Identifisering av perkusjonsgevær (Identifisering)

av Browning08, torsdag 13. mai 2010, kl. 11:02 (2810 dager siden)

Trenger forumets hjelp til å finne ut noe mer om dette geværet.
Det er en forseggjort sak i orginalkoffert (mahogni?)signert "Lane Maker Leamington" på begge løpene. Ingen andre merkinger annet enn et tidlig Birmingham ptrykkprøve stempel og ingen serienummer. All verdens internettsøk og forespørsler har ikke ført meg lenger enn til to brødre Lane i Warwickshire i England, ikke så langt fra Leamington. Begge var børsemakere på tidlig 1800 tall. Det er to oktagonale løp i damaskstål, det ene riflet ca kal 36 og det andre glatt ca kal 28.
Etter min oppfatning er geværet tilnærmet identisk med en del jeg har sett signert Joseph Manton, men kan også være en ren tidstypisk stil.

Identifisering av perkusjonsgevær

av Browning08, torsdag 13. mai 2010, kl. 11:11 (2810 dager siden) @ Browning08

Her er noen bilder av geværet

[image][image][image][image][image][image][image]

Personlig bilde

av reldor @, Moss, torsdag 13. mai 2010, kl. 13:26 (2810 dager siden) @ Browning08

Hei
Jeg kan desverre ikke være til hjelp.
Men det kommer sikkert noe info ettehvert.......

Jeg skal bygge en slik koffert til ei børse jeg har ,
kunne du hjelpe med med noen detaljbilder av den du har og sende meg på
e-post ?
Alle bilder jeg har funnet av slike viser som regel bare innhold og
ingen detaljer..

Detaljer som er veldig interresant er:
Utvendige hjørner
Bunn
Hengsler
Og noen helhets bilder.

R.
reldor@broadpark.no

av Browning08, torsdag 13. mai 2010, kl. 17:13 (2809 dager siden) @ reldor

Sendte deg en mail angående våpenkoffert. Kan la seg ordne da jeg har noen gamle stående uten "innredning"

av skoggangsmann, fredag 14. mai 2010, kl. 06:45 (2809 dager siden) @ Browning08

Håper dette er til hjelp. Vil eller gratulere det med ett lekkert våpen med tilbehør.
Helge

Historical Data for Thomas Lane
Name Thomas Lane
Other Names John Lane; Mrs John Lane
Address 1 1 Tavistock Street
Address 2 109 Warwick Street
Address 3 35 Warwick Street
Address 4
Address 5
Address 6
Address 7
City/Town Leamington
County Warwickshire
State/Region/Province
Country United Kingdom
Trade Gun maker
Other Address
Dates 1850-1887?
Notes
The business of Thomas Lane was established in 1850 at 1 Tavistock Street. John Lane (son?) appears to have taken over the business between 1861 and 1864. In the mid 1870s he moved to 109 Warwick Street and in the mid 1880s he occupied 35 Warwick Street. He died shortly afterwards and the business was briefly recorded trading under the name of Mrs John Lane.
Other Info
N/A

av Browning08, fredag 14. mai 2010, kl. 09:08 (2809 dager siden) @ skoggangsmann

Takk for den! Dette var også det eneste jeg fant på nettet om denne potensielle børsemakeren, men det synes som om det er lite annet å finne.
Får vel med stor sannsynlighet gå ut fra at dette er riktig person.
"Noen" der ute som har Stöckel sine bøker kunne kanskje se om det finnes noe informasjon om samme Mr Lane?

Personlig bilde

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, fredag 14. mai 2010, kl. 09:33 (2809 dager siden) @ Browning08

Jeg har Støckel bøkene, men kan dessverre ikke hjelpe deg før etter 17.mai, men send meg en mail og purr på meg, så kommer det noe pr mail.

--
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 14. mai 2010, kl. 09:53 (2809 dager siden) @ Browning08

Gratulerer med pent våpen, Browning08!

Jeg har tatt bilde fra den nye Støckel:
[image]

Mvh JJ

av Browning08, fredag 14. mai 2010, kl. 10:34 (2809 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for den Jæger!
Ser ut som nok en bekreftelse på at det er en "kjent" børsemaker som har "gjort" denne saken.
Ja, det er et svært fint stykke våpen, og den er i tillegg ikke særlig brukt/skadet, dvs at jeg tror dette må være en slags "sleeper". Har byttet en pistong, og det var alt.
Som nevnt tidligere i "tråden" syns jeg dette er et våpen som ligner veldig på Manton sine tilsvarende våpen , og ville vel datert den til et tidlig perkusjonsvåpen sånn ca 1845-1855.

Siden denne skjønnheten ligger et stykke på siden av mitt samleområde som er sivile jaktvåpen,fortrinnsvis med tre løp eller mer, har jeg utrolig nok vurdert å omplassere den til en mer aktiv svartkruttfantast som kanskje også kunne ha glede av den som publikumsmagnet og "kosedyr" på stevner og samlinger.

Dersom noen skulle ha spesiell interesse og anser seg verdig en slik overdragelse kan jo vedkommende ta kontakt?

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 14. mai 2010, kl. 22:41 (2808 dager siden) @ Browning08

Bøssa med utstyr er kjempeflott. Den mesunner jeg deg skikkelig. Ikke ofte man ser så komplett utstyr for salg. Jeg er kjempeinterressert, men du bør beholde den selv. Selger du så finner du neppe noe liknende om du skulle angre ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av skoggangsmann, tirsdag 18. mai 2010, kl. 06:07 (2805 dager siden) @ Browning08

Hvilken prisklasse? ta kontakt med meg på mail hehei@mattilsynet.no

RSS på tråd