Identifisering og Verdi? (Identifisering)

av Kanotski, fredag 10. september 2010, kl. 18:02 (2685 dager siden)

[image][image][image][image][image][image][image][image]Hei fant desse hos min Bestefar i ett kleskap og fik arve dem..Lurer på va det er for noe og va man kan få i penger for noe sånt?Har fåt tilbud om å bytte med noen gammle hane hagler av en kar.Men vil skjekke her først va dere kan fortelle meg om tingene.
Hilsen Kanotski.

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av MrOneTwo @, fredag 10. september 2010, kl. 18:06 (2685 dager siden) @ Kanotski

Jeg bruker riktignok briller, men det ser ut til at du har en kassepipe der. Den er jo verdt noen kroner. Jeg er ikke rette mann til å sette pris på greiene..... Ganske snodig at det på under en uke skal bli lagt ut bilde av to slike rifler.

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av reldor @, Moss, fredag 10. september 2010, kl. 18:19 (2685 dager siden) @ Kanotski

[image]

[

Hei

Det er riktig ikke bytt bort før du har undersøkt litt.
Nr.2 ovenfra er vel en Lund karabin med en anselig værdi.
Nr.4 er en Husqvarna mod.33 disse har jeg sett til salgs fra
2500 til 8000 alt etter stand.
Nr.5 har en såkalt kassepipe dette er et gammelt utgangspunkt , denne er ombygd til perkusjon en gang i historien.

Det kommer nok bedre værdi og model vuderinger nå snart.

R.

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av reldor @, Moss, fredag 10. september 2010, kl. 18:21 (2685 dager siden) @ reldor

Disse er i allefall værdt mer enn vanelige standar hanehagler,
haglene bør vel være i nærheten av H&H kvalitet for å matche disse.

R.

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 10. september 2010, kl. 18:26 (2685 dager siden) @ Kanotski

Først og fremst; gratulerer!
Det er ikke hver dag man kan arve sånt etter bestefaren sin.
Evt. salg/bytte bør sitte langt inne hvis disse våpnene har vært i familiens eie over flere generasjoner. Det er min mening.

Nummer 1 ovenfra: M1843 Marinemuskett, ikke så utrolig sjelden men med ladestokk og kradser, et stort pluss. Tipper 10-12.000. Hvis bajonetten er korrekt og tilhørende - enda mer.

Nummer to: Kammerladerkarabin. Her kommer nok ekspertisen inn med korrekt betegnelse etter hvert.

Nummer tre: M 1774 Infanterimuskett, ombygd til perkusjon i 1841.

Nummer 4: Ser ut som en Husqvarna 33, kan også være belgisk eller norsk.

Nummer 5: Gevær med kassepipe. Denne pipa kan ha vært stokket om en eller flere ganger før den endte opp som perkusjonsrifle. Låsen ser ut til å være signert. Håper den ikke er boret glatt. Vanskelig å antyde pris uten litt mer detaljer.

Bajonetter er ikke min sterke side, har derfor ikke tatt disse med.

JJ

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av qualibra @, fredag 10. september 2010, kl. 22:17 (2685 dager siden) @ jæger justnæs

Du har vært heldig her.:ok:
Ikke bytt bort i vanlige hagler, i allefall.:fy_fy:
La svartkruttskyttera få kloa i dem, som vet å verdsette
og kose oss med dem .:knegge:

--
qualibra

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 11. september 2010, kl. 07:06 (2685 dager siden) @ Kanotski

Sitter uten noe som helst litteratur på en sten ute i vannet på Sørlandet, ta derfor det jeg skriver med en aldri så liten... Ovenfra:

JJ har helt rett: M1843 marinemuskett. Selve børsa er verdt ca kr 10 000, ladestokken ca kr 3-5 000 (den er uhyre sjelden) og bajonetten (om den er riktig) ca 1500.

Artillerikarabin M1862/66 i Lunds patronvariant og i sjeldent god stand (disse er som regel temmelig slitne). Dette er den noe mer sjeldne varianten av Lundskarabinene (den "vanlige" tar ikke bajonett og har dobbelt nesebeslag) og er antagelig verdt kr 15-25 000 om du finner den riktige kjøperen.
Jeg klarer ikke å se det ut fra bildet, men dersom den avbildete er den riktige bajonetten til karabinen, kan denne være verdt nesten like mye som børsa. Enkel test: Passer bajonetten? Treverkdelen av grepet på M1862 bajonetten er litt kortere enn på den vanlige M1860 Remington og kort Lund bajonetten - og jeg mangler den i samlingen!

JJ har igjen helt rett: M1774/1841 glattløpet infanterimuskett. Dette er det vanligste før-kammerlader militærgeværet i Norge. Verdien er dermed kanskje litt skuffende - ca kr 7-8 000.

Remington'en ser ut til å være en svenske ut fra baksiktet og jeg holder derfor en knapp på Husqvarna 33; men som JJ skriver, nær identiske rifler ble laget i Belgia og av Hagen. Verdi? Aner ikke, dette er ikke mitt bord.

Lange Kragbajonetter er alltid litt morsomt og særlig med lærbalg. Bajonetten finnes i tre forskjellige varianter: Blodrann helt frem til spissen (sjelden!), "vanlig" blodrann og uten blodrann. For å ta "worst case": dersom balg og bajonett og samme nummer, kr 1500 for den med stålbalg og kr 2500 for den med lærbalg. Men her kan det være endel mer å hente!

Kassepipen er egentlig heller ikke mitt bord, men dette er en temmelig sen sammensetning, antagelig fra etter 1850. Jeg ville verdsette denne til en bitte liten tier.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av reldor @, Moss, lørdag 11. september 2010, kl. 07:48 (2685 dager siden) @ Trond
redigert av reldor, lørdag 11. september 2010, kl. 08:05

Når Trond nevner baksikte så kom jeg på at jeg har bilder av et Larsen sikte
som ligner sikte på RB børsa.
Mulig den er "norsk" alikevel , se bildene.
[image]
[image]
[image]
[image]
Her er siktetypen avbildet i en Larsen priskurant.

R.

Identifisering og Verdi?

av Tinytim @, lørdag 11. september 2010, kl. 11:18 (2685 dager siden) @ reldor

Hvis karabinen er i bra stand, alle deler er der og alle er nummerlike, samt at bajonetten passer på geværet så ville jeg betalt 40000 for den.
Ofte er Lundskarabiner bygd om til sentertenning, og ofte er tennstemplet brukket, dette kan du se når du åpnet kammerstykket.

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, lørdag 11. september 2010, kl. 15:26 (2684 dager siden) @ Tinytim

Du har fått gode indikasjoner på verdi og de fleste er ganske sikkert modellfestet.

Som du skjønner, IKKE bytt disse i noen hanehagler!!! Jeg vil faktisk gå så langt som å si at om ikke disse haglene er MEGET spesielle, så har vedkomne forsøkt å svindle deg.

--
Kammerherren

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 11. september 2010, kl. 19:33 (2684 dager siden) @ reldor

Har sittet og tygget, tenkt og gått gjennom litt bilder av børsene mine. Børsa helt til høyre på bildet:

[image]

er en belgisk produsert Hagen-merket Remington som, bortsett fra at den er mye kortere, er nesten til forveksling lik den i begynnelsen av tråden. Dog, det er én signifikant forskjell. Siktet på denne er tilnærmet likt dem på Reldors innlegg med bue i stolen til skuret. Siktet på den i trådstarten minner mer om siktet fra Husqvarna nr 7 - se http://www.skydevaaben.com/husqvarna/model7/info.xml - er det en Hagen, står dette antagelig på pipen bak siktet. Jeg tror at jeg også muligens har en lengre utgave av denne, men fant ikke noe bilde i farten.

Jeg skrev også Husqvarna 33 lengre oppe, det er positivt feil.

Nåre det gjelder spørsmålet på M1774/1851'en er riflet, skrev jeg da vitterlig at det var en glattløpet muskett - mao ikke riflet. Musketter er for øvrig aldri riflet, da heter det rifle.
M1774 finnes også i to forskjellige riflevarianter M1774/1841/51 tapprifle og M1774/1841/60 tappstudser.

[image]

Bildet viser samtlige varianter av hærens M1774 varianter. Nedenfra M1774, M1774/93 ekserser (siste årstallet kan også være 97 eller 98), M1774/41 som den i tråden, M1774/1841/51 tapprifle og M1774/1841/60 tappstudser. M1774 produsert før ca 1788 har gjerne sort stokk, de senere som oftest brun.
I tilleg til disse, finnes M1774 i en noe kortere variant for marinen samt en borgerbevæpningsmodell som perkusjonmuskett med omtrent samme lengde som tappstudseren. Den har samme modellbetegnelse som sistnevnte.

Jeg ser TinyTim allerede er ute og byr kr 40 000 for Lundskarabinen med riktig bajonett under endel forbehold. På det siste bildet i den første bolken virker det som om det er en skikkelig brist i skjeftet, dette er grunnen til at jeg ikke satt den høyere. Når det gjelder forbeholdet om nummerlikhet på karabinen, er dette litt interessant. Lundskarabinene er ytterst sjeldent nummerlike. De ble meget hardt brukt over temmelig lang tid og de aller fleste har temmelig stokkede numre etter å ha vært inne til overhaling flere ganger. Den eneste Lundskarabinen jeg har som jeg vet er nummerlik, er den på midten av bildet:

[image]

På den annen side virker denne fullstendig fabrikkny og har dermed antagelig aldri vært inne til "overhaling".

Trond

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Identifisering og Verdi?

av Acillevs, tirsdag 14. september 2010, kl. 10:27 (2682 dager siden) @ Trond

Hei!
Lurer litt på dette med brun og sort farve på stokkene,gjelder dette også for M-1746? Har flere 1746 med erstatningsstokk i bjerk,desse er alle,eller har vert sortmalet.Jeg regner med at bjerkestokkene er fra ombyggingen omkring 1841.
Har en 1774/41 og en 1746/41 med orginal dansk stokk,desse er begge brune,alle de andre sorte.Ble behandlingen med sortmaling gjenopptatt på Kongsberg?

Identifisering og Verdi?

av Kanotski, mandag 4. oktober 2010, kl. 13:03 (2661 dager siden) @ Trond

Hei Trond! Har hatt en som har litt peiling på våpen, til å se på den Artillerikarabinen M1862/66. Han sier den er 100% nr. lik. Det har vel en stor betydning på prisen? Så lenge du sier at dem ikke som regel er nr like på grunn av slitasje og hardt bruk.

Identifisering og Verdi?

av Kanotski, søndag 12. september 2010, kl. 10:04 (2684 dager siden) @ Trond

Hei beklager seint svar.Bajonetten passer etter mitt skjøenn.

Identifisering og Verdi?

av truls inge @, mandag 13. september 2010, kl. 20:35 (2682 dager siden) @ Kanotski

Gratulerer med en fin våpensamling!
Sabelbajonetten på bildet er imidlertid etter det jeg kan se den vanlige typen M/1860 for kammerladningsgeværer (verdi ca kr 1000), og ikke den svært sjeldne M/1862 som bare ble laget i meget lite antall for kammerladningskarabiner for artilleriet M/1862/66.
Forskjellen på disse to sabelbajonett modellene kan best identifiseres på bilder ved at de 3 naglene som fester tregrepet på M/1860 bajonetten er plassert med stor avstand til festeskruen for fjæren for utløserknappen, mens M/1862 bajonetten har et grep som er 12mm kortere enn M/1860, og de 3 naglene sitter derfor mye tettere opptil festeskruen.

Dette kan enklest ses ved å studere bildene av disse bajonettene på side 133 og 181 i den særdeles anbefalingsverdige boken "Norske Kammerladningsgeværer og Karabiner for Hæren 1842-1877" av Harald Sunde. Boken er dessverre ute av print, og derfor vanskelig å få tak i.

Sabelbajonettene kan også skilles fra hverandre ved å måle lengden: M/1860 bajonetten er 710 mm lang, mens M/1862 er 12 mm kortere og "bare" 698 mm lang.

M/1860 bajonetten vil iht. Sunde også passe til bajonettklakken for en kammerladningskarabin M/1862/66, men løpet vil ikke rekke ut gjennom piperingen i parerplaten på bajonetten som forutsatt, og gir derfor ikke den nødvendig støtte og mekaniske styrke.

Det finnes faktisk også en sjelden kavalerikarabin M/1857/59 som er tilpasset sabelbajonett M1860!

Med flere opplysninger om merking og nummer/årstall på våpnene dine vil det være enklere å kunne bestemme modell og prisantydning.

Vennlig hilsen Truls

Identifisering og Verdi?

av Acillevs, lørdag 11. september 2010, kl. 17:18 (2684 dager siden) @ Kanotski

Er gevær nr.3 ovenfra glattløpet eller riflet?Er der stempel eler signatur på låset på kassepipen?

Identifisering og Verdi?

av Kanotski, søndag 12. september 2010, kl. 10:24 (2684 dager siden) @ Acillevs

Hei beklager seint svar.Låsen er merket med Grindberg eller noe sånt.Løpet ser ut som det er rifler i er 6 skarpe forhøyninger i det.

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av reldor @, Moss, lørdag 11. september 2010, kl. 20:28 (2684 dager siden) @ Kanotski

Hei Kanotski

Er det mulig å få ett bedre bilde av sikte og tekst/merking på RB børsa?
Dette er interresant og spennende....

R.

Identifisering og Verdi?

av Kanotski, søndag 12. september 2010, kl. 10:12 (2684 dager siden) @ reldor

Hei beklager seint svar.Har vert å set på den og på løpe står det Hagen Cristiania.

Identifisering og Verdi?

av Acillevs, søndag 12. september 2010, kl. 19:44 (2683 dager siden) @ Kanotski

Det var spesiellt at der var rifler i løpet.Med dette store halvmåneformede kornet og uten baksikte skal det etter fasiten vere glattløpet,men ingen regel uten unntak.
Så vidt jeg kan se er låset ombygget på Kongsberg,kan dette vere en 1774/41 halvveis i ombyggingen til 1774/41/51?

Identifisering og Verdi?

av Acillevs, søndag 12. september 2010, kl. 19:47 (2683 dager siden) @ Acillevs

Er løpet merket 15L på venstre side?

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 12. september 2010, kl. 20:43 (2683 dager siden) @ Acillevs

Sånn som jeg tolket innlegget om rifler og signert låsblikk var dette angående geværet med kassepipe, Acillevs.
JJ

Identifisering og Verdi?

av Kanotski, søndag 12. september 2010, kl. 20:58 (2683 dager siden) @ Acillevs

Hei løpe på det lange svart geværet nr 3 ovenfra er rifler invendig og er også merket 15 L.Va betyr 15 L?.Har å set på den nedreste som dere kaller Kassepipe den er å riffla.Va er en sån kassepie vert i penger?
Hilsen Kanotski.

Identifisering og Verdi?

av Acillevs, søndag 12. september 2010, kl. 21:09 (2683 dager siden) @ Kanotski

Hei!
15Lbetyr 15 lødig.M 1774/41 var 16 lødig,da desse ble oppriflet ble kaliberet større,altså 15 lødig.Har en haug med 1774/41 liggende,de aller fleste er merket 16L.Har kun en 1774/41/51,denne er merket 15L,den har også et annet korn ,stigesikte bak og en annen ladestokk.Kjøpte den forresten etter oppfordring fra redaktøren her på Forumet 30 august 05.Den hadde forvillet seg til England.

Identifisering og Verdi?

av Acillevs, fredag 17. september 2010, kl. 20:51 (2678 dager siden) @ Kanotski

Hei igjen!
Du lurer på verdien på et gevær med kassepipe,det er et vanskelig spørsmål,med et høyst variabelt svar.De kommer ann på blandt annet om løpet er oppborret,slik at riflene er borte,om låset er ombygt til perkusjon,graden av dekor på pipe og våpen generellt,hvem som har laget den,+++,og selvsagt den stand våpenet er i.Trond nevner et annslag på rundt ti for denne,det er kanskje ikke så skeivt.Ble solgt et gevær med kassepipe på qxl i fjor for 6400,-,for noen år siden lå det et løp på Blomqvist for 4000,-
Du får nok ikke vite hva du kan få for geværet før du legger det ut for en gitt pris for salg,eller leverer det til auksjon,auksjoner er ofte gunstige for selger

Identifisering og Verdi?

av Kanotski, mandag 20. september 2010, kl. 12:47 (2675 dager siden) @ Acillevs

Hei takker for dei oplysningene eg har fått.Bytter nok ikke dem bort i haglene.Kan henge dem på vegen så lenge:-)Vis eg får låv av kona:-D

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, mandag 20. september 2010, kl. 13:35 (2675 dager siden) @ Kanotski

Høres ut som et veldig klokt valg Kanotski, men velger du å kvitte deg med denne M1843 Marine musktten så er jeg svært intresert, ta gjerne kontakt på mail om det skulle bli aktuelt.

Mvh.

--
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 20. september 2010, kl. 14:03 (2675 dager siden) @ The Norwegian

Høres ut som et veldig klokt valg Kanotski, men velger du å kvitte deg med denne M1843 Marine musktten så er jeg svært intresert, ta gjerne kontakt på mail om det skulle bli aktuelt.

Er det mulig? Har du virkelig ikke fått med deg hvilke regler som gjelder for kjøp og salg på forumet, eller bare driter du i det? Sagt med andre ord: Er du dum eller bare frekk? Uansett hva svaret ditt måtte bli, så er begge deler uakseptabelt.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, mandag 20. september 2010, kl. 14:29 (2675 dager siden) @ Øyvind F.

Det var da voldsomt til kanonade på ettermiddagen da....¨

Jeg har faktisk ikke lest at det er ULOVELIG å fortelle folk som vil verdi sette ting som de kansje har lyst til å selge at en er intresert. Men mye kloke ord fra deg Øyvind, det har seg slik at jeg ikke leser mer en deg jeg synes er intresant. Men beklager om jeg har brutt loven her inne.....Men slike kanonader synes jeg er lite voksent, hva med å slette innlegg i steden og sende meg en mail om hva du synes.

--
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av Finndalslaft, mandag 20. september 2010, kl. 16:30 (2675 dager siden) @ The Norwegian

Å oppfordre Øvrigheten til å slette innlegg de ikke liker tykkes meg å være en idiotisk ide...

Et annet ord for dette er vel "Sensur".

Jeg synes grensene mellom det å gi et verdiestimat og det gi et pristilbud ved salg er litt uklare.

Som jeg ser det så skal folk som henvender seg på forumet for identifisering og verdivurdering av gjenstander ha krav på en ærlig og sannferdig, begrunnet og velfundert, orientering, om hva de har, og hva tingene er verdt !

Identifisering og Verdi?

av Sparknekt, mandag 20. september 2010, kl. 17:20 (2675 dager siden) @ Finndalslaft

Jeg tror de fleste brukerer av svartkrutt.net skjønner forskjellen på en verdivurdering og et dårlig skjult tilbud. Jeg støtter Øyvind her.

Personlig bilde

Identifisering og Verdi?

av JollyRoger @, Oslo, mandag 20. september 2010, kl. 19:28 (2675 dager siden) @ Sparknekt

Siden forumreglenes pkt.II tydeligvis også er ment å omfatte _tilbud_ om kjøp / salg, uannsett om penger nevnes eller ikke, foreslås en presisering av dette. F.eks: "Det skal ikke forekomme kjøp og salg eller tilbud om kjøp og salg på forumet. Annonser legges på marked.svartkrutt.net."

Samtidig foreslås oppdatering av annet punkt i overskriften for Markedet: "Antikke våpen og replikaer av disse skal være produsert / modellfestet før 1890."

RSS på tråd