Verdi M184X/55, variant av kammerlader (Våpensamling)

av Fanejunker, onsdag 18. oktober 2017, kl. 14:12 (56 dager siden)

Trenger hjelp til følgende, hvordan vurdere forskjell i verdi på varianter av /55 omgjøring av kammerlader? Jeg vet at verdivurdering er vanskelig, men gitt samme tilstand hvordan vurderer vi de forskjellige variantene og produsentene? Hvor mye bør en M1842/55 eller M1846/55 ligge på i forhold til en vanlig M1849/55?

Verdi er vanskelig og kan variere stort ut fra graden av havesyke, men jeg er ute etter en indikasjon på relativ forskjell gitt samme stand på modeller det for noen ser forholdsvis identisk ut.

Jeg kjenner følgende varianter:

Modell:
M1842/55
M1846/55
M1848/55?
M1849/55
M1855

Produsent:
Kongsberg (Regner Kongsberg som mest attraktiv?)
Liege
Herberg

Verdi M184X/55, variant av kammerlader

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 18. oktober 2017, kl. 18:34 (56 dager siden) @ Fanejunker

En Hertzberg M1842/55 hadde nok vært mest attraktiv, for den eksisterer ikke. Jeg vil si at Liege er mest attraktiv av M1842 variantenem da det ble produsert ytterst få. Kongsberg er nok noe mer attraktiv av M1846 og av M1849 er Hertzberg kanskje den mest gedigne, Men her er det såpass mange av samtlige produsenter, så etter min mening bør de koste omtrent det samme, kanskje med et lite minus til Liege.

M1849 er relativt enkel å få i knallstand (alt er relativt), de to andre modellene er stort sett brukt 'sønder og sammen' og virkelig fine eksemplarer finnes knapt av disse.

Jeg tar derfor utgangspunkt i en Kongsberg M1849/55 som er for sliten til at jeg ville ha hatt den i samlingen min, med ca 70 % originalfinish, noe riper og hakk i skjeftet, men med minimalt av rust utveldig og bare litt rødrust innvendig - en vanlig grei 'skyter'. Jeg forutsetter at de andre er i omtrent samme stand, dog godtas litt gravrust.

Settes M1849/55 til kr 10 000, ville jeg satt M1846/55 til ca kr 12-13 000 og M1842/55 til kr 40-50 000.

Dette med pris er condition, condition & condition. Jeg kjøpte selv en M1849/55 for kr 25 000 for ca 15 år siden. Den var 100 % lytefri og har fortsatt arsenalfettet. Slikt finner man knapt.

Problemet med M1846/55 er ikke at den er så sjelden, det er bare at de fleste er i forferdelig dårlig stand. En virkelig striglet M1846/55 kan derfor fort koste 20-30 000 eller enda mer.

M1842/55 er supersjelden og om man skulle finne en, er den som regel 'brukt opp'. Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste en i virkelig god, urestaurert stand.

M1848/55 er modell jeg aldri har hørt om.

Dermed ser jeg frem til den forhåpentligvis påfølgende diskusjonen...

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av Fanejunker, onsdag 18. oktober 2017, kl. 19:13 (56 dager siden) @ Trond

Mener det var nevnt et sted boka til Sunde at det var /55 konvertering av 1848 Krigskole geværer så derfor la jeg det til i innlegget mitt, har ikke annet hold enn det. Ser at det ikke er listet i KVF liste over kammerlader varianter.

Takk for fin oversikt, dette gir god pekepinn på verdi for de forskjellige variantene for oss som er ferskere i faget Kammerlader.....

av JanS, onsdag 18. oktober 2017, kl. 19:04 (56 dager siden) @ Fanejunker

Verdivurderingen bør baseres på antall produsert av de forskjellige modellene med utgangspunkt i at standen på de er den samme. Dermed blir det følgende oppsett: LM42/55, KM42/55, LM46/55, HM46/55, KM46/55, LM49/55, HM49/55, KM/55 og KM49/55.

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 19. oktober 2017, kl. 09:51 (56 dager siden) @ JanS

Jeg er ikke helt enig med deg her, særlig når det gjelder M1846 og M1849 variantene. Her er det såpass mye tilgjengelig og det er i utgangspunktet mer stas med Kongsberg enn noe fremmedlandsk for de fleste. Dog må jeg innrømme en betydelig svakhet for de flotte pipene til Crause, Hertzberg.

Jeg tenkte overhode ikke på Krigsskole kammerladerne, beklager den.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av JanS, fredag 20. oktober 2017, kl. 21:52 (54 dager siden) @ Trond

Hvis man samler hærens militære kammerladere så er både Liege og Hertzberg fullverdige representanter. De er begge av en bedre kvalitet enn Kongsbergproduserte og finnes derfor vanligvis i en mye bedre stand. Antallet LM/46 (1500), HM/46 (1500) mot KM/46 (2882) og LM/49 (2000), HM/49 (2000) mot KM/49 (<6500) forteller sitt.

av JanS, lørdag 18. november 2017, kl. 19:45 (25 dager siden) @ JanS

Det ser ut som om interessen for kammerladere ikke er så stor. Grunnen til dette kan være et prisnivået/prisforlangende er mye for høyt i forhold til antallet som er produsert. Trønderbasillen med skyting av disse dro prisene i været på dårlige/midt på treet våpen, men heldigvis så ser det ut som at trenden er på hell.

av G.Larson, lørdag 18. november 2017, kl. 21:07 (25 dager siden) @ JanS

Er det gæli å skyte med de også nå? :klohode:

--
Ståle B.

av JanS, søndag 19. november 2017, kl. 11:54 (24 dager siden) @ G.Larson

Vennligst les hva jeg skriver. Spørsmålet er ditt og derfor kan du kanskje svare på det og diskutere for og imot og hvordan dette har påvirket prisnivået på kammerladere generelt. Likeså så kan du kanskje dele din verdivurdering av kammerladere til trådstarter og oss andre.

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 19. november 2017, kl. 18:57 (24 dager siden) @ JanS

Du fremstår jo gjennom innleggene dine som en ekspert på disse børsene så i sted for å be andre komme med prising av de forskjellige modellene bør jo du som ekspert si din mening. Vi har sett Trond's mening om prisleie til de forskjellige variantene og venter nå i spenning på din vurdering - eller om du mener Trond har rett i sin vurdering.

av JanS, mandag 20. november 2017, kl. 22:18 (23 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Trond er kanskje den eneste som har råd til å betale de prisene han nevner. På auksjoner og messer så oppnås ikke disse prisene. Auksjon er dyrest og privatmarkedet er billigst. Prisen blir den samlere er villige til å betale og nybegynnere presser hverandre ofte på de dårlige gjenstandene. Min prisvurdering er nesten det halve av Tronds, men da betrakter jeg meg som kjøper og Trond må kanskje betraktes som selger siden han har så mange av de vanligste modellene.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, tirsdag 21. november 2017, kl. 08:15 (23 dager siden) @ JanS

Om du regelmessig klarer å kjøpe kammerladere til nesten halve prisen av det Trond foreslår Jan, så har du gode pruteegenskaper. Om du ser på hva som annonseres, omsettes på auksjoner ol. er ikke prisene Trond foreslår langt unna sannheten. Det er lenge siden jeg fant en anstendig vanlig modell I original stand til 5-6000,-. Om ikke børsa er original faller jo prisen dramatisk. Det du har helt rett I er at nybegynnere ofte betaler overpris for dårlige objekter I mangel av bedre forstand.

--
Kammerherren

av valkyrien, torsdag 23. november 2017, kl. 10:22 (20 dager siden) @ Kammerherren
redigert av valkyrien, torsdag 23. november 2017, kl. 10:27

Når det gjelder kammerladere finnes de i hovedsak 3 grupperinger. Det er de som kun kjøper, de som kun selger og de som både kjøper og selger. Felles for disse 3 grupper er at samtlige med feks opptil 15% slingringsmonn begge veier vet veldig godt hva en kammerlader er verd, evt lett finner det ut . De fleste på dette forum har fulgt med og vet dette.

Selv hører jeg til i gruppen som både kjøper og selger. Jeg har både kjøpt og solgt strøkne kammerladere tll høy pris noe også de jeg har handlet med vet. Vi er ikke prisdrivende nybegynnere men har såpass erfaring at vi vet / forstår at gode eksemplarer kan være litt ukomfortabelt dyre.

Men vi har en 4 gruppe. Det er de som faktisk ikke har peiling, ofte enker og faderløse. Det kan forlange alt fra kr 500 til kr 50 000 for en vanlig kammerlader. Her bør de som leser dette, er samler som vil handle gå nennsomt fram og anngi anstendig pris.

En 5 gruppe er antikk handlere. Her er jeg ganske slem og hvis de har intressante ting for salg til lav pris slår jeg selvsagt til. Deres pris gjenspeiler hva de har betalt og her vises ikke nåde.

6 og siste gruppe er de harde nøttene! Det er de som er så rike at de ikke gidder å selge, selv ikke til sterk overpris.
Jeg ser fram til å bli en av dem!

Det finnes noen andre grupper som ikke er veiledende og derved ikke nevnt.

Så for å summere, vi tilhører stort sett de første 3 gruppene og uansett hva vi vil betale/ forlange vet vi omtrent hva de fleste kammerlader variantene er verd. Og, vi må huske på å være greie med enker og faderløse!

av JanS, mandag 4. desember 2017, kl. 21:02 (9 dager siden) @ valkyrien

Så langt har jeg ikke fått noen støtte for min prisvurdering av at de vanligste kammerladerne er mye for dyre i forhold til produksjonsantallet. Det kan være forskjellige grunner til det, men jeg antar at de som har svart må vel anses som selgere. På Blomqvist nettauksjon 30.11 ble det solgt en marinekammerlader, to konverterte/avkorta kammerladere og en M/1849/55 kammerlader som støtter min prisvurdering generelt, selv om det er sistnevnte vi diskuterer/skal diskutere nå. Sistnevnte hadde også nummerlik døllebajonett med lærbalg med festehempe og den ble solgt med salær like over 10000,-. Tar vi bort salæret så har vi prisen på det private marked, altså like over 8-tusen. Med nummerlik bajonett har vi også hørt om fantasipriser og fantasikrav fra selgere. Men for ikke å ta for hardt i så setter jeg nummerlik døllebajonett med balg i 3-tusen og da er vi nede i 5-tusen for solgte M/1849/55! Kammerladeren hadde mer enn 70% av originalbruneringen, ja jeg vil tippe ca 95%, ingen gravrust, men med lett overflaterust over det hele, samt uttørket treverk, som viser ingen vedlikehold de siste 50-100 år. Med pussing/oljing av stål og treverk vil nok denne framstå i det øvre skikt med en kjøpspris på rundt 5000! .

av Fagerstad @, Land of the sheep, tirsdag 5. desember 2017, kl. 08:15 (9 dager siden) @ JanS

Det er greit å meine at prisnivået burde vere lågare, men viss eg skulle forvente JanS sitt nivå, så ville eg framleis ikkje ha ein einaste kammerladar. Eg prioriterer å få tak i det eg vil ha og prisen blir som den blir :-D

--
Søker (desperat?) M1888 remingtonkarabin

av Fanejunker, tirsdag 5. desember 2017, kl. 18:07 (8 dager siden) @ Fagerstad
redigert av Fanejunker, tirsdag 5. desember 2017, kl. 18:15

Ref. prisnivå lå en strøken 1846 variant hos Walterborg til 27000 SEK+ salær.
Denne utgaven er noe annet enn det vi så hos Blomquist, men ....

http://www.walterborg.se/sv/auktion/auktion/h17/antika-licensfria/4689_1

av JanS, tirsdag 5. desember 2017, kl. 19:55 (8 dager siden) @ Fanejunker

Enda en bekreftelse på min prisvurdering som er ca det halve av Tronds. Dette er jo en nesten strøken M/1842/55 Kongsberg produsert i 400 eksemplarer med døllebajonett. Kanskje Trond har kjøpt den????

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, tirsdag 5. desember 2017, kl. 20:44 (8 dager siden) @ JanS

Jans, hvordan kan du ta bort salær fra regnestykke? Kjøper betaler jo dette også, så det må jo bli tatt høyde for når du legger inn bud. Du kan jo ikke verdsette et objekt til 10.000, så betale 12.500 å si til naboen at du betalte 10.000.

Mine tanker om børsene nylig solgt på Blomqvist.

Landmarkvarianten er fullstendig uten brunering og enkelte deler ser veldig polert ut. Solgt for 12500,- + salær. Totalt drøyt 15.000,-. Etter mitt syn litt høy pris.

M1849/55 med nummerlik bajonett er ganske sliten. Om du skal få denne opp i øvre sjikt så gjør du en omfattende oppussing og da er den lite original. Solgt for 8200,- + salær. Totalt drøyt 10.000,- noe som ikke er noen upris med tanke på at den har numerlik bajonett. Det fordrer bare at du er klar for en sliten børse på veggen eller vil ta jobben med skikkelig oppussing.

M1849/55/59 Hertzberg mener jeg gikk billig. Solgt for 6200,- + salær. Totalt 7750,-. Børsa er i anstendig stand og prisen er svært god.

M1855/59 gikk omtrent som forventet. Børsa er ikke så verst, men på ingen måte strøken. Skader i stokk etc. Solgt for 7600,- + salær. Totalt 9500,-

--
Kammerherren

av JanS, onsdag 6. desember 2017, kl. 22:28 (7 dager siden) @ Kammerherren

Prisbevisste samlere kjøper vanligvis ikke kammerladere på auksjoner hvor det kommer et påslag på 25%. Kammerladerselgere som bruker auksjonshus ved salg må vel også betale provisjon på 10-15%. Dermed vil det lønne seg for både dem og oss med salg og kjøp i det private marked hvor disse prosentene spares. Det er vanligvis arveoppgjør og lite prisbevisste bydere som medfører for høye priser.

av Fagerstad @, Land of the sheep, torsdag 7. desember 2017, kl. 08:12 (7 dager siden) @ JanS

Lukka sal i eit lite miljø kan gje lågare prisar av den enkle grunn at det utelukkar mange kjøparar. Den som taper på det er seljaren og dei som ikkje får vite om objekt til sals. Når objekta ligg på nettet slik at alle kan sjå dei, så kan ein forvente høgre prisar, sjølv om det er ikkje gitt. Ein står sjølvsagt fritt til å ignorere marknadskrefter, men dei er ein realitet for dei fleste.

--
Søker (desperat?) M1888 remingtonkarabin

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 7. desember 2017, kl. 08:58 (6 dager siden) @ Fagerstad

Prisbevisste samlere ja, der har du et flott ord for gniere! :-D Etter å ha frekventert samlermiljøet I en del år nå har jeg blitt kjent med mange folk og det er utrulig hva som motiverer enkelte. Jeg håper jeg kan si de fleste samler av historisk interesse, men skremmende mange leter bare etter et sted å plassere penger for fremtidig avkastning. Disse samler strengt tatt mer på penger enn på våpen.
Vedrørende salg på auksjon er jeg enig, det er oftest dødsbo eller andre større partier som havner der, kanskje også lite opplyste selgere som ikke kjenner verdien og trenger hjelp til salg av f.eks arvegods. Dette kan gå begge veier for selger, det som er helt sikkert er at auksjonshuset tjener på det. Det er også helt greit for de tilbyr en tjeneste som mange nyter godt av. Som Fagerstad påpeker, markedspris oppnås ofte ikke I et lukket salg I et dunkelt belyst rom. Tuskhandel som det også gjerne kalles er helt topp så lenge både kjøper og selger kjenner til hva som omsettes. Et åpent salg på nettet enten på Finn.no eller en auksjon er nok det beste stedet om en ønsker oppnå høyest mulig salgspris, rett og slett styrt av markedskreftene. Dette kan en naturligvis like eller ikke. Jeg har gått glipp av flere objekter på Finn.no ganske enkelt fordi andre har vært villige til å betale mer enn hva jeg ville. Noe som er en helt ærlig sak. Siden auksjoner er et helt vanlig sted for kjøp og salg av gamle samlerobjekter mener jeg at totalprisen må være den en har I bakhodet når en snakker kostnaden på et objekt. Disse 25% blir ikke borte av seg selv.

--
Kammerherren

av valkyrien, torsdag 7. desember 2017, kl. 19:14 (6 dager siden) @ Kammerherren

Selv om mitt alias kan indikere at jeg kunne blitt enke så kan jeg ikke uten videre bli det. Men mine sønner kan derimot bli faderløse.

Ikke at jeg ser særlig mørkt på livet men jeg har forlengst hengt lapp på mine kammerladere hvor det står hva de etter min mening er verd og hva de minimum kan selges for.

Overnevnte er min innstruks/veileder til de som skal rydde etter meg, når den tid kommer. Jeg vil hverken at etterkommere eller kammerladere skal ende opp i klørne til " prisbeviste kjøpere/ takstmenn".

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 7. desember 2017, kl. 21:20 (6 dager siden) @ valkyrien

Et råd til etterfølgelse:clap:

av JanS, torsdag 7. desember 2017, kl. 21:30 (6 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Det er merkelig hvordan noen setter likhetstegn mellom prisbevisste samlere og "gniere" og "skal ende opp i klørne til prisbevisste kjøpere/takstmenn". Jeg er for åpen budgiving på nettet hvor både selger/våpenarver og kjøper blir vinnere uten 25% prispåslag. Eller at både selger og kjøper blir enige der begge parter "kjenner" markedsprisen. Det blir derfor mer konstuktivt å informere om oppnådde priser på de forskjellige lange kammerladermodellene i privatmarkedet, på nettet, på våpen/antikkmesser og auksjoner. Mitt reknestykke skulle heller ikke være vanskelig å forstå og nå startet jeg med en M/1849/55 Kongsberg med nummerlik bajonett fra Blomqvist. Fanejunker informerte om M/1842/55 Kongsberg(114/400) med bajonett hos Walter Borg. Dermed er to auksjonshus representert.

RSS på tråd