Personlig bilde

Hva er dette? (Identifisering)

av jørn @, Grimstad, tirsdag 16. mai 2017, kl. 21:40 (127 dager siden)

Har ei børse her jeg ikke vet hva er for noe.Det finnes ingen stempler på den. Sveiva på siden av kassa fungerer som utdrager for hylsa. 16 kaliber haglepatron passer, det vil si jeg kappet den på 3,5 cm. Noen som vet hva dette er?[image][image]

Mvh Jørn Olav

Personlig bilde

Hva er dette?

av Jon @, tirsdag 16. mai 2017, kl. 22:45 (127 dager siden) @ jørn

Ett skudd fra hofta.
Det var ganske populært å lage slike tennstempel-sveiver på RB i Norge siste halvdel av 1880åren. se annonse fra Hagen 1888

[image]

Har også bilde av en dobbeltløpet H. Larsen børse med lignende svingblokk.

[image]

Men det behøver ikke å ha noe med disse patentene å gjøre, mulig det er utenlandsk?

Personlig bilde

Hva er dette?

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, onsdag 17. mai 2017, kl. 01:12 (127 dager siden) @ Jon

Først gratulerer med Nasjonaldagen til Jørn, Jon og alle andre Svartkruttnettere.

Det var en aldeles artig konstruksjon. Den amerikanske våpenfabrikanten Wihtney hadde en børse de kalte Phoenix med en ganske lik lås. Låsen vipper andre veien så enten var det de som kom på idéen eller så var det de som laget din som kom på det først. Vi kjenner til flere konstruksjoner der det ble gjort finurlige endringer for å unngå saksøkelser. En av de mer artige var de som konstruerte en revolver der patronene måtte settes inn bak frem for å unngå søksmål.

[image]

Hva er dette?

av Browning08, torsdag 18. mai 2017, kl. 16:44 (125 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg
redigert av Browning08, torsdag 18. mai 2017, kl. 17:07

Morsom sak! Jeg hadde i sin tid 12 eller 13 forskjellig "patenter" basert på Rolling Block mekanismer men det nærmeste jeg kommer denne var en som var ombygd av en eller annen grunn med en gammel Snyder-mekanisme.
Dette viser med all tydelighet hvos mye interessant det er for de som samler på ulike mekanismer. Jeg har scannet gjennom Thierbach og diverse andre referanser som sier noe om løsninger fra den tiden men dette er nok noe jeg hittil ikke har sett maken til. Kan det være en slags låsing mot det sporet på høyre siden av "sluttstykket som mangler? Er det noe spor i "hevarmen" som passer der?
Det er en patent i sammeretning som betegnende nok heter "Soper". Betydelig mer sofistikert men noenlunde i familien.. Beskrivelsen er slik ;

Soper - An early type of breech-loading single-shot action whereby a block, hinged at the side, is rotated via a sidelever to expose the breech. A virtual mechanical microprocessor---Depressing the sidelever causes the following to occur, in sequence: 1. The hammer begins to cock rearwards; 2. The firing pin retracts to clear the breech; 3. The breechblock rotates out of battery; 4. The extractor withdraws the spent cartridge. Although considerably faster to operate, it lost out to the Martini action in British Army trials because of its complexity and high cost of production.

[image][image]

Joslyn fra 1861 ligner også .
[image]

Det skal vel neppe mere til enn at noen en gang har sett noe og så drar hjem og videreført ideer og gode løsninger før det oppstår en uvanlig variant. Håper denne får fortsette sitt liv i nåværende tilstand og at det forskes på historie og opprinnelse. Det er utrolig hva noen vet bare de spørres på riktig måte!

RSS på tråd