Personlig bilde

Nitedals Krudtværk (Våpensamling)

av Jon @, søndag 12. juni 2011, kl. 19:55 (2685 dager siden)

Jeg skrev dette på et fjortisforum før jeg oppdaget Svartkrudt.net, legger inn en "kopi" her hvor det hører hjemme:

Jeg kan ikke huske å ha sett noe om gammelt krutt her på forumet. Som kanskje noen husker så var patronsamler før i tiden og som en del av det var jo også de enkelte kruttverkene av stor interesse. I mitt gamle arkiv fant jeg det jeg mener må være den aller første prislisten fra Nitedals Krudtværk, eller pris-courant som det het dengang. Nitedals ble stiftet 9.nov. 1883, priscouranten er datert 13dager senere 22. nov

[image]

Noe senere startet man med å lade haglpatroner og det er vel det folk flest idag forbinder med Nitedals selvom produksjonen forlengst er lagt ned på fabrikken på Nittedal. Her er en prisliste datert august 1911. Legg spsielt merke til nr.5 på listen "*Blykule" og noten rett under med små skrift " *for storvidt, bør ikke savnes av nogen Jæger på Fjeldet"

[image]

Jeg har endel til av slike gamle skrifter så hvis der er særlig interesse så kan jeg legg ut noe mer.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, søndag 12. juni 2011, kl. 19:59 (2685 dager siden) @ Jon

Her er del 2:

Dette burde være historikk så det holder. Jeg fant fram litt til så får vi se om flere forstår viktigheten av at noe tar vare på og forteller litt om det som skjedde for langt over 100år siden.

[image]

Her er en utrolig flott folder fra Nitedals, engelskspråklig og trolig fra 1800tallet den også. Artige de kruttflaskene i blikk, jeg hadde faktisk en slik da jeg samlet. Det er jo en ren kopi av de engelske C&H flaskene fra samme tid. Georg Frølich satset tøft også internasjonalt

[image]

Her er trolig den første illustrerte prislisten, datert sept. 1884, som man ser så er der etterpå håndskrevet oversatte tekster på engelsk,

Håper det smaker, jeg har nok trolig noe mer fra de gyldne årene.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, mandag 13. juni 2011, kl. 07:42 (2685 dager siden) @ Jon

Fant litt til på PC'en, først ei prisliste fra utsalget i Bergen, L.H.Hagen &Co's filial, trolig ca.1900. Denne forretningen ble senere overtatt av Josef A. Grindstad og enda senere av Platou som vel finnes idag også i navnet.

[image]

Den neste er en riktig skrytesak fra 1891, angående utmerkelsene Nitedals krudt hadde fått rundtom, også i utlandet som Berlin og Gøteborg.

[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 13. juni 2011, kl. 08:54 (2685 dager siden) @ Jon

Tusen takk for at du deler, Jon!
Et viktig bidrag - hva var vel våpnene våre uten kuler og krutt?
Har en oval kruttboks fra Nitedal, skal legge inn en bilde hvis jeg kan finne den i "systemet":-D

JJ

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, mandag 13. juni 2011, kl. 09:57 (2684 dager siden) @ jæger justnæs

Jo bare hyggelig.
Jeg fant en til som skal vise Nitedals kruttets fortreffelighet, her fra 1888 med sammenligninger av deres og andres produkter i en test med det da helt nye kal. 8x58R og 10,15x61R. Utrolig hvor flattskytende det blir med Nitedals krutt i 8mm, ser ikke ut til å være fall i det heletatt ut til 1000m:-)

Håper ikke skriften blir for liten.

[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 13. juni 2011, kl. 11:52 (2684 dager siden) @ Jon

Morsom lesning!
Ja de var skikkelig rå på markedsføring, hadde heldigvis ikke noen markedsføringslov i de dager som kunne gjøre en godt krydret reklame kjedelig ;-)
Her er et par bilder av boksen. Den har påskrift 200 gram på siden.
Den har vært åpnet, dessverre.
[image]

[image]

[image]

Og så ei "standardpølse" med krutt:
[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, mandag 13. juni 2011, kl. 12:12 (2684 dager siden) @ jæger justnæs

Artig. Ser at denne boksen er produsert etter 1917, da den er merket Norsk Sprængstoffindustri. "Pølsa" kalles en kardus.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av qualibra @, mandag 13. juni 2011, kl. 17:56 (2684 dager siden) @ Jon

Hei .

Ja, detta var skikkelig morro, alt samma !:ok:

Kan noen redegjøre for hva egentlig
"Brunt Sportskrudt" var for noe ?

Var det svovel, trekull og salpeter,
eller var det form for nitrokrutt
i meningen "moderne" krutt ?:nerd:

--
qualibra

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 13. juni 2011, kl. 18:17 (2684 dager siden) @ qualibra

Håper Jon kan klare opp i det men jeg mener det har noe å gjøre med trekullet som ble forkullet med regulert temperatur som gjorde det mere seigt og man ikke trengte så mye svovel. Det antente lettere og forbrant renere enn konvensjonelt svartkrutt. Det er nok fortsatt som svartkrutt å regne men i markedførings øyemed var nok brunkruttet kommet for å skille mellom gammelt og nytt...
JJ

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, mandag 13. juni 2011, kl. 18:41 (2684 dager siden) @ jæger justnæs

Jeg må bare bekrefte å ha hørt noe lignende som jj skriver , at trekullet ble brent/produsert på en litt annen måte og at det var regnet for å være litt friskere enn vanlig svartkrutt eller salpeterkrudt som man sa dengang

Skal ta en tur i arkivet mitt å se om der kan være noe skrevet om dette kruttet, mener jeg har sett en annonse om introduksjonen. Trolig i siste havdel av 1880tallet.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av aho @, mandag 13. juni 2011, kl. 20:44 (2684 dager siden) @ Jon

Hei

Flott info.Kurante greier ,kurant stammer vel nok fra courant tenker eg.
Keep it comming;-)

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, tirsdag 14. juni 2011, kl. 07:42 (2684 dager siden) @ aho

Finner ikke noen annen introduksjon av NBS før en annonse ved siden av den grafiske fremstillingen av skytetesten. Før det var det annonsen under som gikk i lang tid. Her fra nr.4 (av 4 pr år) 1888.

[image]

Ved siden av nevnte grafiske fremstilling stod så denne i nr.1 1889

[image]

"Det bedste og stærkeste" så det ble nok regnet for å være litt bedre en vanlig svartkrutt

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, tirsdag 14. juni 2011, kl. 08:02 (2684 dager siden) @ Jon

Fant også litt mer fra den aller første tiden, som denne Pris-kuranten fra sept 1884, dette er kun 10-11mnd etter at de startet. Godt utvalg allerede til hyggelige priser. Som man ser så er der noen tilføyelser med penn.

[image]

Tar også med innsiden på den flotte fargerike jeg viste i mitt første innlegg på denne tråden, denne er engelskspåklig som man ser.

[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, tirsdag 14. juni 2011, kl. 09:27 (2684 dager siden) @ Jon

Så hvis dere tåler litt til nå så har jeg litt skreven historikk om Nitedals Krudtvært her:
[image]
Ser man ca midt på så er to tidligere kruttværk nevnt, Midtvannet og Liadalen. F.H.Frølich hadde eierinteresser i begge.

[image]

Nederst på denne ser man at Liadalen gikk i lufta rett etter at Nitedals var etablert (det er nesten som om man kan lure.....)

Nå skulle dere vel være rimelig oppdaterte på Nitedals Krudtvært. Jeg har endel om deres røksvake krutt men det er vel som å banne i kjerka her på forumet;-)

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, tirsdag 14. juni 2011, kl. 09:33 (2684 dager siden) @ Jon
redigert av Jon, tirsdag 14. juni 2011, kl. 09:38

Får ta med dette også :

[image]

Som man ser så er det vesentligste i de gamle kruttverkenes historie: når de gikk i lufta. Midtvannet i 1870 og Liadalen i 1884. Nitedals hadde vel noen mindre ulykker de også.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, torsdag 16. juni 2011, kl. 21:14 (2681 dager siden) @ Jon

Trodde kanskje dere også hadde noe å bidra med ?

Jeg fant noen etiketter i en skuff, noen av disse har jeg flere av som godt kan byttes i noe gøy.

[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Hand, torsdag 16. juni 2011, kl. 21:43 (2681 dager siden) @ Jon

Interessant lesning!
Morsomt å se hvordan kanonkrutt er med i listene. Skulle tatt seg ut om XXL fortalte oss hvilket krutt vi skulle brukt i kanoner!

Hand

Nitedals Krudtværk

av postverge, fredag 17. juni 2011, kl. 13:52 (2680 dager siden) @ Jon

[image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Noen bilder av de jeg har i blikk,i min samling,men har også sett
flere varianter av CH flaskene og Den firkantede..
Bjørn BS

Nitedals Krudtværk

av postverge, fredag 17. juni 2011, kl. 14:59 (2680 dager siden) @ Jon

Fant noe mer "krutt" relatert i ett anet skap..Bjørn BS[image][image][image][image][image][image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av JollyRoger @, Oslo, lørdag 2. juli 2011, kl. 16:47 (2665 dager siden) @ postverge

Heh, "Echo aldeles ufarligt sprængstof" ... står det jaggu'.
Festlig ... Her har visst utviklingen gått gal vei.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av qualibra @, fredag 17. juni 2011, kl. 04:22 (2681 dager siden) @ Jon

Du store værda, dette var jammen artig å få se !:metal:

Jasså, så "brunkrutt" var bare en avansert form
for svartkrutt, altså .
Hvem skal begynne å produsere det for oss nå da ?:-D

--
qualibra

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, lørdag 18. juni 2011, kl. 07:14 (2680 dager siden) @ qualibra

Siden det ble så populært med Brunt Sportskrudt så har jeg disse haglpatronene liggende igjen etter at jeg kvittet meg med samlingen for lenge siden. Disse er åpenbart ladet med NBS og to av dem trolig beregnet for spilljakt om man ser på datoen de er ladet. Den til venstre får vi håpe var til dyret Bjørn og ikke en rival.
Artig med datostemplede patroner, snart 100år gamle.

[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, lørdag 18. juni 2011, kl. 10:29 (2679 dager siden) @ Jon

Var en tur i arkivet idag igjen og fant en artikkel om skydeforsøg ved Nitedals utgitt nr.1 1887 og må dermed være utført i 1886. Jeg har bare skummet igjenom den relativt lange artikkelen men fant nå litt. Som dette :

[image]

Det viser jo at NBS var i bruk ihvertfall til test et par år før det ble lansert.

Det artigste var kanskje det under her litt høyt på siden som beskriver fargen på NBS, at det var lys brunt stemmer med det min forlengst avdøde venn Einar fortalte meg. Han begynte på Krudtværket i 1930, og sa at trekullet ble brent på en måte som gjorde at det ble brunt. Tenkte jeg skulle skrevet det tidligere men stolte ikke helt på hukommelsen.

[image]

Jeg tar med artikkelen på jobb i dag og kopierer den, så hvis noen av dere er dypere interessert så kan den sendes i brev.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 18. juni 2011, kl. 10:48 (2679 dager siden) @ Jon

Takk, Jon og postverge :-)
Mye interessant som dukker opp her!
Kardusen min som inneholder brunt sportskrutt har en liten flenge i enden, innholdet som lekker ut er av farge og beskaffenhet som vanlig svartkrutt.
Morsomt at sammenlikningstesten mellom C&H's svartkrutt og NBS har en kolonne for Røgmængde hvor NBS er på bare 83% :-D
Fant forøvrig et klipp fra hvor jeg hadde mine antakelser om brunkruttet. Fant det på nettet for noen år siden:
[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av jørn @, Grimstad, søndag 19. juni 2011, kl. 18:09 (2678 dager siden) @ jæger justnæs

Hei mye fin info her ja,takk for at dere deler:-)
Legger ut noen bilder av Nitedal patroner som de fleste har sett.
Men hva er grunnen til de er stemplet Sellier&Bellot i bunnen?[image][image]

Hilsen Jørn

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, søndag 19. juni 2011, kl. 18:28 (2678 dager siden) @ jørn

Disse er nok fra tiden etter 2.VK da der var stor mangel på tyske hylser som man til da hadde brukt siden ca. 1920. Engelske før det.
Der finnes endel varianter med og uten tekst på hylsene, noen er fullmerket d.v.s. og også i bunnen med Nitedal. Kjennetegnet på disse er lav cullot som også varierer mye i legeringen , fra kobber- til messingfarge

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, fredag 24. juni 2011, kl. 13:05 (2673 dager siden) @ Jon

Stoppet opp denne tråden, så jeg får ta den et hakk til. Denne gangen tilbake til 1862 og 63. I den eldste øverst ser man annonse for tidligere nevnte Midtvannet Krudtmølle som sprang i lufta i 1870. Som man ser så er Frølich med på eiersiden, Det er nok F.H. faren til Georg som startet Nitedals i 1883

[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, lørdag 2. juli 2011, kl. 08:38 (2666 dager siden) @ Jon

Trodde dette var et forum for svartkrutt jeg ;-) Merkelig lite respons på det som ligger i forumets navn. Skal ikke dvele mer ved det men håpe at dere kommer på banen etterhvert angående historikken her i kongeriket.

Jeg fikk ei flott bok av forfatteren P.Ø.Berg "Med hanen spent", der fant jeg en notis jeg nok hadde oversett i et gammel blad fra 1893.

[image]
Artig å se hvor godt Nitedals var etablert blant skytterne mindre enn 10år etter at det var grunnlagt. Som man ser så brukte svenskene det også.
Scan'en ble litt rotete med litt fra andre artikler, jeg har ikke program til å reinklippe det.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, lørdag 15. oktober 2011, kl. 17:18 (2560 dager siden) @ Jon

Denne tråden sovnet helt bort, virker ikke som om folket på Forumet har særlig interesse for vår norske svartkrutt-historie. Mulig der finnes lite stoff ute i folks samlinger.
Skal prøve å ta det litt videre da jeg idag fikk kjøpt ei mappe med masse gamle etiketter og annet, mest fra Nitedals Krudtværk. Mye av dette er nok ting jeg hadde i mitt forrige samlerliv.

[image]

Her en etikett fra tiden før Nitedals ble etablert, siden Nitdals ikke er nevnt. Faren til Georg Frølich hadde drevet innen krudt siden 1850årene, 1855 er nevnt her på denne. Han drev en stund sammen med en Sundt, vist i en annonse fra 1862 over på denne tråden.
Utrolig fine disse gamle

[image]

Her er en noe senere for Riflekrudt, trolig beregnet for å rulle sammen til en kardus til 100g krutt. Men kan også være til å klippes ut for å limes på en boks eller pakke.

Selv er jeg meget fasinert av slike gamle saker og har mye mer å vise hvis der er litt respons.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av reldor @, Moss, lørdag 15. oktober 2011, kl. 17:31 (2560 dager siden) @ Jon

Denne tråden sovnet helt bort, virker ikke som om folket på Forumet har særlig interesse for vår norske svartkrutt-historie. Mulig der finnes lite stoff ute i folks samlinger.

Hei Jon

De fleste her er vel egentlig skyttere.
Vi bruker moderne produsert utstyr og krutt i gammel ånd....
Jeg sier ikke at historien ikke er viktig eller interresant,
jeg har selv samlet patroner i mange år men det er skyting og konkurranse
som er min hoved interesse.

Du kan ikke regne med at alle har gått like dypt i materien som deg selv;-)

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, lørdag 15. oktober 2011, kl. 19:17 (2560 dager siden) @ reldor

Synes tråden din er veldig interesant, men har dessverre ingen ting å bidra med i den dyben du holder på. Men bare å legge inn flere opplysninger Jon:clap: :clap: :clap:

--
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, lørdag 15. oktober 2011, kl. 20:24 (2560 dager siden) @ The Norwegian

Mulig jeg er litt "egosentrisk" og direkte men det er ikke vondt ment. Jeg er selv av den typen som har vel så mye interesse av historikken som selve tingene. Når vi da har et Svartkrutt Forum så hadde det vært artig om flere kunne bidra med opplysninger om svartkruttet og gjerne dets bruk, produksjon og utvikling i kongeriket.
Jeg skal komme med flere innlegg etterhvert som jeg scanner ting, der var masse artig i det jeg fikk kjøpt idag.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, lørdag 15. oktober 2011, kl. 20:58 (2560 dager siden) @ Jon

Prøvde å få dette med på forrige innlegg men redigeringstiden min gikk ut men her er det :

Her er der litt til:

[image]

Her en etikett som nok er beregnet til å limes på en krudtboks, blanding av engelsk og norske tekst. Fram til 1880årene så hadde nok engelsk C&H krutt en meget stor markedsandel i Norge. Det er trolig derfor Nitedals brukte mye engelske tekster innimellom, men også for å fremme eksporten skulle jeg tro.

[image]

Eksport hadde man åpenbart både til russisk- og spansktalende land om man ser på de to øverste.
Videre to mer for det hjemlige marked med NBS "grisekrutt", litt merkelig at man brukte et på den tid så "unorsk" dyr som villsvinet som fabrikkmerke. Men som man senere skal se så brukte Nitedals langt mer eksotiske dyr i reklamen, faktiske også palmer ;-)

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, søndag 16. oktober 2011, kl. 01:01 (2560 dager siden) @ Jon

Fantasisk Jon, så Nitedal hadde store vyer med eksport av krutt til både Spania og russland. Dette er helt nytt stoff for meg i alle fall.

--

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, søndag 16. oktober 2011, kl. 14:13 (2559 dager siden) @ The Norwegian

Vi får holde oss internasjonalt litt til, Nitedals var uten tvil store for sin tid og satset friskt.

[image]

Her en prisliste for broderfolket, man ser den røde krudtflasken skinner igjennom fra baksiden

[image]

Dette er en for de engelsktalende, alt er skrevet på engelsk. Der er prisliste, lignende den svenske over, på baksiden. Her ser man også krudtflasken i all sin prakt

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, lørdag 29. oktober 2011, kl. 11:50 (2546 dager siden) @ Jon

Fant ei flott annonse for en tid siden. Nitedals var var flinke til å markedsføre seg. Som nevnt i et tidligere innlegg på denne tråden så brukte de tildels eksotiske dyr i sine varemerker. Men også en traust elg.

[image]

Annonse fra juni 1887

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, tirsdag 15. november 2011, kl. 10:20 (2529 dager siden) @ Jon

Får dele litt mer artige gamle etiketter fra Nitedals med dere, dere kan jo lese på etikettene selv så jeg skriver lite tekst. Vi tar noen med jaktmotiver først:

[image]
Det må vel være Spitsbergen i bakgrunnen her på hvalrossjakt?

[image]
Elgjegere

[image]
Bjørnejakt Riflekrudt no.3

[image]
Denne lik den over men No.2 krudt

[image]
Her en variant med No.1 krudt

[image]
Her en kongelig med Carl 15.'s monogram, Han var konge 1859 til 72 så denne må være laget lenge etter hans død ?? Jeg nevnte i et tidligere innlegg at Nitedals brukte eksotiske dyr på sine etiketter, løven er jo et ganske uvanlig dyr her i kongeriket, særlig i vill tilstand

Det må vel holde i denne omgang.

Hyggelig om andre også hadde noe spennende å vise

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, tirsdag 15. november 2011, kl. 15:13 (2529 dager siden) @ Jon

Takk for at du deler med deg av bilder, det er utrolig morro og interesant hvordan og hva de har brukt for å promotere kruttet sitt i gamle dager. Men de brukte vel alle slags dyr for alt hva det er verdt akurat som i dag:)

--

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, onsdag 16. november 2011, kl. 18:45 (2528 dager siden) @ The Norwegian

Ser der er mange besøk etter siste oppdatering, har noen flere scan liggende :

[image]

Her en annen løve-etikett med engelsk tekst

[image]

Og her en tredje variant med samme figur, engelsk tekst denne også

[image]

Og her en med norsk tekst og en litt annen løve og noe annerledes ellers

Kos dere med vår gamle svartkrutt-tradisjon.

Jeg kan love litt mer etterhvert, må se litt igjennom hva som er vist tidligere.

Nitedals Krudtværk

av GunnarB ⌂ @, Oslo, torsdag 17. november 2011, kl. 20:02 (2527 dager siden) @ Jon

Utolig bra jon.

Har ikke vært innom svartkrutt.net på en stund men det var uansett veldig morsomt å se dette her - var slett ikke klar over at dette fantes.

Jeg har en samling krutt og etiketter fra Nittedal som må være veldig tilsvarende din egen. Denne inkluderer 3 stk ulike priscouranter fra 1884 og et antall utrolig flotte/vakre etiketter, 2 stk engelske kruttbeholdere lik dine egne, samt noen kg brun- og svartkrutt. Jeg har forøvrig lest ett par steder i litteraturen at brunkrutt ble lagt av siv, og at denne oppskriften ble holdt hemmelig i mange år.

Det kunne vært interessant å vite hvor du fikk samlingen din fra. Jeg er ikke på jakt etter dine små skatter, men den må du for all del ta godt vare på dem. Pr definisjon er alle gjenstander over 100 år av museal verdi, så de har i alle fall (i mine øyne) en betydelig historisk interesse.

Kunne vært interessant å korrespondere med deg offline, så send meg gjerne en mail til gunnar@cfc.no

Mvh

Gunnar Bentzen

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, søndag 20. november 2011, kl. 18:24 (2524 dager siden) @ GunnarB

Ja Gunnar det er ikke så merkelig at du har masse spennende norsk kruttstoff, du kjøpte jo samlingen min i forrige århundrede.
Jeg har jo kjøpt meg litt opp igjen nå i høst, jeg tar kontakt på mail.

Hadde et par scan til liggende, her er de:

[image]

Her en rigtig eksotisk etikett med elefant og palmer, siden det er pistolkrudt så var det neppe beregnet på elefantjakt, der må ligge noe annet bak.

[image]

Her har vi Spræng-Krudt, regner med at de et til å sprenge berg, skifer e.l. Denne er nok litt nyere enn mye av det andre, åpenbart etter 1908.

Får ta en scanne-runde til en dag hvis der er interesse for det.

Nitedals Krudtværk

av GunnarB ⌂ @, Oslo, søndag 20. november 2011, kl. 19:04 (2524 dager siden) @ Jon

Hei igjen jon,
Jeg skjønte jo det etter at jeg poste innegget mitt.
Dette er en fantastisk samling som fortsatt er 99% intakt, og som har gitt meg stor glede. Hyggelig å høre at alt er bra med deg. Du er også en helt usedvanlig kunnskapsrik kar om temaet, så jeg håper du deler både bildemateriale og informasjon med oss andre. Mvh Gunnar

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, fredag 16. desember 2011, kl. 22:48 (2498 dager siden) @ GunnarB

Så der var en som startet en tråd om der var lite liv på forumet. Så jeg får legge ut litt mer krudtstoff, begynner å gå tom for svartkruttetiketter nå men der er noe igjen.

Viste vel en med gris og elg på tidligere, her er en dobbel elg, NBS krudt:

[image]

[image]
Denne er ganske lik men bare halvparten så stor.

De to neste er med dobbel gris men en med hagel- og en med kuglekrudt

[image]

[image]

Og denne er en mindre men kun med en gris:

[image]

Får stoppe her for idag, hadde vært hyggelig med noen flere tilbakemeldinger om dere synes dette er gøy. Tilbakemeldinger gir inspirasjon til å fortsette.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, lørdag 17. desember 2011, kl. 09:57 (2497 dager siden) @ Jon

Rart at de brukte eksotiske dyr på etikettene egentlig, det var jo ikke villsvin i Norge på den tiden. Men morro å se at du fremdeles har litt etiketter igjen å vise frem, sånt er kjempe spennendes.

--

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 17. desember 2011, kl. 11:07 (2497 dager siden) @ The Norwegian

Flott presentert, Jon!
Gledelig at du tar vare på og deler denne informasjonen.
Jeg ble litt fristet til å lagre og skrive ut noen av disse etikettene, hadde gjort seg å ha sånt med seg på banen.
Og som motiv på neste års julekort kanskje?

Mvh JJ

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, søndag 18. desember 2011, kl. 11:53 (2496 dager siden) @ jæger justnæs

Scannet noen flere igår, første er en ganske tidlig sak til å lime på større krudtbokser :

[image]

De neste er noe senere til samme formål men her stemplet man på krudttypen etter behov:

[image]

[image]

De er vel ganske selvforklarende og er fra tiden etter 1917 da Norsk Sprængstofindustri overtok krudtværket

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, torsdag 22. desember 2011, kl. 12:32 (2492 dager siden) @ Jon

Nå tror jeg det er siste rest av de riktig gamle jeg har i samlingen

[image]

[image]

[image]

Hvalfangst har vært viktig for kongeriket i lange tider og Nitedals var selvsagt på banen og leverte krudt:

[image]
Ganske like men den ene er prismatisk krudt, som sikkert sier noe om formen på kruttkornene(?)

Man brukte også Minerkrudt i enkelte typer bergverksindustri, jeg har hørt at svartkrutt er det eneste man kan sprenge skifer med. Mulig der finnes erstatninger idag?

[image]

[image]
[image]
Disse to siste er fra samme men den var så lang.

Det var det jeg hadde å vise, håper andre kommer på banen med mer, det må vel være bl.a. dette Forumet skal handle om.

God Jul

Nitedals Krudtværk

av festus @, torsdag 22. desember 2011, kl. 16:54 (2492 dager siden) @ Jon

Jeg har dessverre ikke noe særlig slikt liggende, men synes det er artig at du legger det ut slik at vi andre får se hva som finnes der ute. Mye bra design på etikettene!
God jul til deg også!

Nitedals Krudtværk

av festus @, lørdag 24. desember 2011, kl. 15:22 (2490 dager siden) @ festus

Etter litt snoking i fader'ns gjemmer dukka det opp litt likevel. Ikke noe nytt og spennende, men uansett en trivelig bunt. :-)

[image]

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, fredag 30. desember 2011, kl. 17:59 (2484 dager siden) @ festus

Fikk inn en artig katalog idag som jeg kun har hatt en s/h kopi av i godt over 20år. Det er en Nitedals katalog fra 1930tallet med endel artig stoff, ikke minst hyggelige priser på svartkrutt spesielt om man kjøper 250kg. Ser også at de fremdeles bruker benevnelsen "salpeterkrudt"

[image]

Også litt ladedata her.

[image]

[image]

Her mer ladedata som kanskje er til hjelp for noen
Synder litt her med noe røksvakt krutt også men jeg syntes det var synd å klippe i filler scan'en.

Nitedals Krudtværk

av festus @, fredag 30. desember 2011, kl. 18:49 (2484 dager siden) @ Jon

Jeg ser at en av kruttypene heter "Bjørn". Lenger opp i tråden vises noen haglpatroner, der den ene er merket "Bjørn" og de andre "Brunt sportskrutt". kanskje påskriften viser kruttypen, og ikke hva ladningen er beregnet på?

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, fredag 30. desember 2011, kl. 20:09 (2484 dager siden) @ festus

Artig, den tanken slo meg også da jeg leste det idag.

Nitedals Krudtværk

av Per-S @, søndag 17. februar 2013, kl. 17:42 (2069 dager siden) @ Jon

Jeg har ikke noe å vise som ikke allerede er avbildet.
Men har litt om brunkrutt i hukommelsen. Brunkrutt ble fremstilt av "trekull" som ikke er fullstendig svartbrent. Brunkrutt er derfor seigere og mer "klebrig" enn tradisjonelt svartkrutt, og det lar seg presse til kruttkorn med bestemt geometri. Det var en revulosjon for kanoner, for første gang kunne kruttkornene formes likt for å styre forbrenningen. Kruttet ble presset til prismatiske staver med dimensjon tilpasset kaliber og løpslengde slik at gassutviklingen kunne styres. Energiinnholdet er noe større enn vanlig svartkrutt.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, mandag 18. februar 2013, kl. 18:05 (2068 dager siden) @ Per-S

Dette var spennende opplysninger, det blir mer og mer klart at der var flere ulikheter mellom sort- og brunkrudt.

Kan ikke huske å ha sett gammelt Brunt Sportskrudt live, mye tyder jo på at det var brunlig på farge(?) Pakker fra etterkrigstiden ser ut til å ha krutt som er helt likt vanlig Svartkrutt.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 28. oktober 2017, kl. 12:37 (355 dager siden) @ Jon

Jeg fikk en forspørsel fra en god venn om jeg kunne hjelpe med å si hvor gammel denne kruttboksen er. Jeg har ikke peiling men husket på denne tråden - de fleste bildene er dessverre borte i det store intet, ref. denne tråden.Men jeg tar sjansen og spør her, siden den hører til emnet :-)
Så om noen besitter kunnskap om når denne boksen kan være fra så settes det stor pris på informasjon.
Det kan minne om flere bokser i denne listenhos Kongsberg Våpenhistoriske Forening men det står ikke noe om antatt produksjonsår.

[image]

[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av Jon @, lørdag 28. oktober 2017, kl. 14:03 (355 dager siden) @ jæger justnæs

Mest nærliggende å tro at den er fra slutten av 1920årene eller litt ut på 30tallet.

Personlig bilde

Nitedals Krudtværk

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 28. oktober 2017, kl. 17:07 (355 dager siden) @ Jon

Takker for svar, Jon :-)

--
Best når det smeller!

RSS på tråd