Ladedata antikk original LC (Patronvåpen)

av Huntdoc, søndag 26. november 2017, kl. 15:40 (17 dager siden)

Trenger ladedata til min antikke svartkrutt Long Colt,Det er en ekte "hestecolt" med så godt som ny cylinder og løp.Alt virker solid og lite brukt.Trenger ikke "magnumladninger"men det bør smelle og ryke.Om jeg treffer det jeg sikter på,så er heller ikke det noe minus.Takknemlig for svar.Huntdoc.Notabene revolveren er over 100år,og den er allergisk til nymotens saker.

Ladedata antikk original LC

av Old Colt @, søndag 26. november 2017, kl. 17:09 (17 dager siden) @ Huntdoc
redigert av Old Colt, søndag 26. november 2017, kl. 17:14

Dette er morsomt å skyte med! :-)

Jeg har noen lignende Colt'er som har vært med på banen for lufting. Den opprinnelige ladningen var ganske potent, og i overkant kraftig. Da ble opp mot 40 grains svartkrutt bak en 250 grains kule brukt. Tviler på at du får plass til dette i en moderne hylse, og du kan med fordel redusere noe. Best presisjon har jeg fått med 30 - 32 grains 2FF og en 250 grains RNFP blykule med det blå fettet fra en herværende Web-shop... Da må du fylle opp med wads, eller f.eks semulegryn. Hvis jeg husker riktig skiftet Colt legering i sylinderstålet på ca. S/N 100,000, så alt tidligere enn det bør man være forsiktig med.

Ellers har jeg også brukt 45 Schofield hylser, og en 230 grains kule. Da fylte jeg opp med 2FF til passelig kompresjon, ingen wad. Vet ikke hvor mange grains det ble, men resultatet var OK. Kula var smurt med SPG. Tror jeg vil holde denne som favoritt i dag...

Enjoy!! :-)

Old Colt

av Huntdoc, mandag 27. november 2017, kl. 00:20 (17 dager siden) @ Old Colt

Hei Old Colt.Jeg har kuleform til den flat point round nose du nevner samt Lymans blue magic.Kruttet er Nitedals sportskrutt i papirruller (noen vil vel rotere i sin grav)som vel tilsvarer ca fff.The beast itself har nummer 118961,men hvor gammelt det vil si,kan jeg lite om.Jeg satser på gammelt krutt og moderne mel i moderate doser.Kan hende jeg kapper opp filtpropper i cal 45 impregnert med smeltet lyman blacpowder gold som mellomladning.Takk for tilbakemelding.Om jeg er på jordet,tar jeg med takk mot korreks.Vennlig hilsen huntdoc

av Old Colt @, mandag 27. november 2017, kl. 07:30 (17 dager siden) @ Huntdoc

Da er Colten din født i 1886... :-)

Tror ikke du gjør noe galt med det du planlegger. Hvis du slugger løpet, og kalibrerer kula etter det, kan presisjonen bli riktig bra på disse gamle sakene. En impregnert wad bak kula, og godt svartkruttfett i rillene, gjør susen. Kruttet du har kommer til å fungere fint, men som du er inne på, noen vil vel rive seg i håret... Dem om det; i alle fall blir det tidsriktig!

Mengden krutt vil du kanskje eksperimentere med, men jeg tipper noe rundt 30 grains vil bli bra. Uansett, den vanlige regelen om å unngå tomrom i hylsa gjelder. Litt komprimering er fint.

Old Colt

av Huntdoc, mandag 27. november 2017, kl. 11:19 (16 dager siden) @ Old Colt

Hallo Old Colt.Takker for all kunnskap jeg er blitt tilført.Ett gammelt ord sier at en informert soldat teller som to.Ei bløt blyklyse ser ut til å måle .455,og det har jeg size/fettedie til.Jeg forsøker med 30 grains i en vassen telefonkatalog ( de får vel samlerverdi de og)og bedømmer etter det.Hylse-hette får jeg også bekikke,men med den ladningen skulle vel det meste gå bra.Resultat fra banen vil vise om jeg heller burde satse på Neuhausen i nattbordskuffen.TIC Huntdoc

av Old Colt @, mandag 27. november 2017, kl. 12:49 (16 dager siden) @ Huntdoc

Du er så absolutt på rett vei! :-)

.455 er stort sett et optimalt mål for en førstegenerasjon. Det var til tider litt variasjon i løps-diamterene, men så langt ut i produksjonen er det stort sett stabilt på .454. Nyere løp, fra de siste 60- 70 årene eller så, er på .451 eller .452.

Test gjerne presisjonen med helt full hylse også. Da er du et stykke opp på 30-tallet, og det blir ganske så moro det hele. Faren er at det blir så gøy at du ender som Cowboy-skytter; det ble min skjebne! :-)

Hold oss gjerne orienteret om åssen det gikk med telefonkatalogen...

Mvh Old Colt

RSS på tråd