Identifikasjon av revolver (Identifisering)

av kris2ff3r, lørdag 31. juli 2010, kl. 07:03 (2727 dager siden)

hei. har en pistol som jeg har fått for en del år siden. og jeg lurer på hvilken type pistol er dette og hvor mye er verdien i den?
den er nesten like liten som en gammel deringer.
men.. den virker ikke. hanen slår ikke når du trykker på den.

takker for svar...

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

Identifikasjon av revolver

av AndersG ⌂ @, Melbu / Kalsnes - Vesterålen, lørdag 31. juli 2010, kl. 07:53 (2727 dager siden) @ kris2ff3r

Det ser veldig ut som en "British Bulldog Pocet Revolver", modellår 1878. Presisjonen på disse var av typen "er du nære nok til å treffe er det lettere å slå", og litt alt etter tilstand så kan finne disse fra ca 200 kroner og oppover på eGun, Gunbroker og lignende nettauksjoner.

--
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

Personlig bilde

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, lørdag 31. juli 2010, kl. 08:34 (2727 dager siden) @ AndersG

Anders har nok rett i det han skriver her, de har liten verdi om de ikke er 100% i finnish og mekanisme. Verdien er som Anders har skrevet, ikke en gang på qxl har disse ikke kommet opp i noen serlig høye summer. Din revolver har en del pittring som er pusset bort ser det ut som og ikke spessielt fin i finnish, så verdien er nok fra noen hundre lapper og opp.

--
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Personlig bilde

av AndersG ⌂ @, Melbu / Kalsnes - Vesterålen, lørdag 31. juli 2010, kl. 09:21 (2727 dager siden) @ AndersG

Ja, og så er den mest sansynlig en belgiskprodusert en. Siden den har hengslet avtrekker og ikke avtrekkerbøyle.

--

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, lørdag 31. juli 2010, kl. 14:48 (2726 dager siden) @ kris2ff3r

Dette er en "Velodog" revolver.

Velodog'en var beregnet på å være liten å hendig til å ha i lomma når man var ute på sin søndagstur på velicoped'en. Den gang sykkel het velicoped utgjorde hunder et faremoment for syklisten og velodog'en skulle da kunne benyttes til å holde bikkjene på behøring avstand.

Disse ble laget av en hel mengde belgiske fabrikanter og jeg har sett en stor mengde av dem som er nesten like, men aldri 100%. Dette må ha skjedd i tiden etter at forfallet hadde satt inn i belgisk våpenindustri, for kvaliteten er heller tvilsom på dem. Min morfar som var født i 1895 hadde både en slik og en sykkel så jeg gjetter på at de var på sitt mest moderne rundt 1910-1915 men ta årstallet med en klype salt.

Verdi utover ren affeksjon for velodog'er er etter mitt skjønn begrenset - jeg har aldri sett en som har vært i brukbar samlerstand.

--
-Rotta

Personlig bilde

av AndersG ⌂ @, Melbu / Kalsnes - Vesterålen, lørdag 31. juli 2010, kl. 15:12 (2726 dager siden) @ Rotta

Tror ikke dette er noen Velodog nei - den mangler nemlig sikringa som er typisk for Velodogen samt at den heller ikke har øyet nede på avtrekkern.

Velodog:
[image]

British Bulldog fra Belgium:
[image]

--

RSS på tråd