Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner? (Våpensamling)

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 6. april 2017, kl. 21:29 (225 dager siden)

Hei.
En bekjent kom innom med en litt gøyal sak i dag. Det dreie seg om en muskedunder som muligens ble brukt av de Norske skiløperkompaniene rundt 1733-1748. Her er jeg veldig usikker, men det jeg har funnet til nå er som følger:

Hærmuseets årbok anno 1956 beskriver følgende:

[image]
[image]

Mye av det som står der stemmer med virkeligheten utenom totallengden som er noen få cm. kortere. Ellers stemmer målene og beskrivelsene godt.

Bilder av bøssa med merkinger:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Siste bilde viser avtrekkerbøylen. Den er naglet fast. Under fremste nagle finnes hode på tangenskruen som er gjenget inn i tangen fra undersiden.

Har noen formeninger om bøssa og dens opprinnelse?
Merkene på løpet tilsier engelskprodusert. Det stemmer jo også med antakelsene.

Håper det kan komme frem litt dokumenterte opplysninger her. Dette er jo et svært sjeldent våpen om den skulle være fra leveransen av 4 bøsser pr. kompani.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 6. april 2017, kl. 21:43 (225 dager siden) @ krutnarr

Flott børse - men at den er en av "de fire" er heller tvilsomt da den mangler siffermerkingen blandt annet på løpets venstre side?

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 7. april 2017, kl. 12:43 (225 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg
redigert av krutnarr, fredag 7. april 2017, kl. 12:52

Flott børse - men at den er en av "de fire" er heller tvilsomt da den mangler siffermerkingen blandt annet på løpets venstre side?

Hei.
Her er det nok litt missforståelse. Sifrene som er beskrevet under merking i Hærmuseets årbok 1956 refererer til merker i merkekatalogen 1960. (Forvirrende årstall, men det er utgivelsesåret ;-) )

Muskedunderen er svært lik og har flere like merker som beskrevet i katalogen. Merker under løp vet jeg ikke noe om. Låsen finner jeg ingen merker på.
Den store forskjellen er sideblikket som er forskjellig. Kan det tenkes at ikke alle ble levert like? Den som beskrives i katalogen er jo bare en av mange.

Legger ved litt bilder fra merkekatalogen og merkene på muskedunderen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Dette er innledningen til Hærmuseets merkekatalog 1960. Den beskriver intensjonen og at merkene er fra Norske/ Norskbrukte våpen.

[image]

--

"Norsk" Musquedoner?

av Tinytim @, fredag 7. april 2017, kl. 13:44 (225 dager siden) @ krutnarr

Merkene på pipen er kontrollstempeler fra London og de finnes på alle våpen derfra i den perioden, og sier lite om hvem som har lagd selve våpnet. Den mangler vel navnene på børsemakerne som lagde de våpnene som er beskrevet i årboka. Jeg tror ikke våpenene i samme leveranse hadde forskjellige sideblikk, og denne typen våpen var ganske vanlige og finnes i utgaver fra forskejllige børsemakere/våpensmeder.

"Norsk" Musquedoner?

av JanS, fredag 7. april 2017, kl. 21:22 (224 dager siden) @ Tinytim

Engelsk muskedunder ca 1750 med uoriginal/nylaget avtrekkerbøyle og kolbekappe med naglefester samt nylaget skrue for ildstålfeste. Som fig. 18a og b viser så har den norskbrukte annet sideblikk med 3 festeskruer og avtrekkerbøyle med annen form og to skruer hvor den fremste kraftige låses til svansskrua nedefra. Likeså finnes merking på låsblikk og annen tilleggsmerking på løp. Så jeg er enig med Tinytim.

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 7. april 2017, kl. 23:05 (224 dager siden) @ JanS

Hei.
Takker for svar og det gjør eieren også ;-)
Kan ikke annet en å være enig med både Tinytim og JanS i dette tilfelle.
Da sitter vi altså her med en muskedunder fra 1740-50 tallet som er produsert og godkjent i London av en ukjent bøssemaker for bruk i det sivile eller militære marked i hvilket land som helst som handlet med England på den tiden. Verdien er vell ca. bare en tiendepart av verdien om den var Norskbrukt. Snakker vi da om 7-10 tusen kroner sånn ca.?

--

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 7. april 2017, kl. 23:12 (224 dager siden) @ krutnarr

Det ligger en i litt bedre stand her som kanskje kan gi en pekepinn på verdien.

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av G.Larson, fredag 7. april 2017, kl. 23:14 (224 dager siden) @ JanS

Engelsk muskedunder ca 1750 med uoriginal/nylaget avtrekkerbøyle og kolbekappe med naglefester samt nylaget skrue for ildstålfeste.

Hva baserer du denne påstanden på? Altså at de er nylaget?

--
Ståle B.

"Norsk" Musquedoner?

av JanS, lørdag 8. april 2017, kl. 21:37 (223 dager siden) @ G.Larson

Først studer bildene nøye og se om det er ting du reagerer på ved muskedunderen. Merk at jeg har brukt ordet uoriginalt/nylaget. Så tar vi for oss avtrekkerbøylen som i framkant ikke helt fyller ut uttak i undertre. Den uoriginale avtrekkerbøylen er snudd 180 grader bak fram og kuttet/slipt/prøvd tilpasset i begge ender slik at avtrekkerfingeren kan kiles/settes fast framme og har har god plass bak til hva? Bakover i grepet er messingen ikke rundlet/nedfilt mot treverk. Hele tilpassingen viser bare at "børsemakeren" tyr til alt for å sette sammen et salgsobjekt fra England som har manglet både avtrekkerbøyle og kolbekappe. Kolbekappen har han heller ikke lyktes med. I tilpassingsprosessen har han hamret og banket med forskjellige vinkler i messingen. For å få det hele til å sitte mot kantene så måtte 5 naglekiler brukes. Og for for å sette kronen på "børsemakerprøven" så brukte han festekiler også på avtrekkerbøylen. Prisen er hva neste eier er villig til å gi for ha juks på veggen eller selge det videre etter neste filersvend har vært på ferde og nye fund dukker opp på forumet.

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av reldor @, Moss, søndag 9. april 2017, kl. 10:50 (223 dager siden) @ JanS

Jeg synes kolbekappe ser eldre ut(kanskje en eldre rep.) , det er gammel oksydering rundt stiftene som man ikke har fått vekk ved polering.
Avtrekker bøylen ser nyere ut og den burde vel ha vært festet med skruer
for å kunne demonteres for å komme til svanseskuen.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av munnlader @, søndag 9. april 2017, kl. 15:09 (223 dager siden) @ reldor

Krone over V = London Proof house brukt fra 1670(5), London Proof House ble etablert i 1637.

https://en.wikipedia.org/wiki/Worshipful_Company_of_Gunmakers

T.S under enkel krone er initialene til bøssemakeren, Navnet er derfor ganske lett og finne, for de som har tillgang til "den boka".

Det tredje stemplet er for dårlig til at jeg klarer og identifisere det, eller jeg er for dårlig til og identifisere det :-)

Der er noe med Musquedonere som vekker de flestes innteresse. Oppfunnet av Andrew Dolep på 1600 tallet, dvs han har iverthfall fått æren for det.

"Norsk" Musquedoner?

av Acillevs, søndag 9. april 2017, kl. 16:00 (223 dager siden) @ reldor

Til orientering!
Da det har vert en del omtale av løpslengder og svansskruer i det siste,vil jeg få presisere:
Svansskruen er gjenget inn i bakre del av pipen.
Den skruen som går mellom underbeslaget og svansskruebladet,og drar bakre del av løpet ned i stokken er krysskruen.

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av reldor @, Moss, søndag 9. april 2017, kl. 16:50 (222 dager siden) @ Acillevs

Til orientering!
Da det har vert en del omtale av løpslengder og svansskruer i det siste,vil jeg få presisere:
Svansskruen er gjenget inn i bakre del av pipen.
Den skruen som går mellom underbeslaget og svansskruebladet,og drar bakre del av løpet ned i stokken er krysskruen.

Ja , dårlig skrevet av meg:ohgosh:

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av munnlader @, søndag 9. april 2017, kl. 17:32 (222 dager siden) @ reldor

Takker Kruttnarr for og legge ved fine bilder fra merkekatalogen.

Det ser ut som at det er levert Musquedonere fra to bøssemakere, John Bumford og Jonathon Buttall:

1. Bumford, John 1758-1775, Hudson Bay Gun Company 1758 - 1775.

2. Jonathon Buttall, a gunmaker, is recorded as an apprentice in the Founders' Company circa 1741-1748.

Literatur referangse: Haward L. Blackmoore, Gunmakers of London 1350 - 1850.
ISBN-13: 978-0873870948
ISBN-10: 0873870948

Personlig bilde

"Norsk" Musquedoner?

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 9. april 2017, kl. 17:37 (222 dager siden) @ munnlader

Gøy opplysning munnlader :-) takker.
På bøssa som ligger her er vell stempel til bøssemaker IS ?

--

RSS på tråd