Marinens Remington rolling block 1860/68 (Identifisering)

av leif, torsdag 9. mars 2017, kl. 15:09 (52 dager siden)

hei! først vil jeg gratulere dere med et interessant forum.har akkurat fått en remington rolling lock som har vært i slekta.(familie fra horten). denne har remingtons rolling lock mekanisme og har serienr 966 på alle deler samt årstallet 1896.denne er også liten og kort så har kommet frem til at det var noe som stammer fra marinen. denne er oppbevart tørt så litt overflate irr er det men kan jeg olje dette som et vanlig våpen ? uten å forringe det på noen måte..tenker da kun på stålet.. har ikke tenkt til å bruke olje på stokken.. og så er jeg jo en ivrig jeger og tenkte at denne hadde det vært gøy å lade noen 12mm kuler til.. tenkte å starte med å kjøpe boken som forum eier kommer med nå i mars.. der regner jeg med at det står beskrevet mere detaljert..[image][image][image]

er det noen av dere som ville hatt betengligheter med å skyte med et så gammelt våpen?
og eventuelt har dere en skytterbane hvor dere pleier å møtes for å skyte med så gamle våpen?
bor i vestfold..
pipa ser "grei" ut tydlige riller men med endel etse skader(små boblete i mangel på et bedre ord) etter dårlig puss tror jeg..men en blykule fettet med bivoks og grafitt hadde vel kommet ut i andre enden :)

mvh Leif

Marinens Remington rolling block 1860/68

av mbogo, torsdag 9. mars 2017, kl. 15:55 (52 dager siden) @ leif

Holmestrandske Compagnie har øvelser på Eplerødbanen i Holmestrand hver måned.
Gå inn på hjemmeside til Holmestrand & Omegn Skytterlag og let frem til info om svartkruttskyting.
Finnes under DFS sider.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 9. mars 2017, kl. 17:12 (52 dager siden) @ mbogo

Velkommen til forumet og gratulerer med fint familieklenodium.
M1860/68 er heller sjeldne se i dag, moro å se. Post gjerne flere bilder :-)

--
Best når det smeller!

av leif, torsdag 9. mars 2017, kl. 19:17 (52 dager siden) @ jæger justnæs

takk for svar! har noen bilder til ikke de beste men skal laste de opp..du sier det er sjeldent, er det såpass sjeldent at det ville være dumt å begynne å skyte med det?
[image]

[image]

[image]

av festus @, torsdag 9. mars 2017, kl. 21:59 (52 dager siden) @ leif

Hei, hvis du tar det med på Eplerød en dag, kan nok vi i Holmestrandske Comp. raskt gi deg et svar på om det er forsvarlig å skyte med. :-) Så lenge det er i teknisk god stand er det i mine øyne ikke noe problem å skyte med det, så lenge man pusser godt. Jeg tror på vern gjennom bruk. Spørsmålet er om det er randtent eller sentertent?

Olje treverket med stokkolje og stålet med våpenolje, og puss vekk irren med en skånsom, ikke-ripende messingpuss er mitt råd.

Edit: Fjernet unødig sitering med bilder. Redaktøren

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av mbogo, torsdag 9. mars 2017, kl. 22:00 (52 dager siden) @ leif

Hvis du har tenkt å starte med skyting med gamle våpen vil jeg si det er dumt å benytte denne. Børsa er sjelden og fortjener å bli tatt godt vare på og er også et attraktivt samlevåpen.
Prøveskyting derimot, etter puss og stell burde ikke være til hinder.
Få en kyndig til å se over våpen først og husk grundig puss/vask etter skyting.
Svensk Remington i 12,17 er et bedre alternativ for svartkruttskyting.

av festus @, torsdag 9. mars 2017, kl. 22:06 (52 dager siden) @ mbogo

Hvis du har tenkt å starte med skyting med gamle våpen vil jeg si det er dumt å benytte denne. Børsa er sjelden og fortjener å bli tatt godt vare på og er også et attraktivt samlevåpen.
Prøveskyting derimot, etter puss og stell burde ikke være til hinder.
Få en kyndig til å se over våpen først og husk grundig puss/vask etter skyting.
Svensk Remington i 12,17 er et bedre alternativ for svartkruttskyting.

Det er jeg enig i.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av G.Larson, torsdag 9. mars 2017, kl. 22:18 (52 dager siden) @ mbogo

Hvis du har tenkt å starte med skyting med gamle våpen vil jeg si det er dumt å benytte denne. Børsa er sjelden og fortjener å bli tatt godt vare på

Så de som skyter med gamle våpen er noen slarkpeiser som ikke tar vare på våpna sine? :confused:

--
Ståle B.

av Huntdoc, torsdag 9. mars 2017, kl. 21:57 (52 dager siden) @ leif

Hei.Jeg bor i Horten og lader og skyter med bl.a Remington rolling block (vanligere betegnelse)Ta kontakt med meg på huntdoc@erdno.com eller telefon 91102864 så skal jeg vise deg fremgangsmåten.Gratulerer forøvrig med ett våpen som er vanskelig å finne.De er blitt (u)rimelig kostbare.

av leif, torsdag 9. mars 2017, kl. 23:26 (52 dager siden) @ Huntdoc

Så dere sier altså at dette må bli finværs børsa på bukkejakta i august :-D ..dette må jo være rimelig identisk med en slugs i kaliber 12 når det gjelder fart og tyngde på kula...så alt over rådyr kan man bare glemme
tror kanskje ikke bonden hadde tatt meg seriøs hvis jeg smøyg meg rundt på jordekanten med et sånt våpen :-D .
.ser jo her at det åpner seg en nisje for meg som allerede har fullt våpenskap til å få pressa inn noen flere våpen i skapet..har forstått det sånn at alle våpen fra før 1890 er "fritt vilt".dette burde spørsmålet burde kanskje vært stilt i en annen kategori men hvilken rifle fra før 1890 som ikke koster skjorta mener dere ville være best å kjøpe til jakt? (må kunne brukes på storvilt)
mauser 88 må vel være ideell..men den koster kanskje skjorta:-)
skal sende deg en melding huntdoc også får det bli en tur til eplerød banen for test skyting.
tør jeg spørre hvor mye sånn ca våpenet er verdt ? (et vanlig jaktvåpen koster jo fort 25 tusen med optikken) uansett skal våpenet behandles som et stykke norgeshistorie med erbødighet og den omsorgen det fortjener.takk for alle svar!
mvh Leif

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 10. mars 2017, kl. 00:28 (52 dager siden) @ leif

Dette er et interessant våpen, riktignok aldri approbert, men det ble produsert i en rekke forskjellige varianter i et hittil ukjent antall.

[image]

Ovenviste bilde viser en med vinkel-lamellsikte for døllebajonett. Men de kom også med med bla. Enfield sikte og for sabelbajonett og i andre kombinasjoner.

Når det gjelder verdi. En i rimelig original grei stand, uavhengig av sikte/bajonett, er, etter min mening, verdt fra 20-25 lapper og oppover. Det noe underlige med disse er at det er produsert temmelig mange av dem (minst et par hundre), men man finner den enten som vrak eller i helt grei utgave, men uansett stand - temmelig sjeldent. Av Marinens M1845 kammerladere som det ble produsert 100 av, har jeg hatt 4 eller 5. Av marinens Remingtoner har jeg hatt to. Og den ene med kappet forskjefte.

Jeg har dessverre ingen forklaring på hvorfor disse er så vanskelige å finne, men kjøper gjerne flere.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 10. mars 2017, kl. 07:56 (51 dager siden) @ Trond

Dette er et interessant våpen, riktignok aldri approbert, men det ble produsert i en rekke forskjellige varianter i et hittil ukjent antall.

Marinens Remington-geværer ble da approbert? Nøyaktig antall er også kjent. Ved kongelig resolusjon av 8. februar 1868 ble det bestemt at Marine- og postdepartementet fikk tillatelse til å bygge om 500 stk. 4''' kammerladningsgeværer til Remingtons-mekanisme. Senere regnskaper viser at til sammen 514 stk. ble omgjort, og Remington-geværene var hovedbevæpningen på krigsskipene i mange år. De ble hardt brukt, og i 1887 var de regnet som uslitte. Det kan være en av årsaken til at det finnes så få av dem. Les denne artikkelen: http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=61

Det er sannsynlig at hvert femte gevær hadde pussestokk. Om bord på et fartøy var det ikke nødvendig at alle geværene ble utstyrt med pussestokker. Marinen sparte penger der de kunne.

Årsaken til at geværene har forskjellige sikter og bajonetter er ikke kjent. Muligens ble geværene skreddersydd til det fartøyet de skulle være på. På et stort krigsskip kunne det f.eks. være mer hensiktsmessig med godt langholdssikte, men på en liten farkost i roflotiljen var det kanskje ikke så nøye. Sabelbajonettene kan forklares med at geværene ble brukt på land, f.eks. av det sjømilitære korps. Da måtte støtradiusen være lengst mulig, og dette kunne løses med en sabelbajonett – jfr. Hærens korte kammerladningsgeværer.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

av leif, fredag 10. mars 2017, kl. 09:56 (51 dager siden) @ Øyvind F.

Hei geværet er senter tent og har ingen fester til bajonett er heller ikke noe hull i forskjefte til pusse stokk..det er nok et marine våpen da det har vært i slekta som er fra horten

av leif, fredag 10. mars 2017, kl. 10:17 (51 dager siden) @ leif

[image][image][image]

av leif, fredag 10. mars 2017, kl. 10:19 (51 dager siden) @ leif

[image]

av Tinytim @, fredag 10. mars 2017, kl. 11:32 (51 dager siden) @ leif

Geværet ditt var i utgangspunktet utstyrt med en døllebajonett men det ser ut til knasten for å feste bajonetten er borte. Den skal enten være som på den vist på bildet eller så finnes det en variant med knasten på undersiden av løpet, for en variant av 1843 bajonetten.
[image]

av leif, fredag 10. mars 2017, kl. 11:45 (51 dager siden) @ Tinytim

Hei ser ikke antydning til spor etter innfestning til bajonett ingen slipe merker eller spor etter lodding..skal legge ut bilder senere..men pipen er vel tatt fra militære forgjengere hvis jeg har forstått det riktig og disse må vel ha hatt innfestning til bajonett..nå er jo dette et kort våpen..kortere enn de som senere ble produsert til hæren tror jeg..kan jo da være mulig at løpet er kappet kortere for å bli tilpasset marine våpenet og at de dermed ikke har brydd seg med å lodde/sveise på nytt bajonett feste ?

av leif, fredag 10. mars 2017, kl. 12:19 (51 dager siden) @ leif

her ser dere bilder[image][image][image]
kan ikke si at jeg ser noe antydning til tidligere fester til bajonett.

av Tinytim @, fredag 10. mars 2017, kl. 12:20 (51 dager siden) @ leif

Ja det er nok kappet litt, men i andre enden. Du ser at det har vært for døllebajonett på avstanden fra munningen og til siktet.

av JanS, fredag 10. mars 2017, kl. 22:41 (51 dager siden) @ Tinytim

KVFs marineremington er produsert i 1868 som de fleste og har nummeret 1222. Leif oppgir at hans har nummer 966 og er produsert i 1869 (1896). Stemmer dette? På ytterste løpsbånd synes jeg nummeret er 968 og synes å se rester av bajonettknast på løp midt mellom munning og sikte på det kappa løpet. Selv har jeg hatt 3 av denne, en med skarpskyttersikte og to med vippesikter og to av dem var strøkne med originalreim og kostet meg ca 6000 på midten/slutten av åttitallet. Alle for døllebajonett uten pusse/utstøterstokk. Synes Tronds kan minne om den ene min som endte opp på Østlandet uten originalreima selv om alle stammet derfra.

Personlig bilde

av ben74 @, lørdag 11. mars 2017, kl. 12:38 (50 dager siden) @ JanS

Svar til JanS sitt spørsmål. De har nok beholdt numrene fra de M1860 børsene de er om bygd fra, så det kan godt stemme.

av Huntdoc, fredag 10. mars 2017, kl. 23:06 (51 dager siden) @ leif

Hei.Har ikke hørt fra deg enda,men stiller meg til rådighet om ønsket.Ad bukkejakt med 12mm---For å jakte bukk,må du som kjent ta skyteprøven,da bukkejakta foregår med rifle.Det er ikke alle skytebaner som tillater skyting på elektroniske skiver med saktegående 12mm blyklyser.De har en tendens til å redusere restverdien av skivene.Ikke alle antikke våpen har den presisjon som kreves.Knøttsmå åpne sikter og ett avtrekk som gir grå hår på baneskyttere.På Eplerød skyter vi på papp og gonger,så der er blyklysene akseptert,og vi skyter for best mulig presisjon,men like mye for å nyte godlukta og disen.Du kan få prøve en 12mm remington for hæren før du tar dyden på sjørifla.huntdoc.PS disse riflene blei da utlevert med høne for randtenning!Er din (som de fleste)modernisert til sentertenning,er det ikke noe pluss for sære samlere,men den kan da bli elsket med ett lite handikap.

RSS på tråd