Personlig bilde

Jarmanngeværer på Ulven i 1895 (Patronvåpen)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 25. oktober 2017, kl. 12:21 (28 dager siden)

Jeg kom over noen bilder av rekrutter med jarmanngeværer tatt i Ulven leir i dagens Os kommune utenfor Bergen som kanskje kan være interessante.

Bildene er lånt fra Universitetet i Bergens fotosamling (klikk på lenken for flere bilder), og ble tatt i 1895, sannsynligvis på våren eller forsommeren.

Som dere ser brukes det fremdeles svartkruttammunisjon, for det ryker godt.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Jarmanngeværer på Ulven i 1895

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 25. oktober 2017, kl. 12:40 (28 dager siden) @ Øyvind F.

Sabla flott bilder og staute karer :-)
Ser at de som sitter bak - oppå tromler? Tenkte om det kunne være til oppdukkende mål eller er det mer sannsynlig at det er telegrafledning eller målesnor?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 25. oktober 2017, kl. 16:55 (28 dager siden) @ jæger justnæs

Jeg regner med at det er kabeltromler. Denne, som er antatt produsert mellom 1880 og 1919, er ganske lik: https://digitaltmuseum.no/021025824795/

1895 er uansett for tidlig for piggtråd.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av Jon @, onsdag 25. oktober 2017, kl. 17:40 (28 dager siden) @ Øyvind F.

Flott billedserie, jeg har et bilde av min oldefar i tropp på Madla v/Stavanger ca 1890 også de med Jarmann

[image]på Madla v/Stavanger fra

Personlig bilde

av Bjarte E. @, Bergen, onsdag 25. oktober 2017, kl. 18:04 (28 dager siden) @ Jon

Dette var gøy å se:-)

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

av JanS, onsdag 25. oktober 2017, kl. 22:52 (27 dager siden) @ Bjarte E.

Dette var litt av et sammentreff og som viser at verden er liten. På noen av bildene Øyvind la ut kjente jeg igjen personer som jeg har i militærarkivet. Klikket meg derfor inn på Bergensarkivet og fant noen av de samme bilder som jeg har original pappversjon av. Hvis jeg ikke husker feil, så er bildene fra tidlig 90-tallet og ikke fra 1895. Årstallet/ene er sirlig skrevet med blyant bakpå mine. Bildene kjøpte jeg på tidlig 1970-tallet som student i Bergen hos ei av bruktbuene/antikvariatene. Selgeren opplyste ved betaling at en annen hadde vært like før meg og plukket ut de beste og det var nok de med våpen. Universitetet har nok fått glassplatene fra fotografen, mens mine pappversjoner stammer fra en av etterkommerne til en av de som finnes på flest av bildene. Uheldigvis er det ikke noen av mine oldeforeldre for de var på Madla. Min bestefar fortalte at han som rekrutt ble sendt på sin lengste reis til Bergen da Bergensbanen ble åpnet. Min far forteller at han var på høstmanøver på Ulven i 1952, mens jeg var der i 1974 for å se på Ulven-konglomoratet.

RSS på tråd