Personlig bilde

Svensk skolemuskett (Munnladning)

av krutnarr ⌂ @, Søgne, torsdag 10. januar 2008, kl. 22:11 (2388 dager siden)

Her er en masse bilder av den nye ervervelsen minn. Den er fra Sverige (mener jeg) og er ikke lenger enn 104cm. Løpet er kunn 68,8cm langt og det måler ca.16,8mm (`660)inni.

Er det noen som tørr å gjette på hva dette er? Den ser innmari hel ut og er ikke merkbart kappet. Det er lite rust, men aberet er jo at låsen er noe mangelfull;-) Hviss noen har en lås de mener kan passe, så ta gjerne kontakt.
Legger med noen bilder fra Josef Alms bok der han beskriver en Paradekarbin M1820. Den har lik løpslengde og ellers mange likhetstrekk.Minuset er jo at den kom i halvstokk, så om noen tørr å påstå at den au kom i helstokk, blir jeg glad:-D

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
www.krutnarr.com

Personlig bilde

Hva er dette?

av krutnarr ⌂ @, Søgne, fredag 11. januar 2008, kl. 02:04 (2387 dager siden) @ krutnarr

Glemte visst å få med at løp, stokk og kolbekappe har samme nummer. Kan det bety at disse delene har hengt sammen siden "tidenes morgen"? Da er det vell sannsynlig at denne bøssa faktisk er produsert sånn den er fra begynnelsen og ikke ei som er satt sammen av flere deler? Det er au himmla rart med den bajonettklakken oppe på løpet. Løpet står ikke gal vei. For å få av øvre løpsbånd er det et spor i denne som passer over klakken. Båndet må først snues 150 grader før det kan trekkes av.Det er også et høyt korn som sitter fast i løpsbåndet. dette ser sabla fint ut og er ikke loddet på i ettertid. Ellers så er ladestokken ikke skjøtet noen plass og den har et gjenget parti i enden som går inn i stokken. Vekta på bøssa er kun 2,8 kg. og ja, den er faktisk BARE 104cm lang:-)

--
www.krutnarr.com

Personlig bilde

Hva er dette?

av krutnarr ⌂ @, Søgne, torsdag 14. februar 2008, kl. 09:44 (2353 dager siden) @ krutnarr

Hadde bare lyst til å oppdatere denne tråden litt.
Det ble solgt helt lik muskett på Probus auktioner for en tid tilbake. Der ble den beskrevet som et skolegevær fra tidl.1800. Det kan jo godt stemme med den korte lengden.
Har ellers "rengjort" musketten og satt på en flintlås i fra Track. Kuler i størrelse .650" er støpt. nå gjennstår prøveskyting. Gleder meg.[image]Et bilde etter "rengjøring":-D

--
www.krutnarr.com

Personlig bilde

Hva er dette?

av krutnarr ⌂ @, Søgne, lørdag 16. februar 2008, kl. 18:38 (2351 dager siden) @ krutnarr

Da var det gjort. Musketten blei bønhørlig "trykktestet" med 80-90 grain ff og et langt tau bak et vedlav. Ingen ulumskheter der nei. Fyrte så opp med 70 grain ff, siktet inn på en blink satt opp på 50m, og pang. Bildene taler for seg. Musketten går mye for langt til høyre, skytteren er elendig på flintbøsser, og her må det trening til. Men til tross for noe dårlig treffprosent så virket musketten veldig bra. Ikke en eneste gang fikk jeg klikk på 25 skudd. Det hente av og til at hovedladningen ikke gikk av, men det skal det nokk bli en råd med. Må bare lære meg å lade riktig først;-) [image]
Mye jord på blinken etter lave treff.
[image]
Fant igjenn lappen etter første skudd. Ser jo bra ut

Er det noen som har kommentarer eller innspill, så er jeg kjempekeen på å lære:-D

--
www.krutnarr.com

Personlig bilde

Hva er dette?

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 16. februar 2008, kl. 19:44 (2351 dager siden) @ krutnarr

Dette er jo kjempe, krutnarr!
Det har vært moro å følge børsa i bua di fra en rusten røyrbede til blank og godt fungerende muskett. Det at skuddene går i hytt og muskett kommer nok mer av det løse nesebåndet enn skyteferdighetene dine. Flott at du ikke trøbler med klikk.
På mi kadettbøsse er det en klakk under pipa som styrer nesebåndet (i det sporet som er til bajonettklakken). Det hjelper ikke med det litt vridde forskjeftet. Du kan med fordel lodde på en liten styrekloss så skal du se at ting går beint.
Gleder meg til jeg får ordna låsen på mi så kan vi få sammenlikna litt...

Personlig bilde

Hva er dette?

av krutnarr ⌂ @, Søgne, mandag 18. februar 2008, kl. 19:10 (2349 dager siden) @ jæger justnæs

Du kan med fordel lodde på en liten styrekloss så skal du se
at ting går beint.

Styrekloss ja, det var jo lurt. Måtte bare løpe hjem og lodde han på med ei gang.[image]
Nå var ivertfall det problemet løst. Takker så mye for godt innspill.:-)

--
www.krutnarr.com

Personlig bilde

Hva er dette?

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 19. februar 2008, kl. 22:45 (2348 dager siden) @ krutnarr

Det ser bra ut og funker nok enda bedre. Mi ser sånn ut i tuten, litt annen form på nesebåndet men...
Venter fortsatt på låsen min. Jeg har sånn pingletut, kaliberet er bare rundt .63. Ertepistolkaliber...
[image]

Personlig bilde

Hva er dette?

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 29. mars 2008, kl. 21:19 (2309 dager siden) @ krutnarr

Låsen min var skikkelig klar for en liten overhaling. Fjernet dritt og litt rust. Men kjeveskruen måtte lages ny, likeså nussen. Og endel andre justeringer som Jan Børsemaker tok seg av. Låsen er nå rimelig kjapp og børsa ser ut til å gå til høyre selv om kornet står over mot høyre(så langt det går mot styreklossen). Det blir nok forlegging av siktepunkt.
Har bare prøvd på 25 meter, så det gjenstår å se om jeg treffer på 50. Ladet med
60 grains 1,5F og .600 rundkule med .015 lapp.
Her er etpar bilder fra skolebørsa(?) mi.

[image]

[image]

[image]

Har forresten sendt en henvendelse til Svenska Armèmuseet om de kan hjelpe med identifikasjon.

Personlig bilde

Hva er dette? (Et skolegevær)

av krutnarr ⌂ @, Søgne, onsdag 16. februar 2011, kl. 23:14 (1255 dager siden) @ jæger justnæs

Hei.
Endelig har jeg fått ordna låsen på denne bøssa.
Som dere vet så hadde jeg kun originallåseblikket, festeskruene og sideblikket. Alt annet manglet.

Det har vært en moro jobb å file,sveise,banke,herde ut alle delene til låsen.
Det meste har vært forskjellige deler fra Track of the Wolf, men noen er også laget fra bunnen av.

Begynner med slutten: (Skolegeværet ligger sammen med storebror m1815)
[image]
[image]

Låsen:
[image]
[image]

Noe sveising og filing må påberegnes ;-)
[image]

Ble det ikke bra?:-D

--
www.krutnarr.com

Personlig bilde

av AndersG ⌂ @, Melbu / Kalsnes - Vesterålen, torsdag 17. februar 2011, kl. 07:25 (1254 dager siden) @ krutnarr

Ble det ikke bra?:-D

Jo! :-D Godt jobba Narr!

--
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 17. februar 2011, kl. 21:05 (1254 dager siden) @ AndersG

Puslespill med selvlagde brikker ser heilt knall ut!
Gratulerer hr. filenarr :-)
JJ

av festus @, torsdag 17. februar 2011, kl. 22:20 (1254 dager siden) @ krutnarr

Flott jobba! Et eksempel til etterfølgelse. :-D

Personlig bilde

Hva er dette?

av reldor @, Moss, tirsdag 19. februar 2008, kl. 23:46 (2347 dager siden) @ krutnarr

Er det noen som har kommentarer eller innspill, så er jeg kjempekeen på å
lære:-D

Angående spredning , prøv runde lapper som går akkurat over halve kula.
Og hvis du smører med fett, smør bare løpssiden av lappen da klistrer den seg ikke til kula.
Jeg ser også at lappen du bruker er "løs" i vevingen , på min la page
må jeg bruke lapper som er tette i vevingen for å få jevne skudd..
R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

RSS på tråd