Personlig bilde

Identifisering av flintmuskett (Identifisering)

av MrOneTwo @, tirsdag 14. september 2010, kl. 21:11 (2685 dager siden)
redigert av MrOneTwo, tirsdag 14. september 2010, kl. 21:16

Kan noen identifisere denne? En amerikansk venn av meg har denne og han hevder den er av skandinavisk opprinnelse, men har ikke peiling på hva det er. Han ville sette stor pris på om noen svartkrutt nisser fra andre siden av atlanteren kunne hjelpe til.....

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

Identifisering av flintmuskett

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 14. september 2010, kl. 21:29 (2685 dager siden) @ MrOneTwo

Den er ikke skandinavisk!

Trond

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av MrOneTwo @, tirsdag 14. september 2010, kl. 22:03 (2685 dager siden) @ Trond

Se der ja. Akkurat... Vet du hva det er da? Jeg har ikke snøring på musket i det hele tatt....

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 15. september 2010, kl. 05:12 (2685 dager siden) @ MrOneTwo

Det er lettere å si hva det ikke er enn hva det er. Musketten er fra siste halvpart av 1700-tallet, antagelig 1770 eller -80 årene. Den er temmelig sikkert ikke svensk/dansk/norsk eller britisk. Den kan minne litt om franske og tysk/østerrikere fra perioden, men jeg tviler på at den er noe av dette. Jeg tviler litt på om det i det hele tatt er en europeer.

Dette er langt utenfor mitt bord. Skulle jeg likevel gjette, ville jeg holde en knapp på at dette sannsynligvis er en amerikaner fra tiden rundt den amerikanske revolusjon.

Trond

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 15. september 2010, kl. 06:28 (2685 dager siden) @ MrOneTwo

Noen gode bilder av eventuelle merker og stempler hadde hjulpet:-)

JJ

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 15. september 2010, kl. 10:14 (2685 dager siden) @ jæger justnæs

Du har sikkert leita litt på nettet sjøl, men den finnes her:
http://www.ammoland.com/2010/09/06/arming-the-american-revolution/
Den blir beskrevet som "Revolutionary-War-Era-Prussian-Flintlock-Musket."
[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av MrOneTwo @, onsdag 15. september 2010, kl. 18:06 (2684 dager siden) @ krutnarr

Takk gutter. Kruttnar traff spikeren rett i huet. Ingen tvil om det. Nå blir nok amerikaneren glad da han får høre at børsa hans muligens har blitt brukt for å jage briter......

RSS på tråd