Personlig bilde

Siktemiddel til Vetterliklassen (Utstyr og tilbehør)

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, lørdag 8. juli 2017, kl. 14:29 (13 dager siden)

Hei alle sammen!
Jeg kjøpte for noen år tilbake ei billig perkusjonsrifle i kaliber .54 som jeg liker godt. Siden skur og korn ikke er det optimale siktemiddel ønsker jeg meg et enkelt diopter til denne rifla. Rifla vil bli mest brukt til Vetterli og muligens noe felt. Dioptersikte er naturligvis tillat i Vetterli, men hvilke begrensninger finnes? F.eks denne modellen fra Uberti, er den grei? Ubertisikte Raringen under som kalles Mowrey er en kopi av en modell som ble bygd av Ethan Allen som bygde børser rundt midten av 1800 tallet i USA. Bilde hentet fra nett, min er ikke like vakker.

[image]

--
Kammerherren

Personlig bilde

Siktemiddel til Vetterliklassen

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 9. juli 2017, kl. 21:18 (12 dager siden) @ Kammerherren

Jeg har funnet ut noe på egenhånd, men spør litt mer. Er det noen som har noen formening om de forskjellige modellene fra f.eks Lee Shaver eller Montana Vintage Arms er godkjent til bruk innenfor MLAIC, eller er det noen modeller som kan være av en slik art at de ikke kan benyttes? Tenker på f.eks denne fra MVA, http://montanavintagearms.com/product/sights/104-schuetzen/ Denne er ikke for høy og burde slik sett fungere veldig fint til 50 og 100m. Justering både høyde og sideveis. Noen grunn til at denne skulle være diskvalifiserende til bruk på ei rifle av typen avbildet over?

--
Kammerherren

av Sharp, mandag 10. juli 2017, kl. 00:40 (12 dager siden) @ Kammerherren

Her er det som står i regelverket til MLAIC:
b) Free Rifles A free rifle is any original muzzle loading rifle not qualifying as a Military rifle in a) above, with contemporary sights (excluding telescopic or optical) for use in competitions Nos. 4, 8, 15, 17, 20, 24, and are subject to the following - i) Aperture sights (including modern made reproduction sights) are permitted provided their design is consistent with the period of manufacture (1899) and appropriate to the type of firearm. This applies to both rear and front-sights. ii) Military rifles of any bore diameter may be used in the above competitions. Where a military rifle is used in such ‘Free Rifles’ events the restrictions on cleaning between shots and the use of funnels and loading tubes do not apply. iii) It is prohibited to bend barrels to alter their point of aim.

av Cap'n Redneck, close to Hell., mandag 10. juli 2017, kl. 07:12 (12 dager siden) @ Sharp

Uberti-siktet du henviser til er en kopi av Lyman-siktet som kom i 1878.

Det andre siktet, med sidejustering i en "trommel" nede ved foten, er vel det som kalles "Soule-diopter" og kom vel ikke i vanlig handel før på 1880-tallet...

Når MLAIC reglene tillater alle slags sikter av modell før 1899, men legger til at siktet skal være "passende for våpenet" (appropriate to the gun), så åpner dette for vide tolkninger...

Nedenfor er linker til et par "sveitser-dioptre" som Pedersoli av en eller annen grunn nå omtaler som "Creedmoor-sights". Det ene har rund stamme, og det andre firkantet stamme. Disse er mer i tråd med hva som ble montert på munnladningsrifler.

https://www.davide-pedersoli.com/scheda-accessorio.asp/l_en/idpr_154/pre_0/accessories-...

https://www.davide-pedersoli.com/scheda-accessorio.asp/l_en/idpr_156/pre_0/accessories-...

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, mandag 10. juli 2017, kl. 08:26 (12 dager siden) @ Cap'n Redneck

Soule sikte kom 1888 og var vel for patron våpen å regne. I og med at man ikke måtte reise seg opp for å lade var det en mulighet til å justere liggende nede på plass. De fleste munnladere til konkurranse hadde side justering på forsikte, noe som var greit når man sto oppreist.
Ett lite kompakt Vernier diopter vil være mere i stil med din rifle.
Fin rifle forresten, hadde en slik en på 90 tallet. ( gikk godt) KJ.

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 10. juli 2017, kl. 10:14 (11 dager siden) @ kjberg

Takk for opplysende svar, dette hjalp godt!

--
Kammerherren

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 10. juli 2017, kl. 11:21 (11 dager siden) @ Kammerherren

Er enig i at sveitserdioper vil se pent ut. Få en bekjent som kan litt metallsøyd til å lage en base som passer med rett vinkel og høyde :-)

Litt sånn, liksom. Dårlig eksempelbilde fra nett men du skjønner tegninga:
[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 10. juli 2017, kl. 20:15 (11 dager siden) @ jæger justnæs

Er enig i at sveitserdioper vil se pent ut. Få en bekjent som kan litt metallsøyd til å lage en base som passer med rett vinkel og høyde :-)

Enig med jæger.
Fra Schuetzenrifla mi ;-)

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Mustaruuti, Stockholm, mandag 17. juli 2017, kl. 14:26 (4 dager siden) @ krutnarr

Krutnarr var har du köpt den där schuetzen diopter? En sådan letar jag efter

--
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 17. juli 2017, kl. 17:18 (4 dager siden) @ Mustaruuti

Hei Mustaruuti.
Den fikk jeg av en eldre samlerkolega som hadde den i en skuff på hobbyrommet sitt. Heldige meg :-D

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

RSS på tråd