Oppussing av Kongsberg Rolling block?? (Patronvåpen)

av arvegutt, lørdag 15. juli 2017, kl. 18:44 (132 dager siden)

Jeg har en Kongsberg rolling block rifle fra 1881. Ser treverket er lakkert. Er dette originalt eller har dette blitt påført i ettertid, slik at rifla i utgangspunktet kun var innsatt med olje? Om det er tilfellet at den har blitt lakkert i ettertid, hva mener dere om å fjerne lakken og prøve å olje inn treverket for å gjennopprette den til sin originale stand? Ellers så er låskasse, hane og blokka nesten blank i farge, ikke blånert sånn som løpet. Skal det være slik, eller har det også vært blånert?

Oppussing av Kongsberg Rolling block??

av Lien @, lørdag 15. juli 2017, kl. 19:36 (132 dager siden) @ arvegutt

Låsekassen skal være flammeherdet, ikke blånert. La den være blank.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 16. juli 2017, kl. 13:39 (131 dager siden) @ arvegutt

Kan du legge inn bilder slik at vi andre får se herligheten?:-)

av arvegutt, mandag 17. juli 2017, kl. 10:29 (130 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

[image][image][image]

Som dere ser så er det noen misfarginger/svarte flekker på låskassen. Går det an å polere bort, eller på annen måte fjerne disse?

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 17. juli 2017, kl. 11:30 (130 dager siden) @ arvegutt
redigert av krutnarr, mandag 17. juli 2017, kl. 11:33

Hei.
Gratulerer med et flott eksemplar av en Remington. Den er akkurat sånn den skal være. De sorte flekkene på låskassen er det vi kaller patina. Tidens tann har gjort sitt. Verdien på rifla går kraftig ned om du pusser den opp. Løpet ditt har nydelig brunering ut i fra bildene. Sånn det bør være. At stokken ser lakket ut er heller et resultat av god innoljing som har herdet. Det er ikke lakk.

Legger ved et bilde av min. Den ser også lakket ut og det er missfarginger i treverket etter svartkruttsøl. Jeg mangler dessverre et løpsband. Låsen har svake spor etter flammeherding.

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, mandag 17. juli 2017, kl. 12:28 (130 dager siden) @ krutnarr

Enig med Krutnarr, la børsa være slik den er. Den er jo aldeles nydelig, ingen grunn til å "pusse opp" denne.:-)
Kan du se innstemplede serienummer på venstre side av kolbe og fortre, nær låskassen?
Randtenning eller centertenning?

Personlig bilde

av reldor @, Moss, mandag 17. juli 2017, kl. 13:15 (130 dager siden) @ Orion

Støttes , ikke ødelegg denne;-)

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

av arvegutt, mandag 17. juli 2017, kl. 16:53 (130 dager siden) @ Orion

Den har randtenning. Serie nr er: 49025.:-)

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 17. juli 2017, kl. 20:06 (130 dager siden) @ arvegutt

Aldeles flott børse - behold den slik den er:-)

RSS på tråd