Personlig bilde

NM 2009 - bilder og rapport (Stevner)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 3. juli 2009, kl. 08:16 (2825 dager siden)

[Jeg har slått sammen de tre trådene fra dag 1, 2 og 3 fra NM 2009 for å gjøre det hele mer oversiktlig. Øyvind F.]

Da er NM 2009 snart i gang. Det er allerede en god gjeng på plass på banen. Dagen i dag starter med generalforsamlingen i Norsk svartkruttunion kl. 19, men før den tid er det en del som skal gjøres på banen. Vi har typisk sørlandsvær med sol og varme. Det er ellers mye knott. Veldig mye knott!

Banen ligger idyllisk til. Her sitter jeg akkurat nå.

[image]

Delegasjonen fra nord. Fra venstre: hoppagåresleivskudd og Sharps:

[image]

Krutnarr - representanten fra arrangørene:

[image]

Ellers går det i frokost og oppvåkning:

[image]

I går kveld hadde jeg og krutnarr en liten prøverunde på banen. Jeg har ikke fått kammerladeren til å fungere i det hele tatt før NM, og har hatt problemer med å holde svarten. Men, etter tips fra reldor ser samlingene slik ut, skutt på 100 meter med reimstøtte:

[image]b

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Merkelapper:
NM 2009, NM

Personlig bilde

NM 2009, dag 1

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, fredag 3. juli 2009, kl. 09:53 (2825 dager siden) @ Øyvind F.

Skal si du har kommet deg ned i svarten Ø,godt å få noen tips. Håper noen kan hjelpe meg med det også når vi ankommer i dag. Synd det er så mye knott da, de er ei sann plage.:skudd:

Personlig bilde

NM 2009, dag 1

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 4. juli 2009, kl. 07:25 (2824 dager siden) @ The Norwegian

Her er litt flere bilder fra dag 1. Generalforsamlingen gikk i år usedvanlig rolig og greit for seg, til tross for en del kontroversielle saker som var oppe til diskusjon.

Litt tuskhandling blir det alltid tid til:

[image]

Stevnegeneral jæger justnæs tar seg en fortjent hvil i bakken. Gutta fra Sørlandet har gjort en kjempeinnsats til nå. Det er ikke få arbeidstimer som ligger bak:

[image]

Knotten holdes borte med ild:

[image]

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM 2009, dag 2

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 4. juli 2009, kl. 07:29 (2824 dager siden) @ Øyvind F.

Dag 2: Alt er nå på plass, og skytingen begynner om under én time. Før skyting må alle våpen gjennom en våpenkontroll der det sjekkes om våpenet er i forsvarlig stand, og om det er historisk korrekt:

[image]

I skytterhuset står det et utvalg av våpen til salgs. Mon tro om ikke Trond har noe med dette arsenalet å gjøre? IKEA-utsalget:

[image]

Stevnegeneral som nettopp har stått opp

[image]

Da er det 1,5 time til min første skyting begynner. På tide å få i seg litt mat.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM 2009, dag 2

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 4. juli 2009, kl. 16:24 (2824 dager siden) @ Øyvind F.

Kruttrøyken ligger tett over Ørnefjell skytebane i dag. For min del er dagens fire skytinger over. På 100 meter har jeg skutt begge Remington-klassene (replika og original) og Minié original, mens jeg avsluttet på 25-meteren med Mariette (perkusjonsrevolver).

I Remington replika skjøt jeg med Sharps-rifla i .45-70, og der ble summen småpene 98 poeng av 100. Plasseringen er enda ikke avgjort, for det er enda folk som ikke har skutt, og det er minst to skyttere som har lik poengsum som meg. Det hele blir avgjort senere i dag ved måling.

Det gikk litt tråere i Remington original der jeg skjøt med 12 mm Remington. Der endte jeg vel til slutt opp med 76 poeng. Nok om det.

I Minié original gikk det over all forventning med 85 poeng, som er tangering av norgesrekorden. Dette er jeg kanskje aller mest fornøyd med.

Ellers virker arrangementet å gå knirkefritt. Dette NM har til nå 257 starter, og det vil si at det er tidenes største svartkrutt-NM.

Her er et bilde fra 100-meteren. Til venstre, en av grunnleggerne av Norsk svartkruttunion som bruker juksejakke, som visstnok egentlig ikke er en juksejakke likevel. Juksejakker ble forresten forbudt i kammerladerklassen under generalforsamlingen i går, noe jeg synes er enormt positivt! Forhåpentligvis kan vi snart følge etter i de andre klassene også.

[image]

Her sitter jeg nå, og i forgrunnen pågår dømming av skivene. Pondus justnæs helt til høyre. :-D

[image]

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM 2009, dag 2

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 5. juli 2009, kl. 14:16 (2823 dager siden) @ Øyvind F.

For min egen del endte dagen med to bronsemedaljer (Remington replika og Minié), en fjerdeplass (perkusjonsrevolver) og en niendeplass i Remington original. Dette er jeg godt fornøyd med.

NM til nå har vist mye god skyting, men personlig synes jeg det er litt lave poengsummer i håndvåpenklassene. Så til neste NM er det bare til å stille opp og gjøre noe med det.

Kristiandsand Garnisons pistolklubbs svartkruttgruppe hadde laget i tillegg til medaljene laget flotte premier i form av "dingser" som en kan bruke til oppbevaring av kruttladninger, kuler og tennhetter på standplass. Dette er saker som kommer til å bli mye brukt for min egen del.

Folk samler seg til premieutdeling:

[image]

Premiene:

[image]

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 5. juli 2009, kl. 14:24 (2823 dager siden) @ Øyvind F.

Søndag er NMs siste dag, og jeg har skutt 18 lødig kammerlader, Smith & Wesson og Lamarmora. Jeg ligger i skrivende stund an til sølv i 18 lødig militær kammerlader, fjerde i Smith & Wesson, mens i Lamarmora skjøt jeg meg helt bort. Jaja.

Jeg må si det har vært et svært godt gjennomført stevne, og KGP og medhjelpere og medsammensvorne har gjort en kjempejobb. Det har vært hyggelig å endelig kunne skyte på "hjemmebane".

Litt flere bilder:

Kammerherren, The Norwegian og Qualibra sjekker resultatlistene:

[image]

Noen bor svært så standsmessig. Det ryktes at denne ringe boligen tilhører reldor, og Kammerherren har like godt slått seg ned under parasollen hans:

[image]

Sharps skal kjøre hjem til Harstad, og insisterer på å bli avbildet med diplom og det hele, for så å bli eksponert på nett:

[image]

Legg gjerne ut bilder dersom dere har tatt noen blinkskudd!

--
Øyvind F. - forum admin

Merkelapper:
NM, NM 2009

NM 2009, dag 3

av Sharps, Ut mot havet., søndag 5. juli 2009, kl. 21:57 (2823 dager siden) @ Øyvind F.

Pøhh...Øyvind ba på sine knær om å få et bilde av meg. (han har en liten kopi i pengeboka si og ).:-P

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, søndag 5. juli 2009, kl. 22:38 (2823 dager siden) @ Sharps

Takk for et herlig bilde av meg Ø, ser jo mongolid ut:) Mulig jeg er det også et øyeblikk. Men knotten har vel gått inn i hodet på meg om natten. Men dette blir ikke det siste NM jeg reiser på, har kost meg noe sinsykt denne helgen.

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 6. juli 2009, kl. 00:09 (2822 dager siden) @ The Norwegian

Bilder lyver aldri, det er faktisk slik du ser ut :knegge: Du er kanskje mer fornøyd med dette? Bildet viser The Norwegian med kammerladerblinken han skjøt på søndagen.

[image]

krutnarr og jæger justnæs har nettopp avsluttet NM med en runde på 50-meteren:

[image]

Det diskuteres flintlåsmuskett:

[image]

Slik ser ladebordet ut når to skyttere fra Nord og Sør har vært i aksjon. Det er i beste fall strukturert uorden :-P

[image]

Her har noen hengt fra seg juksejakka si:

[image]

Stemningen er noget sliten før søndagens premieutdeling:

[image]

NM ble for min del avsluttet med en kort tur til Mollestadeika - visstnok ett av Norges største eiketrær. Ifølge jæger justnæs er det i hvert fall et skikkelig støkke tre.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av qualibra @, mandag 6. juli 2009, kl. 10:16 (2822 dager siden) @ Øyvind F.

Da vil jeg få si mange tusen takk til arangørene,
for et gedigent Norgesmesterskap.
Det ble eksekvert på en nesten skremmende
profesjonell måte, og det virket som det
var dagligdags rutine for dere,
så "glatt" som det så ut til å "gli".:ikkeverdig:
Varmen og knotten må dere frikjennes for.

Tusen takk til deg også, Øyvind.
Jeg så at du var på pletten med
"laptoppen" for å sende rapport og
flotte bilder ut på "webben",
både før og under stevnet.
Du satt også med den foran deg
i det vi østlendingene forlot
valplassen.

Det er på plass med en beklagelse
for at vi ikke var tilstede under
premieutdelingene.
Dette berodde på en avtale om et
måltid som vi skulle inta i fellesskap
på internatet der vi bodde,
samt at veien hjem faktisk er over
firti mil lang.
Føreren av bilen jeg satt på i,
skulle også på jobb påfølgende
dag.
Ellers vil jeg gi utrykk for
begeistring over alle de koselige,
trivelige og ikke minst morsomme,
nye og ikke fullt så nye bekjentskaper,
som jeg har stiftet og fått anledning
til å pleie på dette stevnet.
For meg er den menneskelige kontakten
vel så viktig som skyteresultatene,
og skulle skytingen gå bra,
så tar jeg det som en bonus.

Jeg håper at vi sees på Nordisk
de aller fleste av oss.
Ser også frem til å høre enda flere
gode skrøner og historier, samt være del
av og vitne til flere gode prestasjoner
og samkvem rundt gamle børser og
dype drønn fra standplass.

Tusen takk for denne gang, alle sammen.

Hilsen "qualibra".

--
qualibra

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, tirsdag 7. juli 2009, kl. 19:51 (2821 dager siden) @ qualibra
redigert av The Norwegian, tirsdag 7. juli 2009, kl. 20:08

[image]
Her er Kammerherren litt plaget av knotten og Øyvind kikker bekymret på maten, er det noe knott som snylter tro:knegge:

[image]
jegerjustnes og runastav i en god diskusjon, JJ er blid som ei lerke som vanlig.

[image]
Her ser vi Ø-mann som henter en av sine premier, se hvordan han gnir seg i hendene:-D

[image]
Må bare ha med 18 Lødig kammerlader blinken jeg skøyt på med 83 poeng, klapp klapp klapp til meg selv :ikkeverdig:

Jeg har bare skutt 5-6 skudd med kammerlader før og dette var virkelig morro, nå skal det sies at baksiktet ble gjort ferdig med trekant fil dagen før.

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av runastav, onsdag 8. juli 2009, kl. 09:06 (2820 dager siden) @ The Norwegian

Hei godtfolk
Tilbake etter ein kjapp bonkringstur til Sveeden:-)
Føyer meg inn i rekkene av fornøgde NM deltakarar, allt såg ut til og funke meget bra skulle bare mangle når sørrlenningene setter igang!
Skytemessig for min del var heller dårlig perk og patron revolverene landa definitivt ikkje kulene der eg sikta:-| Så her må eg vel gå over til grynladinger eg også;-) Men en 5 plass i Lamarmora kan eg leva lenge på:-)
MVH Runar

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 17. desember 2009, kl. 13:47 (2658 dager siden) @ Øyvind F.

Har fått bilder fra krutnarr og en herre fra klubben som var oppe og fotograferte. Sitter på ei stoor bunke som jeg vil dele. En del har jeg lagt til siden men det er så mange gode bilder at det blir vanskelig å velge. Hvor mange tåler du, Øyvind?
Bare en liten teaser når vi sitter i snøføyka; er det noen som minnes at det var godt og lunt?

JJ

Øyvind og Mr.NSU i skyggen:

[image]

--
Best når det smeller!

Merkelapper:
store mager – bleik hud

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 17. desember 2009, kl. 14:23 (2658 dager siden) @ jæger justnæs

Bare til å kjøre på med bilder – systemet har ingen begrensninger. Det er bare hyggelig med gjensyn fra sommeren (så lenge folk er mer påkledd enn herrene over!) :-D

Er det flere enn meg som venter på Kammerherrens film fra kammerladerskytinga?

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 17. desember 2009, kl. 18:57 (2658 dager siden) @ Øyvind F.

Hehe, måtte teste den merkelappen, funka den!:-D
Her kommer litt fra krutnarr. Bildene er fra forberedelsene fra halvåret før stevnet.

Premiene i prototypefasen.
[image]

Oppmannen og kruttmester; to erfarne støvere.
[image]

Helge knekker kanter.
[image]

Frode har kjørt saga.
[image]

Det spikres skivestativer.
[image]

krutnarr serverer heltene på lang fjøl.
[image]

Blandt de siste forberedelsene før det braker løs. Kabaler med mannskapslister og klargjøring av skiver. Takk til Øyvind F. som gjorde mer enn hederlig innsats som skivemester.
[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 17. desember 2009, kl. 19:53 (2658 dager siden) @ jæger justnæs

Disse bildene er signert Svein Heldal, medlem i KGP som var oppe begge dagene for å ta bilder. Tusen takk! Vanskelig å velge mellom alle de gode bildene.
Ok, la oss se om serveren kneler:

En stor dag, det er like før det braker løs:
[image]

Sondre knaller til.
[image]

Fornøyd banemannskap:
[image]

[image]

[image]

[image]

krutnarr med stålkontroll på alt og alle.
[image]

God innsats i kiosken.
[image]

To lokale ringrever diskuterer svartkruttets mysterier.
[image]

Så et knippe skytebilder:

Oddvar på 100m.
[image]

Sondre i sving
[image]

JT i farta
[image]

Kammerherren
[image]

Turid
[image]

Oppmannen vår skyter...
[image]

...og sjekker.
[image]

Per pang.
[image]

Geir
[image]

JT lader
[image]

Obersten klar for dyst
[image]

Terje(?)
[image]

Laffa
[image]

Laffa 2
[image]

Laffa 3
[image]

krutnarr
[image]

krutnarr 2
[image]

Dagfinn er rolig som skjæra på tunet
[image]

Knoll og Tott aka Sondre og Oddvar
[image]

Undertegnede i tettsittende "skinndress"
[image]

Litt puh!-bilder:

Presidenten og fruen.
[image]

Ved skytterhuset.
[image]

Dømming av skiver
[image]

Gutta fra Eidsvoll
[image]

Varmt å drive butikk
[image]

N og 455 kjenner kjøret
[image]

Det koker i sekretariatet.
[image]

Oppmannen tar en velfortjent pause
[image]

Kommer med litt mer bilder etter hvert.
JJ

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

NM 2009, dag 3

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 17. desember 2009, kl. 23:15 (2658 dager siden) @ jæger justnæs

Her kommer resten(?)
Samme fotograf som siste innlegg.

Øyvind F. i Remington O.
[image]

Litt bilder fra handel, vandel og small talk:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

En stor takk til Thor og Thyge som stilte med brannbil. Uten dette tiltaket kunne vi ikke avholdt stevnet. Honnør også til Kristiansand Brann og Redning som lånte ut slanger og strålerør. Det ble vannet morgen, kveld og evt. ved behov.
Litt brannbil(d)er:

[image]

[image]

[image]

[image]

En del bilder fra medaljeutdelingen søndag:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

krutnarr med diplomene
[image]

[image]

Elitegjengen har gitt alt og trenger ei god seng i natt...
[image]

Vi fikk med oss noen beWINGEde ord før alle gikk hver til sitt.
[image]

Tusen takk til alle sammen, det var en kjempeopplevelse.
Mange gjorde en fantastisk innsats uten å bli spurt, andre stilte villig opp om vi trengte hjelp. Skytterånden er sterk i NSU.
Mulig det finnes andre der ute med noen artige bilder fra stevnet?
Selv fikk jeg ikke tid til å ta bilder, mulig jeg har noe filmsnutter fra dagen(e) før.
Ønsker dere alle en god ny svartkruttsesong!

JJ

--
Best når det smeller!

RSS på tråd