Personlig bilde

Norske svartkrutt haglpatroner (Hagle)

av Jon @, tirsdag 5. juli 2011, kl. 13:00 (2238 dager siden)

Får lage en tråd om norske haglpatroner, jeg mener å ha bittelitt kunnskap om disse, Hvis dere følger opp med det dere har i skuffene av slike patroner så kan denne tråden bli ganske laaang.

Vi vet ikke når de første norskladede patronene ble levert, trolig var det H.Larsen eller L.H.Hagen (kanskje andre?) som leverte disse.
Jeg velger å starte med Nitedal som jeg har endel datering på. Første annonse de har som inneholder ladede haglpatroner er fra sommeren 1896, da står der : "Ladede patroner (af Eley gastætte) for kal.12 og 16 med og uden hagl" se scan under :

[image]

Det er selvsagt ganske usikkert hvordan disse patronene så ut men jeg har to patroner som veldig gjerne kan være av de veldig tidlige. Disse to fikk jeg av en som samlet litt haglpatroner og som hadde jobbet på Nitedals Krudtværk siden 1930. Patronene hadde han fått av gamlekara med klar beskjed om at disse var av de første, hylsene er jo Eley gastight som beskrevet. se bilde:

[image]

Senere fikk man hylser som er merket Nitedals på pappen, enda senere også i bunnen. Når de begynte med egne merkede dekkskillinger vites ikke men på disse to patronene er der gummistemplede skillinger. se under:

[image]

Håper dere har masse spennende å vise, jeg kan godt hjelpe til med å svare på spørsmål så langt min kunnskap rekker

Personlig bilde

Norske svartkrutt haglpatroner

av Jon @, tirsdag 5. juli 2011, kl. 13:03 (2238 dager siden) @ Jon

Del 2:

Annonsen i første innlegg gikk frem til slutten av 1890årene. Etter det var ikke patroner nevnt i deres annonse før i nr.3 (av4 nr.) 1907 NJFF Tidskr. De hadde flotte annonser de 7-8årene i mellom men kun deres krutt var nevnt.

[image]
Annonse nr. 3 1907

Om de på dette tidspunkt leverte patroner både svartkrutt- (salpeterkrudt) og røksvakt krutt vites ikke, men logoen nede på annonsen tyder på at man også leverte patroner i Graat krudt FRG (Frølichs Røgfrie Graat", "uglemerket"
trolig var det patroner med Salpeterkrudt som kom først og det jeg antar er den første typen med merking er grønn og merket "Nitedals Krudtværk Christiania" på pappen men intet fabrikkmerke eller logo. Fremdeles er hylsene merket "Eley London" i bunnen, altså var Eley produsenten av hylsene.

[image]
Nitedals "Nr.1" Meget sjelden patron/hylse, det er nok den eldste vi kjenner men der kan selvsagt være tidligere merkede typer??

Personlig bilde

av Jon @, tirsdag 5. juli 2011, kl. 13:07 (2238 dager siden) @ Jon

Del 3:

[image]

Her er neste steg i Nitedalshistorien. Denne gangen er det Salpeterkrudt-patronene, nå er det rett nok kun de røde som er merket Salpeterkrudt men jeg mener de grønne finnes med slik merking på dekkskillingen. De grønne er nok eldst trolig 1907 eller litt før. De skiftet trolig farge til røde når man NRS (Nitedals Røgfrie Sportskrudt eller grønt krudt) patronene kom på markedet, trolig ca. 1909, NRS patronene var mørkegrønne.

Ser man under her så benevnes Salpeterkrudt-patronene som brungrå så der kan åpenbart være varianter jeg ikke kjenner

[image]

Personlig bilde

av Jon @, tirsdag 5. juli 2011, kl. 13:35 (2238 dager siden) @ Jon

Får ta med NBS patronen også med det samme. Vi skrev jo endel om Nitedals Brune Sportskrudt på den rene svartkrutt-tråden. Patronene kalles også "grisepatroner" av samlere siden de har villsvin som logo/varemerke. Artige og uvanlige patroner

[image]

Fant et bilde fra andre siden også men her har de byttet plass som man ser

[image]

Hvis der er interesse skal jeg legge inn litt om de senere svartkruttpatronene fra Nitedal

Personlig bilde

av Jon @, onsdag 6. juli 2011, kl. 18:05 (2237 dager siden) @ Jon
redigert av Jon, onsdag 6. juli 2011, kl. 18:11

Prøver en til jeg siden ingen andre har noe å meddele.

Rundt 1920 kom neste patrontype som bærer tydelig preg av at Norsk Sprængstoffindustri har overtatt Nitedals Krudtværk. Det er de tre til venstre som da blir lansert, det er tyske hylser med tysk bunnmerking men norsk trykk på pappen. Patronen benevnes nå som Sortkrudt og der står Christiania inni fabrikkmerket.

[image]

Neste type er ganske lik men har da Nitedal i bunnen og der står Oslo inni fabrikkmerket og er dermed fra tiden etter 1924. Begge de to første typene her er inpregnert mens den neste som trolig kom på 1930tallet uten inpregnering (ikke på bildet).

Rett etter 2.VK ble skriften endert til Svartkrutt og man brukte en stund tjekkiske hylser som kan variere endel i utførelsen. Man ladet også endel umerkede hylser på den tiden, hvor kun skillingen var merket Nitedals.
På slutten av 40tallet kom de med to fuglehunder, italienske hylser med norsk tekst. Og tilslutt kom den som de fleste kjenner nest lengst til høyre på bildet. Produksjonen av Svartkruttpatroner stoppet tidlig på 1960tallet. De tre typene lengst til høyre på bildet (Sortkrudt den uten inpregnering) ble ladet i kal. 10, 12, 14, 16, 20, 24 og 28.

Se alle kaliber på bilde under

[image]

av festus @, onsdag 6. juli 2011, kl. 23:21 (2237 dager siden) @ Jon

Jeg fant en ordentlig raring på et loft en gang, og vil gjerne vite litt om den dersom noen vet noe.
Selve hylsebunnen er av jern, på denne er det festet en culot av messing, og festet til denne igjen er selve hylsekroppen av tynt messingblikk som er surret i spiral. Jeg mener forøvrig å ha lest at de første Martini-Henry-hylsene var laget på lignende måte, og at det skapte problemer? Om den er norsk aner jeg ikke, eventuelle merkinger er rustet vekk, men den later til å ligne veldig på en 12,17 mm; bare lenger. Kan den være til en av Rollingblockene som ble boret opp til hagle?
Dessverre er den blitt presset flat (Ikke av meg!!!), men jeg synes likevel den er en snurrig liten sak. :-)

[image][image][image][image][image][image][image]

Synspunkter?

Personlig bilde

av Jon @, torsdag 7. juli 2011, kl. 09:59 (2236 dager siden) @ festus

Dette er ingen svartkrutt haglpatron men trolig en .500 Boxer 2 1/4" eller noe nær det.

av festus @, torsdag 7. juli 2011, kl. 11:44 (2236 dager siden) @ Jon

Dette er ingen svartkrutt haglpatron men trolig en .500 Boxer 2 1/4" eller noe nær det.

Jøss, en riflepatron, altså? Hva slags børser ble disse brukt i? Var de vanlige i Norge?

av festus @, onsdag 6. juli 2011, kl. 23:45 (2237 dager siden) @ Jon

Et lite trekløver i kal. 16:
H.Utendoerffer, R.A. og umerket. Regner med at R.A. er Raufoss?
I tillegg en haglpatron i .22, litt utenfor temaet, men i det minste norskBRUKT!
:-D

[image]
[image][image][image][image][image]

Personlig bilde

av Jon @, onsdag 13. juli 2011, kl. 11:12 (2230 dager siden) @ festus

Messinghylser ble solgt tomme som regel så disse ble ladet av hver enkelt jeger, vanligvis med svartkrutt.
Raufoss startet produksjon av slike hylser ca 1922.

På samme tid eller litt senere startet de også med lading av papphylser, disse ble nok kjøpt i utlandet. De eldste jeg har sett har Raufoss Patronfabrikk dekkskilling og må da være fra tiden før 1925 da de skiftet navn til Ammunisjon Fabrikk. På bildet ser man til venstre Raufoss Sortkrudt Jagtpatroner som trolig er de aller første. Den andre er en røkfri fra samme tid med det fornøyelige navnet Raufoss Røk- og Rekylsvake Jagtpatroner R.R.R.

[image]

Senere på 1920tallet (etter 1925) kom den lyse patronen til venstre på neste bildet, den neste kom trolig ganske kort tid etter 2.VK. Den mørke grønne nr.3 er nok fra sent 1950tallet, mens den siste har rillet papp slik man også finner på de siste RA røde røkfrie og er trolig fra tidlig 1960tallet og er nok den siste typen de ladet.

[image]

Jeg tror de fleste typene vi kjenner fra andre som ladet haglpatroner i den tidlige tiden, 1890 - 1.VK nok er ladet med svartkrutt. Slike som Hagen, Larsen, L.V., Schou, Hoff m.fl. Men det er kun Hoff Krudtværk og Luntefabrik som jeg kan huske som hadde patroner merket Sortkrudt. Men jeg tror nok at deres mer kjente grønne patroner også var ladet med slik krutt. Se bilde under

[image]

Personlig bilde

av Jon @, fredag 30. desember 2011, kl. 20:08 (2060 dager siden) @ Jon

La det meste av denne kataloger under tråden Nitedals Krudtværk, men siden denne siden kun innholder deres Sortkrudt-patroner så passer den best her.

[image]

Katalogen er fra 1930tallet og som man ser så leverte man mange kaliber: 10, 12, 14, 16, 20 og 24. Sortkrudt ble også levert i 28 men trolig bare en kort periode siden disse ikke er tatt med i katalogen. Kaliber 10, 14 og 28 av disse er uhyre sjeldne å finne, særlig originalladet med hagl.

av Gjertsen, onsdag 11. januar 2012, kl. 18:50 (2048 dager siden) @ Jon

Jeg har en sånn patron liggende, hva for slags verdi kan man anslå?

Personlig bilde

av Jon @, onsdag 11. januar 2012, kl. 19:44 (2048 dager siden) @ Gjertsen

Denne patronen kom jo i 7 ulike kaliber, verdien er veldig avhengig av hvilket kaliber og stand. De relativt vanlige er kal 12, 16, 20 og 24.

av Gjertsen, onsdag 11. januar 2012, kl. 19:46 (2048 dager siden) @ Jon

Hei Jon!

Det er en 12 og den er i relativ god stand.

Det er selvfølgelig en brukt hylse.

Kjenner du noe til 18-lødig patroner også?
Har en liggende..

Personlig bilde

av Jon @, onsdag 11. januar 2012, kl. 22:48 (2048 dager siden) @ Gjertsen

Jo jeg vet endel om slike patroner også, er faktisk på jakt etter en slik selv hvis den er randtenning. Hører gjerne mer om den

jsteinsn@online.no

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 1. februar 2013, kl. 01:40 (1662 dager siden) @ Jon

Hei Jon.
Det er moro når du legger ut gamle historiske objekter/artikkler utenom "det vanlige":-D Jeg har lite å bidra med (tror jeg), men fikk ei artig eske haglepatroner i posten her om dagen. De er fra Raufoss i kaliber 16

[image]

[image]

Bør vell være greie til jakt disse? ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 1. februar 2013, kl. 08:41 (1661 dager siden) @ krutnarr

Bør vell være greie til jakt disse? ;-)

Disse har jeg hundrevis av i kaliber 16 merket «Sortkrudt», og de fungerer utmerket. Jeg skyter så lite med hagle at de varer sikkert ut livet.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

RSS på tråd