Fare på ferde (Litt på siden)

av Spitfire @, lørdag 25. mars 2017, kl. 23:11 (32 dager siden)

Hjelp! Fredag mottok jeg den nye boka til Øyvind F. Da er fare på ferde. Jeg husker nemlig godt da jeg kjøpte ”Vakre våpen - svart krutt”. Øyvind sa da at ”dette er den dyreste boka mange har kjøpt, den etterfølges ofte av svartkruttvåpenkjøp”.

”Jada,” tenkte jeg, ”jeg kan da styre meg”. NOT! Nye lesere av disse bøkene advares derfor om at dette er vanedannende.

Resultatet av ”Vakre våpen - svart krutt” ser dere i etterfølgende bilder. En av mine favoritter er den svenske ”kavalerirevolveren” Francotte m/1871
[image]

Francotten med serienummer 4458 har en litt spesiell historie (for meg). Den kostet SEK 550 for på auksjon i Sverige og så da slik ut
[image]

Jeg kjøpte den til delerevolver, men den var i flott stand bortsett fra at tønna manglet. Løpet var som nytt. Altså: Finn en tønne til svensk m/1871! Det var som å lete etter nålen i høystakken, men etter et utall eposter til svenske svartkruttentusiaster kom dette i posten
[image]

Avslutningsvis vil jeg sende en takk til Qualibra som har lært meg å lade patroner til disse revolverne. Og til Øyvind for all tiden han legger ned i et så bra nettsted - til stor glede for oss han har ”smittet med basillen”.

Hilsen Spitfire (som forøvrig er både fly- og antikkvåpen-entusiast)

Fare på ferde

av Spitfire @, søndag 26. mars 2017, kl. 21:56 (31 dager siden) @ Spitfire

Tenkte jeg skulle fortsette litt. Naganter er jo fine. Spesielt de aller tidligste svenske m/1887 som er registreringsfrie. Dessverre har prisene økt betydelig bare de 2-3 årene jeg har fulgt med.
[image]

Og når jeg først var i gang med gamle revolvere - en pinfire-Lefaucheux må man jo ha. Svenske m/1863 er identiske med norske M1864, men lettere å få tak i. Tusen takk til Runastav for prøvepatronene :-)
[image]

Det var artig å se forsidebildet på "Skyting med gamle våpen". Det viser jo en svensk m/1815 muskett. Dermed runder jeg av med et par bilder av muskettene mine
[image]
[image]

Dette ble litt monolog fra min side. Håper uansett det er av interesse å se hva et bokkjøp kan lede til.

(Hvordan roterer man forresten bilder som "snurrer" når man laster dem opp i innlegget?)

Personlig bilde

Fare på ferde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 26. mars 2017, kl. 21:59 (31 dager siden) @ Spitfire

Du beskriver godt det mange av oss har opplevd, Spitfire :-)
Pene våpen du har fått i samlinga di.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Fare på ferde

av Bjarte E. @, Bergen, mandag 27. mars 2017, kl. 10:12 (31 dager siden) @ Spitfire

Jeg sliter med det samme når det gjelder bilder tatt med mobil.
Lever sitt eget liv på en måte.

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

Personlig bilde

Fare på ferde

av runastav, mandag 27. mars 2017, kl. 13:28 (31 dager siden) @ Bjarte E.

Hei Godtfolk!
Spitfire, våre sinn er utrolig heldige som ser skjønnheten i gamle våpen,fly og båter så her er et litt på siden bilde av den første båten jeg seilte med i 1972-73 da skipene så ut som skip:-)
Helsing Runar
[image]

Personlig bilde

Fare på ferde

av rogwill @, mandag 27. mars 2017, kl. 14:29 (31 dager siden) @ runastav

Her er min 1882 Swiss Ordnance i cal 7,5 ordnance[image]

Personlig bilde

Fare på ferde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 27. mars 2017, kl. 19:06 (30 dager siden) @ rogwill

Det der er en flott revolver rogwill, en slik kunne jeg godt tenke meg. Den har noen snedige funksjoner og er så langt jeg skjønner solid og robust.

--
Kammerherren

Personlig bilde

Fare på ferde

av rogwill @, mandag 27. mars 2017, kl. 21:48 (30 dager siden) @ Kammerherren

Takker man må ha matshende revolver når man har en Swiss Vetteli mod 1881 i cal 41 Swiss :-D :-D [image]

Personlig bilde

Fare på ferde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 28. mars 2017, kl. 21:25 (29 dager siden) @ rogwill

Av erfaring, det å bli tilstrekkelig hektet blir dyrt. Jeg begynte å samle på alt som så ut som om det kunne skyte eller kunne ha skutt i 1961. I 1967 begynte jeg å samle DkN og 30 år senere også på våpen av Hans Larsen. Og - det er blitt - dyrt! Men det er ikke den eneste prisen som må betales. Den lett urimelige fruen synes at ca 350 børser, et hundretalls pistoler og endel av det blanke er for mye, alt for mye. Dermed er dette også en kostnad.

På den annen side - gleden av besitte vesentlige deler av vår kulturhistorie i form av noe av det ypperste den enkelte tidsperiode og dens økonomi kunne fremstille gir en tilfredsstillelse. Og selv om det er våpenet som egentlig står i sentrum, så omfatter det så mye mer. Datidens politikk, historie og en viss innsikt i hvordan det måtte være å leve dengang.

I virkelighetens verden er det stort sett kvinner som i dag bestemmer på museer og de finner uniformene merkelig nok stort sett vesentlig mer interessante enn våpnene. Drammen Museum har/hadde, f.eks., en praktfull samling Larsenvåpen. De har ikke vært fremme på godt over 30 år og ligger i en kjeller. Hærmuseet fikk i sin tid noen forsøksmodeller av meg. Fruen og jeg var på magasinet for noen år siden og så en av dem - en M1860 kammerlader konvertert til fallblokk. Den var strøken da museet fikk den, nå manglet det deler og hevarmen var knukket.

Det er dermed samlerne som må ta vare på denne delen av kulturarven vår. Det koster flesk, men til gjengjeld er dette noe som bidrar at vi, i motsetning til museene, tar vare på det.

Så, Spitfire, fortsett med å kjøpe og gjerne dyrt, det er den beste garantien for kommende generasjoner å kunne oppleve vår del av kulturhistorien.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Fare på ferde

av Spitfire @, onsdag 29. mars 2017, kl. 08:51 (29 dager siden) @ Trond

Takk til alle for hyggelige ord. Det er helt riktig at denne interessen gir mange store og små gleder :-)

Den sist ankomne "gleden" ser dere under. En M/1859 marinerevolver, kjøpt i Sverige for en rimelig penge. Svært skitten, men helt original og i orden - og uten særlig rust.
[image]
[image]

Personlig bilde

Fare på ferde

av kjberg @, 1878 Hærland, fredag 31. mars 2017, kl. 08:30 (27 dager siden) @ runastav

Hei Runar.
Så den flotte stykkgodsen som du hadde jobba på. En ekte sak i mine øyne.
Fikk lyst til å vise bilde av bakladeren jeg var på i slutten av 60 åra. Dette var før jeg ble grepet av munnladere. Hilsen Kjellemann[image]

Personlig bilde

Fare på ferde

av runastav, fredag 31. mars 2017, kl. 14:51 (27 dager siden) @ kjberg

Flotte baklader det Kjellemann! Men Vikfrost var frysebåt med toppfart på heile 21 Knop;-)
Helsing Runar

Personlig bilde

Fare på ferde

av kjberg @, 1878 Hærland, lørdag 1. april 2017, kl. 08:59 (26 dager siden) @ runastav

Ja da kunne du gått rundt Belmona med sine 15 Runar.
Vi frakta folkevogner til USA i flere år ( bilbulk ).
KJ.

RSS på tråd