Personlig bilde

Småsjelden Larsen til rekordpris (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 9. januar 2018, kl. 22:04 (13 dager siden)

Larsen tennstempelrifler med 'hel planke' i stokken ble produsert i noen mindre serier eller antageligvis også i form av one-offs i perioden ca 1864 - ca 1872-3. Låsblikket, hane etc. på disse var som regel temmelig forskjellige fra de mer 'vanlige' tennstempelriflene med delt stokk fra Drammen.

[image]
Den øverste er antagelig for papirpatron, da den ikke har spor for utdrager.

Det ble også produsert en mindre serie av en ganske 'moderne' variant. Denne har senterplassert hane og den hele 'planken'. Disse er antagelig produsert i Belgia og ble patentert i Norge i 1872.

[image]

En eller annen gang, antagelig mellom 1872 og 1877, ble det produsert en noe større serie i Drammen av tennstempelrifler med låsblikk veldig likt det som ble masseprodusert med delt stokk i Belgia, men også disse med 'hel planke'. Jeg har en slik, men det er endel fuktflekker i stokken og den er en smule småsliten.

[image]

Så kom det opp en ganske bra variant på auksjon hos Blomqvist i kveld. 4-5 min før auksjonen løp ut, stod den i kr 14 000. Jeg bød, men i løpet av minutter var den oppe i kr 44 000 + 25 % - kr 55 000! Vurdering kr 9-12 000.

[image]

Her er linken til auksjonsiden: https://www.blomqvist.no/nettauksjon/nettobjekt/VL/Vaapen-og-militaria/283958/(pathOver...

La meg si det slik - jeg kjøpte den ikke. Den er sjelden og morsom, men dog ikke så sjelden eller så morsom synes jeg. Det er f.eks. minst to av disse i Kr.sand og jeg kjenner til noen flere...

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Småsjelden Larsen til rekordpris

av JanS, onsdag 10. januar 2018, kl. 00:59 (13 dager siden) @ Trond

Denne "nyere" varianten med pistolgrep var av bedre kvalitet som medførte at den spratt raskt opp i 13, som noen var villige til å gi selv om 25% kommer i tillegg. Rusten på kolbekappen passet ikke og har nok dannet noen gravrustgroper etter puss i den verst angrepne flekken. Flere med meg merket seg nok det svenske familienavnet på kolbeskiltet. Hvis etterkommerne er bilfirmaarvinger som sloss om grunnleggerens rifle så er det ikke merkelig at du Trond kastet kortene på 40, men du kan trøste deg med at du har Norges største samling av børsemakeren. Jeg føler med deg mellom linjene i din avreagering og jeg er helt enig at dette kjøpet ble for dyrt, men slik er det når gener og tilhørighet tar over.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 20. januar 2018, kl. 01:07 (3 dager siden) @ JanS

Jeg har en variant av riflemodellen, men desverre ikke i så god stand som den som gikk på Blomqvist.

[image]

På den annen side, selv gull kan kjøpes for dyrt!

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av JanS, lørdag 20. januar 2018, kl. 23:45 (2 dager siden) @ Trond

Helt enig Trond og her var gullprisen mer enn det dobbelte av hva den burde være.

RSS på tråd