Personlig bilde

Larsen Swinburn expresrifle (Patronvåpen)

av Jon @, mandag 17. april 2017, kl. 11:47 (10 dager siden)

I et NJFF Tidsskrift fra 1883 fant jeg en annonse fra Larsen med ill. av en rifle med Martini Henry(?) låskasse. Ved nærmere ettersyn så finnes denne i Larsens 1880 katalog også, beskrives slik :"Swinburn expresrifle, af eget arbeide - forarbeidet efter engelsk modell", se vedlagt scan

Kan ikke huske å ha sett slike, ei heller bilder. Finnes der slike fra Larsen ute i samlingene til folket og hvilket kaliber er de eventuelt i? Ser Larsen også solgte slike "af engelsk fabrikata" sistnevnte var noe dyrere.

[image]

Larsen Swinburn expresrifle

av Lakelander, mandag 17. april 2017, kl. 20:53 (9 dager siden) @ Jon

Så en slik rifle til salgs på en engelsk auksjonsside for et par år tilbake. Mener å huske at kaliberet var en 450 BPE variant.

Personlig bilde

av Jon @, mandag 17. april 2017, kl. 21:59 (9 dager siden) @ Lakelander

Var det en Larsen-merket eller en engelskbygd? Expres(s) på den tiden slik jeg forstår det, var litt store hylser med ei lett kort kule som da fikk relativt stor hastighet. Som den du nevner i .450.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 17. april 2017, kl. 22:24 (9 dager siden) @ Jon

Patent expressriflen øverst i annonsen har jeg i samlingen, men jeg har aldri snublet over den andre - og jeg snubler temmelig mye utenfor Norge også.

[image]

Dette er en temmelig spesiell rifle. Den har 'hel planke' i stokken - og senterplassert hane. Jeg har div. andre med 'hel planke' eller med senterplassert hane, men aldri samtidig.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av Lakelander, tirsdag 18. april 2017, kl. 08:40 (9 dager siden) @ Trond

Den var merket med Larsen Swinburn Patent Martini.

RSS på tråd