Personlig bilde

Rolling Block (Identifisering)

av Hand, fredag 30. april 2010, kl. 14:45 (2818 dager siden)

Fikk tak i rulleblokk, den skulle være svensk med merkelig "fasong". Prisen var 95 usd.
Ble i bedre humør da jeg så "kronet K" på låskassen med 1869 under, men hva er det egentlig ?
Er desverre boret om til kal. 24. Delene er nummerlike. Bakre reimbøyle er borte, og "høna" mangler "håndtak." (Høna mangler håndtak - Dette er ikke en særmelding fra London:-) )
Tok ikke treverket med på bildene, maken til elendig tresløyd har jeg ikke sett siden 7.klasse.(Det var noe amatørmessig tull)
Er det noen der ute som vet hva dette har vært en gang i tiden ?

Finner jeg ut hvordan denne har sett ut, blir det nok en omgang med restaurering.

[image]

[image]

Rolling Block

av festus @, lørdag 1. mai 2010, kl. 18:26 (2817 dager siden) @ Hand

Dette ser ut som en kammerlader gjort om til Rolling Block for Marinen. Sjelden sak! Gratulerer!

Personlig bilde

Rolling Block

av Hand, lørdag 1. mai 2010, kl. 19:01 (2817 dager siden) @ festus

Takk, festus, for informasjon !
Innrømmer det gjerne : Har ikke så mye kunnskap om eldre norske ting. Kjenner litt til Jarmann og noe Krag , men der stopper det opp. (Ser også forskjell på "18 lødig" og "4 linjers")
Så treverket/løp kom altså fra en kammerlader og ble tilpasset den "nye" låskassen ? Eller ble det brukt nytt treverk ?
Hvilken kammerlader er det som er utgangspunkt for omgjøringen ?

Hand

Personlig bilde

Rolling Block

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, lørdag 1. mai 2010, kl. 19:47 (2817 dager siden) @ Hand

Heisan, kan du ikke legge ut bilder av treværket? Kansje det løser noe.

--
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Personlig bilde

Rolling Block

av Hand, lørdag 1. mai 2010, kl. 20:05 (2817 dager siden) @ The Norwegian

Det skulle vel la seg gjøre med bilder av treverket. Som tidligere nevnt er dette trebiter som aldri kunne forlatt KV. Det er grov spikking på laveste nivå.
Forskjeftet ser ut som om det er hulet ut med en litt skarp te-skje:-)
Skulle bitene opprinnelig komme fra KV, må noen i ettertid ha øddelagt dem.
Gi meg litt tid....
Mvh
Hand

RSS på tråd