Personlig bilde

Kammerladerens kulebane (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 17. august 2017, kl. 10:44 (99 dager siden)

I forbindelse med arbeidet med kammerladerboka har jeg sett litt på kulebanen til de 18 lødige geværene. Som kjent er kammerladerne skutt inn på 300 alen, som tilsvarer 188 meter. Vi skyter på 100 meter som tilsvarer 160 alen. Dessverre for oss så er kulebanen på det høyeste på 100 meter/160 alen. Med en trebånds 18 lødig kammerlader med vinkellamellsikte som ble ladet med 96 grains krutt og M/1855-kula skulle treffpunktet ifølge datidens reglementer være ca. 70 cm over siktelinjen.

Min erfaring er at treffpunktet er enda høyere med ladninger som ligner på den originalladningen. Har dere lagt merke til eller notert hvor mye for høyt deres kammerlader skyter på 100 meter med originale sikter?

For interesserte var kulebanen altså som følger:

100 alen (63 meter): 63 cm over siktelinjen
160 alen (100 meter): 70 cm over siktelinjen
200 alen (125 meter): 63 cm over siktelinjen
300 alen (188 meter): 0 cm over siktelinjen

Soldatene kunne da bruke den korte armen på siktet og regne med å treffe en stående fiende på avstander opp til 375 alen (235 meter). Som en hovedregel skulle det på 100 og 200 alen siktes 1 alen under der man ville treffe. Siden man skulle treffe i brysthøyde ble soldatene rådet til å sikte i «Fiendens Skræv». På avstander over 300 alen og opp til 375 alen skulle man sikte på fiendens hode. På avstander over dette igjen skulle man slå opp den lange armen.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Kammerladerens kulebane

av qualibra @, tirsdag 12. september 2017, kl. 10:33 (73 dager siden) @ Øyvind F.

Hei .

Det er ikke hver dag jeg er innom her lenger, på grunn av andre ting som opptar hele meg for tida .
Jeg - om det skulle interessere noen - kjøpt et gammalt hus, som krever alle resurser jeg har og mer til .
Bil med firehjulstrekk for å komma opp bakken hit måtte jeg kjøpe også .

Tilværelsen var kanskje enklere før da jeg leide husrom, men nå betaler jeg til meg sjøl,
og det er i grunnen poenget .

Har man ikke midler til å kjøpe børser og krutt, så faller i alle fall mitt fokus vekk fra det jeg ikke har råd til .
Da har jeg forklart meg .

Nok om det .

- For å kommentere kammerladerens kulebane, så var min erfaring med orginale sikter, at om jeg valgte et siktepunkt i underkant av pappen - altså selve skiva på 100 meter, så havnet treffpunktet nær eller i midten .
Ladningen jeg brukte, var sammen med kopien av 1855 spisskula på ca 95 grains Wano P .

Jeg snakker nå både om den lange og den korte utgaven, da jeg ikke husker om det var noen særlig forskjell på de to typene hva kulebane/siktelinje angår.

Ellers har jeg brukt en annen kuletype, som ikke stemmer helt overens med dette oppsettet, på grunn av høyere kulevekt . (Lyman .69" Miniekule med flat kulebase med vekt på ca 53 gram).

Denne kula har en mye høyere bane enn 1855 kula, men den oppfører seg utrolig stabilt på 100 meter .

Nå kan andre fortelle litt om sine erfaringer rundt dette tema .:-)

--
qualibra

Personlig bilde

Kammerladerens kulebane

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 13. september 2017, kl. 09:52 (72 dager siden) @ qualibra

Fin lesning.
Angående overslag på 100 meter så har jeg ikke skrevet ned mål men det stemte tålig bra da jeg siktet med strøket korn så traff jeg omtrent i høyde med toppen av sidevangene. Hva det utgjør i nøyaktig aner jeg ikke men det er vel henimot en snau meter.
Vanskelig til skiveskyting så det ble raskt byttet ut med et replika baksikte som kunne tilpasses.

Noe sånt, om det gir mening:
[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Kammerladerens kulebane

av proud.norwegian, onsdag 13. september 2017, kl. 10:46 (72 dager siden) @ jæger justnæs

Glimrende svar....

Hva jeg skulle ønske - hvor mye har du filt ned, med hvilken kule, kruttladning, korning og type mellomladning.

Personlig bilde

Kammerladerens kulebane

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 13. september 2017, kl. 11:34 (72 dager siden) @ proud.norwegian

Spør du meg, proud.norwegian?
Illustrasjonen er hvordan jeg siktet med umodifiserte sikter på en M1849/55 Hertzberg.
Mener ladning var rundt 80 grains Wano PP og 'vanlig' spisskule. Men dette er tilbake 12-15 år i tid og jeg var ikke like flink til å notere da.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Kammerladerens kulebane

av proud.norwegian, onsdag 13. september 2017, kl. 18:39 (72 dager siden) @ jæger justnæs

Hei Justnæs

Timelig spørsmål .... skyldes at jeg kjøpte replica sikte - for leeenge siden.
Fikk aldri somlet meg til å teste dette ut - slik at jeg ennå har en nedkortet, umodifisert Hertzberg.
Men, får montere, file - og teste - før jeg går i grava....

Personlig bilde

Kammerladerens kulebane

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 20. september 2017, kl. 11:58 (65 dager siden) @ proud.norwegian

Her kommer noen erfaringer med siktehøyder på 18-lødig kammerlader til bruk på 100 meter.
Dette er omtrentlige mål som må tas med en neve krutt - legg på målene og bruk tid på både filingen og innskytingen.
Nå skal det også sies at jeg på de oppgitte mål har loddet på fremsiktet på 1859en og brukt høyt forsikte med klemring på 1855en.
Målene er omtrentlige for strøket korn, sikte rullende med litt hvitt mellom korn og svarten.
Ladning: 85-90 grains volum Wano P til PP, filtpropp, kula fra Øyvind i pappkopp(N.E.I. og Lee)satt ned på ladningen med fast hånd, ingen dunking. Pattesalve over som smøring. RWS 1081 hette. Det gjelder uansett å finne en ladning som går godt før man begynner å fintilpasse sikter.

Merk at jeg bruker sikteklakk foran og bak som utgangspunkt. Differanse mellom for- og baksikte er som nevnt å betrakte som et utgangspunkt, legg gjerne på ekstra.
Eksempel: En M1855 med 3 mm høyt korn bør ha omtrent 3+7=10 mm høyt skur mens en M1859 vil ha et 9 mm høyt skur med 3 mm korn. Er dette en brukanes forklaring?

[image]

--
Best når det smeller!

Kammerladerens kulebane

av Huntdoc, onsdag 13. september 2017, kl. 16:20 (72 dager siden) @ jæger justnæs

For ca 40år siden var jeg på banen med en trebånds kammerlader.Hadde ingen ladedata,men ga den tre mål tilpasset en revolver.Kruttet var sprengkrutt.Kula var rund og passet rimelig godt med en pusselapp fra forsvaret innklint med pumpefett.Hadde ingen å spørre til råds,så det blei man tager hva man haver.Fenghetta blei ei eikenøtt minus prosjektilet.Smelle skulle det,og på banen bar det.Heldigvis før elektronikken.Det sto 3oo på siktet (som jeg tenkte betød fot),altså ca 1oom La an og skaut.Det blei viftet bom fra grava,Nytt skudd med samme resultat.Etter det tredje skuddet blei et ringt fra grava.Alle tre skuddene satt i aluminiumsskiva over blinken.Fin samling.Nærmest ett kløveress,men stansplasslederen fant det for kostbart å la meg demolere skivemateriellet,så jeg fikk skyteforbud.Jeg mener aluminiumsplata blei til dekorasjon i klubbhuset.Jeg er kommet ett godt stykke videre siden den gangen.Huntdoc

RSS på tråd