilt krutthorn og vanligvis benevnt Gudbrandsdalhorn, men fjærbelastningstypen ble kopiert over hele landet på slutten av 1700-tallet selv om hvert område har sin type som finnes på bygde- og regionsmuseene for videre studier for de spesielt interesserte.

av FrankWS, torsdag 2. mars 2017, kl. 09:34 (144 dager siden) @ JanS

Takker for opplysningene. Mvh Frank

av FrankWS, torsdag 2. mars 2017, kl. 19:29 (143 dager siden) @ FrankWS

Er det noen som har info om dette krutthornet da? Hva er hullet i bunnen til? Dette krutthornet har samme størrelse som det andre jeg lurte på.[image][image][image][image]

Personlig bilde

av Jon @, torsdag 2. mars 2017, kl. 19:56 (143 dager siden) @ FrankWS

Har også et stort krutthorn med flat bakside og samme patent ventil som det innledningsvis på tråden. Er dette norsk?

[image]

[image]

[image]

av JanS, fredag 3. mars 2017, kl. 00:21 (143 dager siden) @ Jon

Bunnhullet er for påfylling av krutt og jeg har ikke sett denne type påfyllingshull tidligere. Jons større horn ser "masseprodusert" ut med flatformet bakside og dreid bunn og kan være engelsk militært som har blitt sivilisert til jaktkrutthorn.

av Cap'n Redneck, close to Hell., lørdag 4. mars 2017, kl. 19:29 (141 dager siden) @ JanS

Ang. bunnhullet: Er det forbindelse via dette hullet til innsiden av hornet?
Hvis ikke ville jeg antatt at hullet er for å oppbevare enten rømmenål eller et kruttmål...

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

av FrankWS, søndag 5. mars 2017, kl. 17:24 (140 dager siden) @ Cap'n Redneck

Nei det er ikke forbindelse med hullet i bunnen å innvendig krutthorn. Tenkte i utgangspunktet jeg også at det var der for oppbevaring av noe. Har et nytt et som jeg lurer på. Det er laget av tre. Noen som vet noe om dette da?[image][image][image]

av Cap'n Redneck, close to Hell., tirsdag 7. mars 2017, kl. 21:02 (138 dager siden) @ FrankWS

Treflaska minner i størrelse om en fengkruttflaske.
Det ser ut til å være 2 små ekstra hull i toppa, er disse gjennomgående?
Jeg tenker i så fall at det har vært en snor der til kombinert sikring av toppa og bæring av flaska.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

RSS på tråd