Gammelt ladeutstyr for haglepatroner (Hagle)

av magnum @, Bergen, tirsdag 3. mai 2011, kl. 14:01 (2362 dager siden)

Jeg har et gammelt verktøy beregnet for lading av haglepatroner. Dette er fabrikkprodusert en gang i tiden, og jeg så nettopp at det ligger en akkurat lik dings for salg på finn.no. Jeg lurer på hvordan denne brukes, og håper at jeg kan få noen svar på dette her i forumet. For eks.:
- Disse var sikkert i vanlig bruk for hjemmelading av haglepatroner til ut på 50-tallet, og jeg går utfra at den er egnet til lading av svartkruttpatroner?
- Hvem produserte disse greiene, og når?
- Hvilke funksjoner har den i tillegg til rullekrymp, hva er finessen og hvordan brukes den?
- Er den brukbar både for papp og messingpatroner?

Er svært takknemmelig for svar på disse spørsmålene.

[image][image][image]

Gammelt ladeutstyr for haglepatroner

av Tinytim @, tirsdag 3. mai 2011, kl. 14:47 (2362 dager siden) @ magnum

Den greia der er ikke for selve ladinga av patronene, men for å lage skillingsbretten/stjernebretten på toppen av papirpatroner. Sikkert veldig mange produsenter av disse.

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, tirsdag 3. mai 2011, kl. 23:41 (2362 dager siden) @ magnum

Dette apparatet brukes til å lage rullekrymp på papphylser. Kan ikke brette stjerne. Patrona settes med messingenden inn i den riflede koniske delen,som holder fast patrona, samtidig som man sveiver og presser handelen ned. Patrona blir da presset mot det roterende hodet, som lager rullekrympen. Den går fint an å bruke på plastpatroner også. Jeg lager jaktpatronene mine på et slikt verktøy. Det går ikke å rulle messinghylser.

laffa

av magnum @, Bergen, onsdag 4. mai 2011, kl. 11:22 (2361 dager siden) @ laffa

Hei

Takk for svar, da var det slik jeg antok. Jeg har bare brukt en slik rullekrymp som settes på drillen, men dette virker greiere og i alle fall mer autentisk for en nostalgiker:-)

RSS på tråd