mysterie musket. (Identifisering)

av mossevik, lørdag 18. november 2017, kl. 11:14 (25 dager siden)

Hei je fikk taki en musket her om dagen. og sliter med og finna ut hva slags musket det er. selve løpet og mekanismen ligner på no militært no. og kolben er vel satt på seinere og er vel en jakt kolbe. eier viste bare at den har vøri med familien så lenge dom kunne huske. je sliter med og finna no stempler og merker. eneste merkingen je har fønni er på kolben. løpet er glatt inni. har fønni noen musketer som ligner litt men itte som kan være 100% [image].[image][/img][image][image][image][image][image][image][image][image]

mysterie musket.

av mossevik, lørdag 18. november 2017, kl. 21:47 (25 dager siden) @ mossevik

endte med om forsiktig demontere den for og finna merker og fant de herre merkene på bunnen av løpet.[image][image][image]

mysterie musket.

av mossevik, søndag 19. november 2017, kl. 13:37 (24 dager siden) @ mossevik

tror je har fønni ut litt info på selve løpet tror det er belgisk. tror også løpet er omgjort fra flint musket til den type musket den er nå. tror det mekaniske på det er laga av en lokal våpen smed med inspirasjon fra det mekaniske fra en enfield musket. ettersom je endte med og demontere for og finna nen merker så tok je også og begytne og rengjøra og pusse musketen. den vart mye bedre nå enn da den kom til meg. :) [image][image][image][image][image][image][image][image]

mysterie musket.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 20. november 2017, kl. 16:29 (23 dager siden) @ mossevik

Den ligner en del på engelske billigbørser som ble produsert for innfødte i koloniene. I Birmingham ble det laget munnladere som ble eksportert til innfødte helt til et stykke etter andre verdenskrig. En del ble også laget i Belgia. Aaserud import (eller noe i den duren), solgte en del av disse i 1980- og -90-årene.

Mitt første svartkruttvåpen var en slik:

[image]

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

mysterie musket.

av mossevik, mandag 20. november 2017, kl. 16:35 (23 dager siden) @ Øyvind F.

hei sett noen slike noen som ligner. der i blandt fra india. åssen ser den ut på den andre sia? og har din noen stempler som ligger synlige heller er det sånn på min at de merkene som finnes er gjømt under treverket?

mysterie musket.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 20. november 2017, kl. 16:51 (23 dager siden) @ mossevik

Jeg har den ikke foran meg, og tror heller ikke at jeg har bilder fra andre siden. Men min har mye mindre forseggjort pipe og hane enn din. Din hane ser, som du nevner, engelsk ut. Den har heller ikke fancy sideplater på andre siden av låsen. Kun en skrue. Eneste merking pipen har, så vidt jeg husker er et «håndskrevet» nummer. Mener det er 22.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

mysterie musket.

av mossevik, mandag 20. november 2017, kl. 17:00 (23 dager siden) @ Øyvind F.

okai på løpet og kolben er det eneste stedet je har fønni merkinger. kolben har 2 siffre stempla i seg i den metal greia med rom i inni kolben og så er det de forkjelige stemplene og sifrene på selve løpet. eneste merke je har fønni fram til er det eien stemple som ligner vledig på et belgisk stempel fra 1850 tia resten av merkene og slikt har je itte fønni no mer info om en av tinga je prøver og finna ut at er L med stjerne over seg og j.t merke som je heller itte har fønni ut av

mysterie musket.

av dinsdale, mandag 20. november 2017, kl. 19:35 (23 dager siden) @ mossevik

18,4(?) over 17,0 minner veldig om merking av hagleløp med trangboring. Kan dette være en munnlader hagle?

mysterie musket.

av mossevik, mandag 20. november 2017, kl. 20:07 (23 dager siden) @ dinsdale

kan hende det står 18,45 over 17,00 står i allefall 18,4 og kanskje et tall etter. je er usikker på hele geværet og kan itno det er derfor je la den ut her for og finna ut av ting. kan hende det er hagle heller musket. je har fønni med metal detektor musket kule itte så langt unna der forrige eier bodde som passer helt perfekt i løpet og er circa 16,50 mm. han som eide den før viste også lite om den. den skal vist ha vert i familien lenge.

mysterie musket.

av dinsdale, mandag 20. november 2017, kl. 20:24 (23 dager siden) @ mossevik

Jeg skjønner godt at du er interessert i å finne ut mest mulig. Jeg har en del europeiske hagler, og flere av disse, blant annet en belgisk svartkrutthagle(patron), har slik merking for trangboring. Ellers tror jeg L med stjerne over er et belgisk inspektørmerke. Ifølge "standard directory of proof marks" ble denne merkingen tatt i bruk rundt 1877, noe som kan indikere at Øyvind har rett i at dette er noe som i sint tid ble produsert for billigsalg i diverse kolonier. Jeg mener å ha sett dokumentasjon på at belgiske fabrikker leverte hagleløp til blant annet britiske våpenprodusenter så sent som inntil første verdenskrig, så våpenet behøver kanskje ikke å være belgisk.

RSS på tråd